E3 2015: Dark Souls 3 | Gamer.nl

E3 2015: Dark Souls 3 | Gamer.nl

De Dark Souls-serie speelt al jaren een psychologisch spelletje met zijn spelers. De game doceert en straft tegelijk. Wie een beetje masochistisch is ingesteld, geniet daar intens van. Maar sinds de aankondiging van Dark Souls 3 is het een bijna filosofische kwestie geworden. Hoe lang blijft meer van hetzelfde nog beter dan iets anders? En willen we niet liever meer van dat andere, Bloodborne bijvoorbeeld.

Met die vragen stapten we op de E3 een klein zaaltje van Bandai Namco binnen, inclusief rookmachine om het nog een zweem van mysterie mee te geven. Maar aan Dark Souls 3 is niets mysterieus. Het is de logische volgende stap na het succes van Dark Souls en Dark Souls 2, en als we Bandai Namco’s bewoordingen mogen geloven ook de laatste. Het derde deel wordt omschreven als de “final episode”.

Voor het derde deel is Souls-goeroe Hidataki Miyazaki weer naar voren geschoven als drijvende kracht achter het spel. Bij Dark Souls 2 vervulde hij vooral een adviserende rol. Het ontwikkelteam van die game wordt daarom ook wel “het B-team” genoemd. Hoewel Miyazaki onze hands-off demo aan elkaar praat, krijgen we geen moment het idee dat hij daadwerkelijk weer pro-actief betrokken is bij het nieuwste deel. Afgaand op de eerste trailer en getoonde demo is Dark Souls 3 een marginale verbetering ten opzichte zijn voorganger. De loze marketingtermen die Bandai Namco op de Powerpoint-sheets had neergezet, hielpen niet bepaald om dat beeld uit ons hoofd te krijgen.

Niet zo negatief

Nu klinkt dat negatiever dan het is. Dark Souls 2 is een uitzonderlijk goede imitatie van het eerste deel en de derde telg bouwt daar netjes op voort. De invloed van Bloodborne is een beetje zichtbaar, maar het voelt toch vooral heel vertrouwd. Neem bijvoorbeeld het gebruik van schilden. In Bloodborne zat nog een sneer naar hoe die een pa ieve speelstijl in de hand werken, maar in Dark Souls 3 is het allemaal weer geoorloofd.

De grootste verandering zit ‘m waarschijnlijk in het aanval ysteem. Daar lijkt het derde deel wel wat tips van Bloodborne in acht te hebben genomen. Wegrollen gaat een stuk sneller en de ridder uit de demo zweeft haast over de grond. From Software probeert ook wat extra variatie in de wapens aan te brengen via verschillende unieke aanvallen en zogeheten stances. Met een lang zwaard kun je bijvoorbeeld een reactieve houding aannemen. Hierbij steek je het wapen voor je uit, waardoor je meteen kunt toeslaan als een vijand in de buurt komt. Met een nog groter zwaard kun je dan weer vijanden lanceren, bij twin scimitars krijg je er een alles om je heen rakende wervelaanval bij.

Media has no description

Meer speelstijlen

Er werd ook gezegd dat Dark Souls 3 andere speelstijlen gaat faciliteren, zoals het gebruik van een kleine boog. Met een beetje creativiteit en volharding kon je daar in de voorgaande delen ook wel wat mee, maar dan moest je toch vooral misbruik maken van de omgeving en beperkte kunstmatige intelligentie van vijanden. Daar is nu iets op gevonden. Met een shortbow kun je direct na een rol een pijl afschieten zonder eerst te richten. Zo’n kleinere boog staat ook nog een zwaard in je andere hand toe, zodat je een schot met een slag kunt opvolgen.

Het zijn dit soort kleine veranderingen die Dark Souls 3 net weer wat anders maken. Bandai Namco belooft uiteraard weer wat aanpa ingen op het gebied van coöp en pvp, maar uiteindelijk zal het wel weer grotendeels op hetzelfde neerkomen. We leggen onze twee vragen daarom aan jullie voor. Is meer van hetzelfde in dit geval een probleem? Of kun je na Bloodborne niet meer terug? Het antwoord ligt grotendeels aan de overgebleven creativiteit van From Software na de zoveelste Souls-game in korte tijd.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou