De presentatie van DC Universe Online is een beetje een sof: in plaats van iemand die de game speelt worden drie filmpjes getoond. Van de drie filmpjes zijn er twee trailers, slechts één bevat daadwerkelijke beelden van de gameplay. Een MMO tonen is natuurlijk lastig, maar dit is wel wat teleurstellend. Gelukkig is er wel een medewerker van het SOE-team om onze vragen te beantwoorden en vergaren we op die manier een indruk van de game.

DC Universe Online is een MMO die door iedereen op te pikken is en zich zwaar richt op de actie. Alleen al de HUD geeft aan dat alles gemakkelijk in elkaar zit. Je kunt vier krachten selecteren, net zoveel als de functietoetsen op de PlayStation 3-controller. Geen lastige menu's met extra mogelijkheden, alles zit onder één knop.

De spelwereld is gebaseerd op meerdere bekende plekken van DC Comics, zoals Gotham City, Arkham Asylum en Krypton. Er is één persistente wereld waarvandaan alle quests gestart worden. In plaats van het ophalen van quests bij een willekeurige NPC, speelt alles zich echt in de wereld af. Evenementen gebeuren los van de speler en je kunt kiezen of je meedoet of niet. De berichtgeving dat er iets aan de hand is hangt ook weer af of je met een held of een schurk speelt. Niet alles is namelijk voor iedereen speelbaar. Op een gegeven moment komt bijvoorbeeld Superman op je af en vraagt hij om hulp bij een missie. Missies kunnen vervolgens alleen of in een groep gespeeld worden, afhankelijk van het type gebeurtenis dat aangeboden wordt.

De actie in DC Universe Online is real-time, al is alles natuurlijk nog wel gebaseerd op statistieken (zoals het behaalde niveau van de speler) en de vaardigheden die hij of zij heeft. Ook belangrijk is de interactie met de omgeving. Auto's, lantaarnpalen en alles dat los en vast staat kan richting de tegenstander gesmeten worden. Sommige personages hebben speciale vaardigheden waarmee nieuwe objecten gecreëerd kunnen worden. Omdat je in de game standaard kunt vliegen op z'n Supermans, speelt de actie zich niet alleen op de grond af. Je kunt gerust een auto oppikken, vervolgens een stukje vliegen en het roest richting een vijand smijten. Hoewel het misschien niet de meest effectieve manier is om een vijand aan te vallen, er werd nog niets verteld over hoe de statistieken in elkaar zitten, ziet het er wel spectaculair uit.

Inhoudelijk houdt het hier helaas een beetje op. Ter afsluiting vroeg ik de aanwezige ontwikkelaar of de PC- en PlayStation 3-versie ook echt in één persistente wereld tegen elkaar te spelen zijn. Er is momenteel namelijk één versie van de game en in alle opzichten wordt rekening gehouden met de PlayStation 3. Het antwoord op de vraag was dat de titels momenteel samen ontwikkeld worden, maar dat als er concessies gedaan moeten worden, de games ook apart kunnen eindigen. Of de PlayStation 3-gamers het tegen PC-gamers op kunnen nemen in DC Universe Online, zal het verdere ontwikkelingsproces dus moeten dit uitwijzen. Hopelijk binnenkort meer kwalitatieve informatie over DC Universe Online.