Daedalic Entertainment Games line-up 2017: The Pillars of the Earth en State of Mind | Gamer.nl

Daedalic Entertainment Games line-up 2017: The Pillars of the Earth en State of Mind | Gamer.nl

Daedalic Entertainment doet als ontwikkelaar en uitgever bij weinig gamers een lampje branden, maar maakt al tien jaar eigenzinnige titels als Deponia in hun hoofdkantoor te Hamburg en is uitgever van kleine parels als Machinarium. Gamer.nl was te gast om te kijken wat voor interessante titels er voor 2017 in het verschiet liggen.

Dit jaar brengt Daedalic drie games uit: The Long Journey Home, The Pillars of the Earth en State of Mind. Drie zeer uiteenlopende games, die echter gemeen hebben een intrigerend verhaal op de eerste plaats te zetten. In dit artikel worden Pillars of the Earth en State of Mind besproken. Lees hier de preview van The Long Journey Home.

Media has no description

Recht doen aan de bron

Hoe doe je recht aan een duizend pagina’s tellende roman van wereldberoemde schrijver Ken Follett? Dat is de vraag die de ontwikkelaar er bijna van weerhield om The Pillars of the Earth te maken. Het is daarnaast een moedige keuze om geen zijverhaal te pakken, maar diep in het bronmateriaal te duiken met een indrukwekkende adventuregame.

Het verhaal speelt zich af tijdens de Anarchy, een tijd van vele burgeroorlogen om de Engelse troon. Spelers nemen de rol aan van drie verschillende personages in drie verschillende ‘boeken’ die hun leven volgen in het fictieve Kingsbridge van de twaalfde eeuw. De monnik Philip wordt op een wonderbaarlijke manier hoofd van de plaatselijke abdij, terwijl de buitenstaander Jack als talentvol metselaar betrokken raakt bij de bouw van zijn nieuwe kathedraal. Samen met de edelvrouw Aliena raken de drie verzeild in een samenzwering in de strijd om de macht, die hun leven voorgoed verandert.

Media has no description

Interactieve roman

Pillars of the Earth is dankzij zorgvuldig getekende achtergronden een genot om naar te kijken. In de vroege versie van de game is de lipsynchronisatie op enkele punten niet altijd correct, maar de overtuigend ingesproken stemmen zijn een uitstekende weergave van een roman met een immens verhaal. Dankzij de omvang van dit plot zegt de ontwikkelaar de focus te leggen op constante progre ie. Puzzels bestaan daarom niet uit flauwe geestigheden als kurken die gaten in emmers dichten, maar narratief logische en volwa en oplo ingen.

Zo maken spelers vroeg kennis met de jonge Jack, die uiteraard zijn katapult gebruikt om op een jong hert te jagen als een avondmaal voor hem en zijn moeder. Vervolgens keert hij terug naar huis en voert hij een volgende set handelingen uit, zoals het vuur opstoken. De game voelt daarom daadwerkelijk aan als het spelen in een roman, waarbij er altijd de optie is om de tijd te nemen om je ogen uit te kijken in de fantastische kleurplaten.

In die zin is Pillars of the Earth geschikt voor gamers die geen behoefte hebben om uren vast te zitten in een point & click game, maar bij wijze van spreken een directe vervanger voor het boek zoeken. Er is constante vooruitgang in het verhaal, waardoor spelers niet ruw uit de sfeervolle middeleeuwse wereld worden getrokken. De game belooft een bijzondere titel te worden die in augustus lanceert.

Media has no description

Een treurige gemoedstoestand

Een tweede game waar we een korte speelse ie mee hadden is State of Mind, de eerste driedimensionale titel van Daedalic. Deze dystrofische adventure snijdt het onderwerp van transhumanisme aan, de filosofie die de grenzen van het menselijke bestaan doorbreekt. In de game uit zich dat via een vage introductie die het verhaal probeert op te zetten van de norse journalist Richard Nolan.

Nolan raakt de helft van zijn gedachten kwijt in het Berlijn van 2048. Hoe dit gebeurt is uit de flitsende beelden niet op te maken, waardoor de game een nogal clichématige indruk maakt. Toch verzekert producer Kai Fiebig dat het verhaal een logische gang van zaken kent en dat de gebeurteni en die Richard meemaakt mogelijk snel werkelijkheid zullen worden. Hij doelt hierbij op de macht van big data-bedrijven als Google, die naarmate de technologie vordert in toenemende mate het leven van mensen zullen bepalen. Gedurende de game gaat Nolan op zoek naar de helft van zijn herinneringen, die zich bevinden in een utopische digitale wereld.

Media has no description

Een onzekere toekomst

Bij het verkennen van zijn appartement wordt ook duidelijk dat de gameplay wederom bestaat uit rondkijken en interactie hebben met de omgeving. Hierbij wordt het al snel mogelijk om van personage te wi elen om een bepaalde puzzel op te lo en, waarbij een ander persoon bijvoorbeeld op een kop drukt en Nolan verderop een deur opent. Het zijn net als The Pillars of the Earth zeer eenvoudige, narratief gedreven problemen die het verhaal niet in de weg zitten.

Er is duidelijk gekeken naar games als Heavy Rain, die een traumatisch verhaal te vertellen. Op dit gebied lijkt State of Mind tot nu toe op de goeie weg te zitten, zeker wanneer je de stem van Michał Żebrowski hoort, beter bekend als Geralt of Rivia uit The Witcher. Zijn vraagtekens en frustraties komen in het begin van de game goed naar voren, wat het dertien in een dozijn-begin enigszins goedmaakt. Of het verhaal zich ontrafelt op de maatschappijkritische manier zoals de ontwikkelaar claimt, is echter nog maar de vraag. Als het een goed excuus is om oppervlakkige puzzeltjes in de game te stoppen, dan is State of Mind alsnog een titel om in de gaten te houden.

Media has no description

The Pillars of the Earth verschijnt in augustus voor de PlayStation 4, Xbox One en pc. State of Mind zal ergens dit kwartaal verschijnen voor Playstation 4, Xbox One, Switch en pc.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou