Resident Evil 4. Dat is het eerste dat je denkt als je Dark Sector onder de knoppen krijgt. Totdat je de sprintknop indrukt. Dan denk je: Resident Evil 4 + Gears of War. Goed, laten we niet flauw doen, want Dark Sector is meer dan dat. Het is namelijk Resident Evil 4 + Gears of War + een boemerang met messen. Mijn collega-redacteur Michel Musters was onlangs naar Londen gereisd om jullie op de hoogte te stellen van Dark Sector en zijn indruk was enigszins gemixt en vertwijfeld. Het Gamer.nl-publiek werd dan ook beloofd om terug te komen op deze grimmige actiegame, dus bij deze. Na het spelen van een previewversie die hoofdstuk één tot en met drie en hoofdstuk zeven uit het volledige spel bevat, hebben we een duidelijker beeld van Dark Sector gekregen. Dat beeld is zeker niet onverdeeld positief te noemen.

De achtergronddetails rondom Dark Sector kun je lezen in de hands-off preview elders op Gamer.nl. De grote vraag die ik deels in deze preview kan beantwoorden is: hoe speelt het. Nou, niet zo heel lekker. De over-de-schouder-camera voelt vrijwel identiek aan Resident Evil 4 en de dekkingsmechanismen kennen we ook al uit een aantal andere games. Alleen bij Dark Sector voelt het stukje duck-and-cover vooralsnog helemaal niet vloeiend aan. Zo is het veel te vaak zo dat je niet achter potentiële dekkingspunten kunt schuilen, of dat je personage een duik maakt in plaats van zich achter de dekking te begeven. Raar is ook dat je niet over alle lage dekkingspunten heen kunt springen. Het wisselen van dekkingspunt en het sprinten naar dekkingspunten werken ook nogal klungelig. Om een lang verhaal kort te maken: het hele dekkingssysteem van Dark Sector zit niet zo goed in elkaar als die van bijvoorbeeld Gears of War. Dat is nogal spijtig, aangezien het een enorm groot deel van de gameplay behelst. Het is overigens zeker niet zo dat je tegen de besturing loopt te vechten, maar te vaak voelt het allemaal niet zo lekker als zou moeten.

Dark Sector heeft een speciaal wapen, wat hét hoofdwapen van de game is: een draaischijf met messen die als een boemerang terugkomt wanneer je hem werpt. Het primaire doel van dit vervaarlijke wapen is om vijanden op bloederige wijze van hun ledematen te ontdoen, maar er zijn ook enkele andere leuke toepassingen. Zo kun je je schijf 'opladen' met vuur, ijs of elektriciteit, om vervolgens omgevingspuzzles (zoals een schakelaar met stroom raken) op te lossen. Hierbij kun je de draaischijf bij de PlayStation 3-versie in slow-motion met de Sixaxis-bewegingsbesturing de juiste richting op leiden. Dit werkt redelijk, maar is niet meer dan een geinige gimmick. Ook kun je geintjes uithalen zoals het massaal elektrocuteren van een groep zombies door het water onder stroom te zetten of het bevriezen van stoom om ijspilaren als dekkingspunten te creëren. Dit soort dingen klinken behoorlijk afwisselend, maar ze weten zeker niet het gevoel van herhaling tegen te gaan. Vooralsnog komt Dark Sector, in de vier beschikbare hoofdstukken van de previewversie, namelijk niet uitermate interessant over. De naam zegt het al: de game is donker. Nu hoeft dit niets uit te maken, maar Dark Sector bevestigt ook meteen de negatieve clichés rondom donkere actiegames: grauwe, zeer ongeïnspireerde omgevingen waarin je redelijke aantallen vijanden op oninteressante wijze omlegt. Deze vijanden betreffen mensen met geweren, zombies en monsters. De vijanden waarvan je verwacht dat ze enig denkvermogen bezitten (dus niet de zombies) bevatten bij vlagen een redelijke kunstmatige intelligentie, die echter te voorspelbaar is om je op je puntje van je stoel te laten zitten.

De draaischijf is leuk gevonden en zou moeten zorgen voor lekkere bloederige actie, maar die actie wordt lang niet zo spectaculair op het scherm gebracht als had gekund. Ook zorgt het ding ervoor dat het tempo enigszins uit het spel wordt gehaald, aangezien je toch met je schijf heen en weer aan het gooien bent, wat even tijd kost. Een pistool is een altijd beschikbaar handwapen met vaak beperkte munitie en andere vuurwapens zijn slechts tijdelijk te gebruiken (ze knallen uit je handen als je ze even vast hebt), waardoor de game echt gefocust is op de draaischijf. Ontwikkelaar Digital Extremes heeft duidelijk geprobeerd het ding interessant te maken, maar dat lukt slechts ten dele. Na het spelen van deze previewversie zijn we benieuwd of Dark Sector zich bij de release weet te meten met andere kwalitatief hoogstaande actiegames. Vooralsnog lijkt middelmatigheid troef. De besturing werkt niet altijd even goed, het leveldesign voelt ondermaats en het verhaal lijkt ook niet al teveel soelaas te bieden. Een kwestie van afwachten dus.