Waar vroeger de PC vaak de pineut was door een halfbakken versie een of ander Xbox- of PlayStation 2-spel voor de kiezen te krijgen, wordt tegenwoordig ook andersom gewerkt. Dark Messiah of Might and Magic kwam in 2006 namelijk voor de PC uit en begin 2008 volgt een Xbox 360-versie. Met een nieuw woordje in de titel, de game heet officieel Dark Messiah of Might and Magic Elements en vier nieuwe levels hoopt de game ook het Xbox 360'ende publiek te bekoren. Een korte blik op de veranderingen en speelbaarheid van de game.

In principe is Dark Messiah of Might and Magic Elements een één-op-één kopie van de PC-versie met wat lichte extraatjes. Nog steeds word je ondergedompeld in de fantasierijke wereld van Might and Magic, waar je met new born held Ashan een reeks RPG-avonturen vanuit het first-person perspectief gaat beleven.

Zodra je de game begint wordt direct één verschil met de PC-versie duidelijk: de opzet van het levelsysteem. Waar je in de PC-versie je verzamelde ervaringspunten zelf kunt verdelen over verschillende vaardigheden, moet je in de Xbox 360-versie direct één type speler kiezen. Je hebt de keuze uit de Warrior, Archer, Mage en Assassin, een beetje zoals het multiplayersysteem uit de PC-versie in elkaar zat (alleen hier was er nog één extra speelklasse: Priest). Vervolgens krijg je bij een x-aantal behaalde ervaringspunten een nieuwe vaardigheid, gebaseerd op je klasse. Je kunt dus (helaas?) niet zelf kiezen waar je sterk in wilt worden.

Ook het tutorial-level is vernieuwd. Aan de voet van een gigantische waterval start je met de uitleg van de verschillende gameplaymechanieken van de game. Het vechtsysteem is behoorlijk overgezet naar de controller. Met de linker trigger kun je blokken, de rechter trigger als dient als slagknop en tegelijkertijd op de knoppen drukken levert een schop op. Want oh ja, die schop is weer volop van de partij. De game werd niet voor niets ooit door 1UP "The Adventures of Sir Kicksalot Deathboot in the Land of the Conspicuously Placed Spike Racks" genoemd. De puntige muurtjes zijn wederom her en der door de levels geplaatst, wat ons brengt op de implementatie van de Source-physics.

Grafisch mag Elements dan niet meer de crème de la crème zijn, al ziet de game er allesbehalve slecht uit, de physics maken veel goed. Vijanden kunnen zonder pardon van afgronden afgeschopt worden, er kan naar hartelust met objecten gesmeten worden en de bekende 'vallen' (bijvoorbeeld het laten donderen van een reusachtig blok cement door een touw door te hakken) zijn prima vertegenwoordigd. De physics geven de game een speeltuinachtig karakter, waarbij je continu opzoek bent naar de slimste, beste of leukste manier om je vijanden te vermorzelen.

Eén punt dat samenhangt met de graphics en waar veel spelers van de PC-versie problemen mee hadden, wordt natuurlijk sowieso door de Xbox 360-versie verholpen: de zware systeemeisen. Het spel loopt namelijk redelijk vlotjes (al valt er hier en daar nog wel eens een framedrop'je te bemerken) en speelt over het algemeen gewoon lekker weg. Wel zijn er nog steeds wat bugs in de game te vinden, al moeten we rekening houden met het feit dat we een nog niet complete versie van de game speelden. Maar toch, het zijn wel de bugs die ook in de PC-versie aanwezig waren. We houden onze vingers gekruist.

Na het introductielevel start je waar de PC-versie ook begon en gaat de game weer één-op-één lopen met de eerder gelanceerde versie. Het is jammer dat de previewversie die we ontvingen nog geen multiplayer ondersteuning bevat, want juist deze mode schijnt volledig op de schop te zijn gegaan voor Elements. Kleinere levels, tien spelers (in plaats van 32 in de PC-versie) en nieuwe modes staan op het programma. Het is dan ook even afwachten op de volledige versie voor een verslag van de multiplayer mode. Dark Messiah of Might and Magic Elements komt in het eerste kwartaal van 2008 uit, exclusief (whooptiedoo!) voor de Xbox 360.