Crysis (GC impressie) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Op de Games Convention in Leipzig waren we getuigen van eenuitgebreide presentatie van Crysis, technisch mi chien wel de meestgeavanceerde game momenteel in ontwikkeling. CryTek, de ontwikkelaar die onseerder Far Cry leverde, heeft zichzelf opnieuw overtroffen. Grafisch zagen weop de Games Convention geen enkele game die ook maar in buurt kwam van watCrysis op het scherm toverde en ook qua interactie met de omgeving, staatCrysis op eenzame hoogte.Crysis is duidelijk een voortzetting van het FarCry-spelconcept. Een groot deel, ruim een kwart, van het spel speelt zich af inuitgestrekte junglelocaties. Door de opzet van de spelomgeving zijn er altijdmeerdere manieren om je doel te bereiken, zowel in de vorm van alternatieveroutes, als in de vorm van alternatieve middelen. Je kunt met een auto eenvijandig kamp binnenstormen, maar je kunt evengoed een omweg nemen en vanop eenheuvel je tegenstanders één voor één uit de weg ruimen. Maar Crysis gaat een stapje verder dan dat. De spelomgevingin Crysis is namelijk ongekend interactief. Elk object in de game is tevernietigen. Elke boom die je ziet, is omver te schieten. Iets waar BerndDiemer, senior game designer bij CryTek en de man die de presentatie van hetspel verzorgde, zich maar al te goed bewust van was. De goede man had namelijkeen soort fetish opgebouwd op elke boom op zijn pad omver te knallen. We hebbenin de presentatie van nog geen half uur meer bomen zien sneuvelen dan menighouthakker in zijn gehele carrière. Het omhakken van bomen is in Crysis dan ook niet zomaar eenfeature. Allereerst knakt de boom werkelijk op het punt waar je schiet, en nietzomaar ergens. Zo kun je er ook voor kiezen om alleen de kruin eraf teschieten, in plaats van de hele boom; net waar je zin in hebt. Daarnaast is hetomver gooien van bomen grafisch erg indrukwekkend. Alle objecten op het pad vande boom, worden aan de kant gedrukt, tot de vegetatie op de grond aan toe. Maardat is niet het belangrijkste; bomen omhakken maakt een belangrijk deel uit vande gameplay. Je kunt de weg blokkeren voor je belagers, barricades opwerpen omerachter te schuilen of kampen van de tegenstander doorboren met een houtenkolos. De bomen zijn overigens niet de enige objecten die dynamischkapot gaan, elk object in het spel gaat stuk afhankelijk van de soort impact.Zo demonstreerde Bernd welke schade een bazooka op een simpel hekje achterlaat.In plaats van dat het hele hek tegen de vlakte gaat, sneuvelen op de plaats vanimpact alle plankjes en de verbindingsbalken, terwijl iets verderop sommigeplankjes alleen wat losgewricht of gebroken zijn. Crysis maakt opvallend veel gebruik van MotionBlur-effecten. Dit houdt in dat objecten die snel bewegen, een soort waasachterlaten. Wanneer je rent zal je wapen bijvoorbeeld waziger worden, maar ookwanneer je je heel snel omdraait vervaagt de omgeving. Het ziet er heelspectaculair uit, maar we kunnen ons voorstellen dat het op den duur enigszinsdesoriënterend kan werken. Volgens Bernd is dat vooral het geval wanneer je toekijkten slechts in mindere mate wanneer je zelf speelt. Het zal achter mogelijk zijnde Motion Blur te verminderen of uit te zetten. In multiplayer staat de MotionBlur standaard al een stuk lager overigens. Maar naast een grafisch spektakel is Crysis vooral eenshooter met een tactische insteek. Het pak dat je draagt kan door middel vanenergie in verschillende standen worden geconfigureerd. Je kunt energieverdelen over bepantsering, snelheid en vuurkracht. Elk van de modes brengtverschillende voor- en nadelen met zich mee, waardoor wi elen van levensbelangis. Beland je in een hinderlaag dan is het verstandig om voor bepantsering tekiezen, om zo wat extra tijd te winnen en wat tegenstanders om te leggen.Vervolgens kies je voor de snelheidsmode en zet je het op een lopen. Hetwi elen tu en de drie modes gaat in een handomdraai, waardoor je dit ook inhet heetst van de strijd probleemloos kunt doen. Ook leuk is dat je je wapen op verschillende punten kuntmodificeren. Je kunt bijvoorbeeld een scope of een geluidsdemper op bijna elkwapen zetten, waardoor je met wat geknutsel een prima hybride wapen kunt makendat aan al je wensen voldoet. Elk wapen ondersteunt ook flink wat verschillendeammunitie. Zo zijn er kogels die een zendertje bevatten, waarna de geraaktetegenstander continu op de radar zichtbaar zal zijn. Andere kogels bevatten eengif dat met een druk op de knop geactiveerd kan worden.De verhaallijn van Crysis bestaat uit een viertal grotehoofdstukken, waarvan de jungle de hoofdbrok vormt. Voordat je in de junglebelandt, zul je nog een tijdje doorbrengen in een basis en op eenvliegdekschip. Na het junglegedeelte beland je in een grote koepel, waarin deooit zo tropische wereld geheel bevroren is. Deze koepel staat pontificaal inhet landschap en ziet er werkelijk prachtig uit. Na het ijsgedeelte komt er nogeen gedeelte in een buitenaards ruimteschip, wat op grafisch vlak de rest vanhet spel zal doen verbleken. Verder wil CryTek daar nog maar weinig informatieover kwijt, maar het is zeer waarschijnlijk dat je een deel van het spel, netals in Far Cry, niet meer tegen menselijke tegenstanders zult vechten. Op de Games Convention was Crysis overigens ook inmultiplayer speelbaar. Spelers op de Microsoft-stand konden het opnemen tegen despelers op de stand van Electronic Arts. Opvallend is dat alle interactie metde omgeving die in singleplayer aanwezig is, ook in de multiplayer gewoon vande partij is. Dus ook in multiplayer kun je alle boompjes naar hartelust tegende vlakte werpen. Eén van je tegenstanders plekken onder een omvallende boom,is mi chien wel één van de meest bevredigende manieren om iemand virtueel tedoden. Na de presentatie, waarin de Direct X 9.0 versie van de gamegetoond werd, kregen we ook nog een kort filmpje te zien van de Direct X 10.0versie van het spel. Daar waar de Direct X 9.0 versie al onze stoutsteverwachtingen overtrof en een haast onmogelijke schoonheid op het schermtoverde, deed Direct X 10.0 daar nog een schepje bovenop. Vooral de belichtingvan de jungle is nu nog vele malen beter. Zonnestralen vallen op een prachtigemanier door het bladerdek, laten tientallen straaltjes achter die duidelijklijken te weerkaatsen op de aanwezige waterdamp. En de systeemeisen? Eendegelijke PC die 16 maanden voor de release van Crysis is aangeschaft, zou hetspel prima moeten draaien.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou