De ontwikkelaar RealmForge heeft ‘het’ niet helemaal. Voorafgaand aan Dark heeft de studio Dungeons ontwikkeld. Een game die flirt met de ideeën van het formidabele Dungeon Keeper, maar daar precies de verkeerde elementen uit sloopt en onnodige dingen toevoegt, waardoor een middelmatige titel overblijft. En nu sprankelende vampieren helemaal hip zijn, is het blijkbaar hét moment om een titel te maken over een vampier die minstens zo chagrijnig kijkt als Alex Mercer uit Prototype. Of zoiets. Of misschien is het een visuele ode aan Vampire: The Masquerade. Of iets anders. Of ja, weten wij veel.

De game kent namelijk geen enkel origineel element en hoewel dat vandaag de dag over wel meer games gezegd kan worden, wordt bij die titels tenminste nog een bepaalde kwaliteit geleverd. Dark oogt daarentegen in alles ondermaats. Als Bane door een level beent, lijkt het alsof hij al uren geleden last had van heftige broekhoest, maar niet tijdig een toilet kon vinden. Besluit Bane te sluipen, dan kan hij direct richting the Ministry of Silly Walks, een baantje gegarandeerd.

Zzzz

Bane is geen supersterke vampier, want hij is nog maar net gebeten. Aan jou om uit te zoeken wie je bloed heeft gedronken. Omdat Bane niet alle voordelen van het vampier zijn geniet,  moet hij confrontaties veelal uit de weg gaan. Door vijanden te besluipen en neer te slaan, kan hij hun bloed drinken en zo een blood point krijgen waarmee hij speciale acties uitvoert, zoals stukjes teleporteren. Wederom, het is niet origineel, maar als de uitwerking jofel is, dan is er niets aan het handje. Dat is echter niet het geval.

Het naar vijanden sluipen is nogal makkelijk. Als je mazzel hebt, dan is er één bewaker die netjes rondjes loopt terwijl de rest stokstijf een bepaalde kant op staat te kijken, waardoor het kinderlijk eenvoudig is ze omstebeurt om te leggen. Mocht je toch per ongeluk een vijand alarmeren (bijvoorbeeld omdat je in slaap bent gesukkeld en de controller aantikte), dan is dankzij de teleporteeractie een ontsnapping doodeenvoudig. Vervolgens staan de bewakers nog te kijken naar de locatie waar je net ópeens’ verdween. Wacht tien seconden en zie hoe iedereen weer in zijn oude routine vervalt. Om het trucje vervolgens te herhalen. Zzzz.

We zien het donker in

We kunnen nog een paar alinea’s zoeken naar lichtpuntjes, maar dat zou haast een ironische omkering zijn in het geval van Dark. Nee, we geloven totaal niet in deze titel. Het is een houterig ogende en doodsaaie en -eenvoudige game met als enig positiefpunt een stijltje dat prima overeind blijft. Het lot van Eric Bane kan ons bijzonder weinig schelen en hopelijk jullie ook. Volgende.

Dark moet begin 2013 voor PC en Xbox 360 verschijnen.