Op het moment van schrijven heeft Kingdom iets meer dan een derde van de benodigde achtduizend euro binnen. Het is bescheiden bedrag in vergelijking met de Kickstarters die we tegenwoordig voorbij zien vliegen, maar ze zijn er nog niet. Van den Berg is positief: "Het gaat goed! Zeker sinds Notch himself ons gesteund heeft. Dat betekent niet dat het niet spannend gaat worden. maar ik ben blij dat gamers Kingdom nog niet vergeten zijn en dat ze, net als ik, een bigger and better version willen."

In the name of the Kingdom!

In de oorspronkelijke versie van Kingdom (speel hier) speel je als een koning te paard in een 2D-wereld van mooi uitgewerkte pixel-art. Je draaft op het paard naar rechts tot je bij een kampvuur aankomt waar zich een aantal mensen en twee winkels bevinden. Als koning kun je hier enkel muntjes laten vallen. Hiermee huur je de mannetjes in als boogschutters (die jagen op konijnen en je verdedigen) of als bouwers (die muren opzetten, je kasteel bouwen en tuinieren).

Je moet redelijk vlug zijn, want 's nachts komen zombies tevoorschijn die je kroon willen stelen. De volgende dag bouw je weer sterkere muren en huur je meer boogschutters in, tot de steeds groeiende horde zombies je onverbiddelijk inmaakt. Het lijkt enigszins op een 2D Minecraft of Fortnite, maar dan wat versimpeld. Van den Berg: "Het vallen van de nacht in games zorgt altijd voor een voorgevoel bij de speler, het is leuk om dat te gebruiken. Minecraft doet dat goed, en het verbaast me dat niet meer spellen er gebruik van maken."

Een preview van de plannen

Kingdom was een leuk, gratis Flash-spel, maar perfect of uitgebreid kun je het verder niet noemen. Bovendien was de Lemmings-achtige kunstmatige intelligentie niet bijzonder goed uitgewerkt (Van den Berg kan lachen om de ironie: "Ik ben afgestudeerd in A.I. aan de UvA."). Er is dus genoeg ruimte voor verbetering in dit vervolg, dat in de eerste plaats gemaakt zal worden voor iOS. De Android- en PC-versies zijn afhankelijk van het Kickstarter-succes. Van den Berg: "Er komen meer spelelementen bij in elke mogelijke categorie. Soms denk ik dat ik te weinig reclame heb gemaakt voor hoeveel extra gameplay we gepland hebben."

"Er komen minstens twee nieuwe baantjes en combat-classes voor de burgers. Er komen in ieder geval naast muren ook wachttorens. We werken nu aan een systeem dat de speler in staat stelt zelf te kiezen waar hij zijn verdedigingslinie wil opzetten zonder RTS-achtige build commands. Dat geldt eigenlijk voor alles, we willen dezelfde minimale gameplay behouden, maar toch veel meer mogelijkheden creëren. Het is een beetje een spoiler, maar in het nieuwe spel wordt de speler ook belaagd door vliegende monsters, waar hij zich op de juiste manier tegen moet verdedigen."

Meer gameplay

Een belangrijke rol is weggelegd voor het bos. In de Flash-versie kun je richting een bos lopen waar niets te doen is. Een nutteloze verkenning die je bovendien een hele dag kost. Van den Berg: "De lengte van de dagen gaan we natuurlijk zo afstellen dat verkennen wel een vruchtbare optie is. Maar wat vooral verschil maakt is dat het bos direct begint rondom de open plek met het kampvuur. Je zult als speler het bos moeten kappen om ruimte te maken voor een groeiend Koninkrijk. Dat gaat natuurlijk langzaam, dus je kan ook direct het bos inlopen om te kijken of er iets nuttigs te vinden is. Als je dat doet moet je inderdaad zorgen dat je onderdanen je een tijdje kunnen missen."

Kingdom

Meer verdieping tijdens de game kunnen we waarderen, maar hoe zit het met de endgame? In het origineel zaten (goede) spelers vrij snel met de beste upgrades en konden ze alleen nog maar afwachten tot de zombiehorde onverslaanbaar werd. Van den Berg: "Leuk dat je dat vraagt, er zijn een hoop ideeën om de speler wat meer closure te geven. Ik ben wel fan van het feit dat de speler door kan spelen en uiteindelijk onvermijdelijk ten onder gaat, dus ik denk niet dat we dat er helemaal uit halen. Wat ik heel vet vond is dat sommige spelers in het origineel zo veel langer overleefden dan ik mogelijk had geacht. Maar misschien zijn er mogelijkheden om het spel eerder te winnen/beëindigen door bepaalde specifieke taken te volbrengen." En de gebrekkige kunstmatige intelligentie? Die gaat dit keer zeker beter uitgewerkt worden, belooft de A.I.-deskundige.

Kingdom is te steunen via de Kickstarter-pagina.