Sinds het begin van de geschreven geschiedenis en zeer zeker voor die tijd, vliegt de mensheid elkaar in de haren voor de meest onzinnige redenen. Oorlog wordt gevoerd vanwege geld, geloof of erger nog, principes. Dit laatste staat ook centraal binnen de multiplayer mode van Dark Messiah, een nieuwe shooter die zich afspeelt in de wereld van jawel, Might and Magic.

Een tijdje gelden trokken we richting Parijs alwaar in een donkere kerker achter de Notre Dame, een multiplayer hands-on sessie werd georganiseerd door uitgever Ubisoft. Of hier zonder kleerscheuren vanaf zijn gekomen, lees je in deze hands-on preview.

Dark Messiah of Might and Magic, zoals de game in zijn geheel heet, speelt zich 20 jaar na de taferelen van Heroes of Might and Magic V af en vervolgt hiermee de verhaallijn van de voorspelde Dark Messiah. Wie of wat dit wezen is en waar de wereld op af stevent is nog niet zeker, maar dat het niet veel goeds voor ogen heeft is duidelijk als er hordes zombies, orcs en ogres op je pad verschijnen. Dit is het verhaal achter de singleplayer mode van de game, achter de multiplayer mode schuilt echter een heel ander verhaal. Daar draait alles om de langslepende strijd tussen de uit elkaar vallende Undead en de nimmer terughoudende mensheid en dient als prequel van het singleplayer verhaal.

Dark Messiah kent in de multiplayer mode ongeveer dezelfde opbouw als games zoals Counterstrike en dergelijke. Gezien deze opbouw gericht is op teamplay, kan je voordat je aan de actie begint kiezen uit welke faction je gaat versterken. Je keuze is hierbij vrij simpel gemaakt, gezien je dus kiest tussen Undead of Human. De volgende keuze die je dient te maken is iets minder makkelijk, want welke class ga je spelen? Wordt het de sneaking assassin of de goed gewapende Knight? Wellicht ben je meer iemand die van een afstand mensen de verruïnering in helpt! In dat geval kies je voor de Archer of de alles verwoestende wizard. Als al dat geweld echt niets voor jou is, dan kan je ook nog kiezen om als Priestess door het leven te gaan. Beide factions hebben dezelfde classes, alleen zien ze er totaal anders uit. Waar de undead er uitzien als rondhossende mummies, zien de humans er uit alsof ze regelrecht uit een fantasy boek komen lopen. Je kunt dus met gemak zien of de speler onder je crosshair vriendelijk of vijandig is.

