Dark Sector (hands-on) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Resident Evil 4. Datis het eerste dat je denkt als je Dark Sector onder de knoppen krijgt. Totdatje de sprintknop indrukt. Dan denk je: Resident Evil 4 + Gears of War. Goed,laten we niet flauw doen, want Dark Sector is meer dan dat. Het is namelijkResident Evil 4 + Gears of War + een boemerang met me en.Mijn collega-redacteur Michel Musters was onlangs naarLonden gereisd om jullie op de hoogte te stellen van Dark Sector en zijn indrukwas enigszins gemixt en vertwijfeld. Het Gamer.nl-publiek werd dan ook beloofdom terug te komen op deze grimmige actiegame, dus bij deze. Na het spelen vaneen previewversie die hoofdstuk één tot en met drie en hoofdstuk zeven uit hetvolledige spel bevat, hebben we een duidelijker beeld van Dark Sector gekregen.Dat beeld is zeker niet onverdeeld positief te noemen.

De achtergronddetails rondom Dark Sector kun je lezen in dehands-off preview elders op Gamer.nl. De grote vraag die ik deels in dezepreview kan beantwoorden is: hoe speelt het. Nou, niet zo heel lekker. Deover-de-schouder-camera voelt vrijwel identiek aan Resident Evil 4 en dedekkingsmechanismen kennen we ook al uit een aantal andere games. Alleen bijDark Sector voelt het stukje duck-and-covervooralsnog helemaal niet vloeiend aan. Zo is het veel te vaak zo dat je nietachter potentiële dekkingspunten kunt schuilen, of dat je personage een duikmaakt in plaats van zich achter de dekking te begeven.Raar is ook dat je niet over alle lage dekkingspunten heenkunt springen. Het wi elen van dekkingspunt en het sprinten naardekkingspunten werken ook nogal klungelig. Om een lang verhaal kort te maken:het hele dekking ysteem van Dark Sector zit niet zo goed in elkaar als die vanbijvoorbeeld Gears of War. Dat is nogal spijtig, aangezien het een enorm grootdeel van de gameplay behelst. Het is overigens zeker niet zo dat je tegen debesturing loopt te vechten, maar te vaak voelt het allemaal niet zo lekker alszou moeten.

Dark Sector heeft een speciaal wapen, wat hét hoofdwapen vande game is: een draaischijf met me en die als een boemerang terugkomt wanneerje hem werpt. Het primaire doel van dit vervaarlijke wapen is om vijanden opbloederige wijze van hun ledematen te ontdoen, maar er zijn ook enkele andere leuketoepa ingen. Zo kun je je schijf 'opladen' met vuur, ijs of elektriciteit, omvervolgens omgevingspuzzles (zoals een schakelaar met stroom raken) op telo en. Hierbij kun je de draaischijf bij de PlayStation 3-versie inslow-motion met de Sixaxis-bewegingsbesturing de juiste richting op leiden. Ditwerkt redelijk, maar is niet meer dan een geinige gimmick. Ook kun je geintjesuithalen zoals het ma aal elektrocuteren van een groep zombies door het wateronder stroom te zetten of het bevriezen van stoom om ijspilaren alsdekkingspunten te creëren.Dit soort dingen klinken behoorlijk afwi elend, maar zeweten zeker niet het gevoel van herhaling tegen te gaan. Vooralsnog komt DarkSector, in de vier beschikbare hoofdstukken van de previewversie, namelijk nietuitermate intere ant over. De naam zegt het al: de game is donker. Nu hoeftdit niets uit te maken, maar Dark Sector bevestigt ook meteen de negatieveclichés rondom donkere actiegames: grauwe, zeer ongeïnspireerde omgevingenwaarin je redelijke aantallen vijanden op onintere ante wijze omlegt. Dezevijanden betreffen mensen met geweren, zombies en monsters. De vijanden waarvanje verwacht dat ze enig denkvermogen bezitten (dus niet de zombies) bevattenbij vlagen een redelijke kunstmatige intelligentie, die echter te voorspelbaaris om je op je puntje van je stoel te laten zitten.

De draaischijf is leuk gevonden en zou moeten zorgen voorlekkere bloederige actie, maar die actie wordt lang niet zo spectaculair op hetscherm gebracht als had gekund. Ook zorgt het ding ervoor dat het tempo enigszinsuit het spel wordt gehaald, aangezien je toch met je schijf heen en weer aanhet gooien bent, wat even tijd kost. Een pistool is een altijd beschikbaarhandwapen met vaak beperkte munitie en andere vuurwapens zijn slechts tijdelijkte gebruiken (ze knallen uit je handen als je ze even vast hebt), waardoor degame echt gefocust is op de draaischijf. Ontwikkelaar Digital Extremes heeftduidelijk geprobeerd het ding intere ant te maken, maar dat lukt slechts tendele.Na het spelen van deze previewversie zijn we benieuwd ofDark Sector zich bij de release weet te meten met andere kwalitatiefhoogstaande actiegames. Vooralsnog lijkt middelmatigheid troef. De besturingwerkt niet altijd even goed, het leveldesign voelt ondermaats en het verhaallijkt ook niet al teveel soelaas te bieden. Een kwestie van afwachten dus.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou