Darksiders draait om War, één van de vier ruiters van de Apocalyps, die ontdaan van zijn krachten op zoek moet naar de persoon die de Apocalyps vroegtijdig over de aarde heeft afgeroepen. Natuurlijk doe je dit niet door in de postapocalyptische steden en gebieden vriendelijk de engelen en demonen om aanwijzingen te vragen, en mag er flink op los gebeukt worden.

Arsenaal

War heeft de beschikking over een breed arsenaal wapens, waarvan wij onder andere zijn standaardzwaard, een zeis, geweren en een grote werpster in actie hebben gezien. Om je niet te onderbreken tijdens het vechten kunnen deze wapens verbonden worden aan een richting op de d-pad, waardoor soepel gewisseld kan worden tijdens een combo. Zo kan een vijand de lucht in gemept worden met het zwaard, in de lucht gehouden worden met de geweren om hem weer kennis te laten maken met de grond na een klap met de zeis. Mocht dit nog niet genoeg zijn, dan kent het spel ook zogenaamde 'one-button-finishers', waarbij met een druk op de knop demonen en engelen ontdaan worden van vitale onderdelen.

Ook objecten zoals auto's en lantaarnpalen kunnen gebruikt worden om schade aan te richten. Ook kunnen onderdelen om puzzels op te lossen, zoals sticky bombs, ingezet worden voor andere doeleinden. Dit is iets wat de makers aanmoedigen om zelf mee te experimenteren, want als een bom sterk genoeg is om een doorgang vrij te maken, is hij ook effectief om een engel uit de lucht te blazen. Sommige vijanden laten daarnaast ook wapens vallen die door War ingezet kunnen worden, zoals het engelenkanon Redemption.

Als kers op de taart heeft War ook nog beschikking over zijn werkelijke vorm, Chaos, die je aanneemt als de bijbehorende meter gevuld is. Als War bijvoorbeeld overrompeld wordt door vijanden, dan kan hij met een druk op de knop voor even veranderden in een vurige demon met bijpassend vlammend zwaard. Met één klap laat je een dozijn vijanden het luchtruim kiezen en worden zelfs de stevigste tegenstanders binnen seconden tot as gereduceerd. Je voelt je oppermachtig en snapt waarom een ruiter van de Apocalyps gevreesd moet worden en het einde der tijden inluidt.

War is niet alleen in zijn strijd tegen de legers van de hemel en de hel, en zal soms bijgestaan worden door een computergestuurde medestander. De partner die wij in actie zagen hielp met het openen van deuren en volgde zijn eigen pad, terwijl ondertussen een score wordt bijgehouden wie het beste presteert. Hoe vaak deze onderdelen hun opwachting gaan maken weten we niet, maar het zorgt wel voor een leuke afwisseling en kan je verwikkelen in een leuke onderlinge strijd.

Bekend

De makers van Darksiders hebben goed gekeken naar titels als God of War en Devil May Cry gekeken. Dit gevoel krijg je ook doordat de valuta in het spel bestaat uit zielen, die je verkrijgt door vijanden te verslaan of kisten in de omgeving te vinden. Deze zielen kunnen weer gebruikt worden om nieuwe moves, upgrades, bonussen of compleet nieuwe wapens te kopen. De makers omschrijven het hele systeem dan ook als een RPG-light: wel de 'diepte' van een RPG met inventaris, maar geen vertraging door constant de menu's in te moeten duiken.

Een ander onderdeel dat erg bekend voor kwam zijn de gebieden die niet toegankelijk zijn totdat een specifieke upgrade of mogelijkheid is verkregen tijdens het spelen. Een beproefd systeem uit spellen als Metroid, Zelda en Castlevania. Zo kan een 'deur' pas geopend worden zodra een speciale hoorn gekocht is, die deze gigantische, wegversperrende golem tot leven wekt. En met 'gigantische' bedoelen we ook gigantische, want deze stenen reus is van het formaat flatgebouw. De ontwikkelaars meldden dan ook dat al deze simpele dingen van epische proporties zijn, waarbij bijvoorbeeld de kleinste eindbaas een afmeting heeft van vier verdiepingen.

Variatie

De gebieden die je aandoet tijdens je reis moeten ook de nodige variatie vertonen. Nu hebben wij alleen nog een postapocalyptische stad gezien en een verwilderde tempel, maar de makers beloven afwisseling in omgevingen. Om snel tussen deze omgevingen te reizen gebruik je zogenaamde Serpent Holes. Nu is het niet erg om door de omgevingen te lopen dankzij een afwisseling tussen  lineaire gameplay en open levels, waarin je zelf op ontdekking kan gaan naar verborgen schatten. Mocht je onderweg verdwalen, dan kan altijd de hulp ingeroepen van The Watcher. Deze demon, geeft tips en hints over de volgende locatie die bezocht moet worden of over puzzel die opgelost moet worden. The Watcher is voortreffelijk ingesproken door Mark Hamill, bekend geworden als Luke Skywalker uit de oude Star Wars-films en hij is tegenwoordig stemacteur die onder andere de stem deed van The Joker in Batman: Arkham Asylum.

Volgens de makers moet Darksiders minstens vijfentwintig uur gaan duren en moet het spel geen enkel saai moment gaan bevatten. Of dit waar is, daar willen we graag zelf over oordelen. We zijn in ieder geval erg onder de indruk geraakt van deze titel en kijken uit naar een uitgebreide speelsessie.