Het grote verschil tussen de multiplayer mode van Dark Messiah en die van andere games is dat je tijdens het spelen toewerkt aan het opbouwen van levels en experience points. Deze punten spaar je door vijandige spelers naar gene zijde te helpen, door vlaggen te veroveren of door team spelers te healen. Ben je echter level 10 en sloop je continue level 1 spelers, dan zakt je XP als een kaartenhuis ineen en worden deze kills niet meer meegeteld aan je geheel, ook verlies je XP bij het ombrengen van je eigen teamleden. Als je dan eenmaal een level bent gestegen, krijg je de keuze om punten te verdelen in nieuwe spells en vaardigheden. Zo kan je als knight de aangerichte schade aan je vijanden verhogen, of de snelheid van je slagen verhogen. Wizards kunnen betere spreuken uit hun vingertoppen toveren, Priestesses kunnen curses leren en ga zo maar door. Deze levels blijf je houden tot het einde van de online campaign. De online campaign bestaat uit een aantal levels die starten in neutraal gebied en gaat naarmate de twee partijen afzonderlijk winnen, dichter de gebieden van de mensen of dichter de gebieden van de Undead in. Als de vooraf ingestelde campaign is afgelopen, moet je weer vanaf level 0 beginnen.Na een aantal rondes te hebben gespeeld tegen verschillende leden van de Europese pers, bleek dat Kuju een prima spelbasis voor ogen heeft. Ook de verschillende classes werken leuk met en tegen elkaar op verschillende levels. De multiplayer ervaring ging echter nog niet geheel zonder haken en ogen. Zo bleek de balans tussen sommige classes niet optimaal te zijn waardoor je als wizard het wel kon vergeten tegen bijna elke andere class. Achteraf bleek dat de wizard een artillery class is, welke dus van grote afstanden damage doet. Probleem hierbij is echter wel dat je van die afstand niet kan zien wie of wat je raakt en daarom vaak je eigen team uitmoord.Ook het verdelen van de verdiende punten ging vrij onduidelijk. Na een aantal keer op een bolletje te hebben gedrukt bleek dat als er niets meer knipperde je de punten goed verdeeld had. Een echt duidelijke user interface was nog niet geïntegreerd. Niet geheel onoverkoombaar dus. Het leuke aan de multiplayer mode, naast het gebruik van verschillende type spelers, is het feit dat de levels waarin je loopt best groot zijn. Ze zijn kleiner dan bijvoorbeeld Battlefield 2, maar zijn groter dan die in Counterstrike en zijn ook voorzien van de nodige interactiviteit. Zo moet je een siegetower naar een kasteelmuur duwen eer je het kasteel in kan klimmen, moet je catapulten voorzien van ammo en ga zo nog maar door. De tegenpartij moet er natuurlijk voor zorgen dat dit niet gebeurt, anders is het allemaal nutteloos.Dark Messiah multiplayer maakt net als de singleplayer game, gebruik van de Source engine. Daardoor ziet alles er super gelikt uit, maar kreeg ik toch het idee dat veel van de voorwerpen erg vierkant waren. Dat wil niet zeggen dat dit in heel de game aanwezig is, maar het viel gewoon op. Op het gebied van licht en effecten zit Dark Messiah multiplayer sterk in elkaar. Elk van de verschillende classes ziet zijn of haar handen of de wapens die ze vast hebben. Als wizard zie je de vuurbal die je oproept steeds groter worden en als archer kijk je over de punt van je pijl naar je vijanden.Om een idee te geven welke class wat doet, staat in een kort overzicht op de volgende pagina hoe de speelstijl van de verschillende classes aanvoelde.Knight De Knight is de tank van je team. Je moet als knight bijzonder dicht in de buurt van je slachtoffer komen om hem met je zwaard in moten te hakken, want een ranged attack heb je niet. Gezien dit de class is met de meeste armor, is het voor andere classes bijzonder taai om de knight om te leggen. Een andere knight kan hier echter snel korte metten mee maken, gezien ze gebruik kunnen maken van specials ‘power attacks’ die geen armor meerekent. Vooral als beginnende knight ben je bijna onstuitbaar. Je kan pijlen en zwaarden afweren met je schild en mept hard in het rond met je zwaard. Maar als de andere classes langzaam omhoog gaan in level begin je het toch wat zwaarder te krijgen. Met name het feit dat je pas later een magic shield krijgt, maakt je een handig doelwit voor Wizards. Archer

De archer is de camper van het gezelschap zou je zeggen. Gelukkig is dat niet het geval, want deze ranged fighter kan inzoomen terwijl hij loopt en flink wat meer schade aanrichten als hij dichterbij staat dan van ver af. Zoals een echte boogschutter befaamd is je boog je enige wapen. Dat wil zeggen dat je van dichtbij echt geen reet schade aanbrengt. Je kan nog wel een pijl afvuren, maar meestal ben je zo geschokt dat ze voor je staan dat je door je snelle muisbewegingen om weg te komen daar niet meer over nadenkt. Als je de archer levelt, kan deze keuzes maken om in te zoomen, sneller te ‘herladen’, ijs of vuurpijlen af te schieten en nog meer van dat soort zaken. Tijdens het spelen bleek dat de Archer één van de meest gemakkelijke classes te zijn. Door zijn behendigheid en snelheid kan de archer in alle hoekjes en gaatjes komen. Je moet echter wel rekening houden met de zwaartekracht, want een pijl schiet je niet van de ene naar de andere kant van het level en dan ook niet in een rechte boog. Als je rekening houdt met de ‘arc’ van de pijl, ben je goed bezig!

Wizard Als wizard ben je een van de machtigste spelers op het slagveld. Het enige nadeel is dat je in een soort pleepapier rondhost en dus weinig tot geen armor hebt. Je bent daarbij ook nog eens de zwakste mêlee class van het gezelschap. Wat je daar voor terugkrijgt echter is destructiever dan welke class dan ook. De Wizard vuurt spells af die in twee verschillende elementen liggen, namelijk vuur en bliksem. Kuju heeft er niet voor gekozen freezing spells te introduceren om zo de balans te handhaven. Dat wil echter niet zeggen dat je nutteloos bent als wizard, maar je moet zeker goed in de gaten hebben dat je vuurballen en bliksem schichten kunt geleiden via oppervlaken of door je muisknop ingedrukt te houden. Tijdens de hands-on sessie bleek dat de wizard een van de minst gespeelde classes was. Ik in mijn eentje zorgde er echter wel voor dat de vlaglocaties negen van de tien keer leeg van vijanden waren, gezien vuurballen op level 6 splash damage doen en daar kan geen knight tegen op. Komt er echter iemand binnen 10 meter afstand je gezichtsveld in wandelen, zet het dan op het rennen, want de sukkelige low level spells zijn nog slapper dan een natte krant.Priestess

De huppelkut van het gezelschap. Je zou in eerste instantie denken aan een medic uit andere games, maar de priestess is heeft meer in petto dan je direct zou denken. Naast het healen kan de dame in kwestie ook vervelende curses op vijanden plaatsen, waardoor bijvoorbeeld je beeld helemaal blurry wordt. Ook kan ze vallen op de grond plaatsen die rennende spelers direct schade toebrengt en ze vertraagt tot een slakkengangetje. Het leukste van de priestess is echter dat ze gevallen kameraden wederom nieuw leven in kan blazen. Ze kan dit oneindig doen, maar betaald wel een flinke prijs. Gezien mevrouw nogal zwakjes is ligt ze vrij rap omver. Mocht ze het loodje leggen en ze heeft enkele spelers ‘geressurect’, dan sterft niet alleen zij, maar ook die gene die in de laatste minuut tot weer tot leven zijn geroepen. Handig dus voor een hele stream aan kills als ze net het halve team van de tegenpartij heeft geressurect!

Assassin

En last but not least, de assassin. De sluipende moordenaar heeft een aantal handig trucjes die het hem erg makkelijk maken. Als speler moet je het echt hebben van de sluipmogelijkheden van de assassin, want een full frontal attack heeft weinig tot geen nut. Dit kan je wellicht doen bij een wizard of priest, maar een knight of een archer maakt snel korte metten met je. Leukste mogelijkheid voor deze class is die om één te worden met zijn omgeving. Als de assassin doodstil blijft zitten, is hij bijna niet te zien. Gaat hij echter lopen, dan is het net het schild van een predator en zie je de omgeving verschuiven. Groot nadeel is dat de priestess dwars door je cloak heen ziet, dus wellicht handig haar even een aantal daggers in de rug te planten. Als assassin kan je ook nog vallen plaatsen die gas laten ontsnappen of die resoluut ontploffen. Gelukkig is het niet zo dat de assassin tijdens het spelen de boventoom voert in de groep. Die eer gaat echt uit naar de knight. Leuk is wel dat als je als assassin speelt je neer kan laten vallen en net kan doen alsof je dood bent. Elke sukkel die dan boven je lichaam gaat staan om je uit te lachen krijgt ineens twee scherpe messen in zijn lende krijgt gedrukt.