Crisis Core: Final Fantasy VII zal de speler wat beter kennis laten maken met Zack Fair, een personage dat we al kort zagen opduiken in Final Fantasy VII en ook te zien was in Final Fantasy VII: Advent Children. Zack is werkzaam bij SOLDIER, de militaire groepering van de Shinra Corporation, een organisatie die alle energie uit de aarde wil zuigen om deze daarna door te verkopen voor grof geld. Tijdens Crisis Core zullen we gaandeweg steeds meer te weten komen over Zack en zijn collega's binnen SOLDIER. Ook Cloud en Sephiroth zullen een belangrijke rol spelen. Cloud is in de periode dat Crisis Core zich afspeelt net lid van SOLDIER geworden en leert zo stilaan het klappen van de zweep kennen, terwijl Sephiroth nog niet de ultieme slechterik geworden is die enkele jaren later, in Final Fantasy VII, voor heel wat opschudding zal zorgen. Toch zullen deze bekende personages niet volledig centraal staan in het verhaal van Crisis Core, het spel blijft grotendeels draaien rond de avonturen van de dappere Zack.
Qua gameplay ziet het ernaar uit dat Crisis Core een mix wordt tussen het statische Final Fantasy VII en het meer dynamische Kingdom Hearts. Om de vergelijking wat te verduidelijken: gevechten zullen in Crisis Core aan de hand van random encounters gebeuren, net zoals dat het geval was in het originele Final Fantasy VII. De reden waarom we voor de zoveelste keer te maken zullen krijgen met de door velen gehate random encounters is waarschijnlijk te wijten aan de geringe opslagcapaciteit van de PSP. Het vergt nu eenmaal heel wat geheugen om vijanden vrij rond te laten rondlopen op het speelveld en de speler zelf te laten beslissen of hij de aanval wil inzetten of niet. Gelukkig zullen de gevechten zelf wat moderner aanvoelen doordat ze volledig in real-time te spelen zullen zijn. Ook de aanweizge laadschermen tijdens de overgang tussen de gewone omgeving en het slagveld zullen erg vlotjes verlopen. Dit wil zeggen dat er geen sprake is van saaie turn-based confrontaties, maar lekkere snelle actie terwijl alles toch overzichtelijk blijft. Tijdens de gevechten moet de speler, zoals in elke RPG, rekening houden met zijn levensbalk (HP) en zijn magiebalk (MP). Square Enix voegt in Crisis Core aan de vertrouwde formule echter ook de AP-meter toe. Dit balkje geeft weer hoeveel kracht je personage over heeft om speciale bewegingen uit te voeren. Op de Square Enix Party 2007 konden de aanwezigen het AP-balkje bijvoorbeeld zien teruglopen telkens als Zack een verdedigingsbeweging uitvoerde. Gebruikte hij daarna even geen speciale bewegingen meer, dan liep het balkje stilaan terug vol. Terwijl er tijdens de demo van Crisis Core: Final Fantasy VII enkel verdedigingsaanvallen konden uitgevoerd worden met de AP-balk zullen er zonder twijfel nog meer functies verbonden zullen worden het speciale metertje. Natuurlijk kunnen we ook het wapen van Zack gebruiken om aan te vallen, maar nog leuker is dat ook Materia in al zijn glorie terug zal keren in Crisis Core. Materia speelde in Final Fantasy VII reeds een grote rol in de zin dat het de bron van alle magische kracht in het spel was. Ook stond Materia centraal in de verhaallijn van het PSOne-spel, maar of dat in Crisis Core ook zo zal zijn weten we nog niet zeker. Wel zal de speler, net zoals in Final Fantasy VII, zijn verworven Materia kunnen gebruiken om magische aanvallen tijdens een gevecht in te zetten, gaande van vuurspreuken tot het oproepen van bliksemschichten en agressieve windvlagen. Verder zal het ook mogelijk zijn om samen te werken met de andere leden van je groep. Zo moet je steeds aandachtig het scherm in het oog houden zodat je op het juiste moment samen met je teamleden een combo-aanval kunt lanceren. De aanvallen die je samen met je makkers uitvoert zien er ongelofelijk indrukwekkend uit en laten zien dat de PSP een stukje hardware is waar ontwikkelaars nog heel wat mee kunnen aanvangen. Aan de hand van drie jackpotwieltjes die in de linkerbovenhoek te zien zijn worden combo's samengesteld. Op elk draaiend wiel zijn de verschillende aangezichten van belangrijke personages terug te vinden die Zack tijdens zijn avontuur is tegenkomen. Heb je geluk en draaien de wieltjes op die manier dat de juiste drie gezichten naast elkaar komen te staan, dan zet Zack de aanval in die verborgen zat achter de combinatie van de gezichten op de wieltjes. Zo'n combo-aanval kan gaan van een helse zwaardenstorm tot het oproepen van een demonisch beest en ziet er telkens weer lekker stoer uit. Crisis Core: Final Fantasy VII leek niet alleen lekker vlotjes te spelen, ook grafisch zag het spel er nu al ongekend goed uit. Square Enix heeft zowat alle huidige PSP-titels reeds weten te overtreffen als we mogen afgaan of hetgeen we tot nu toe van de titel te zien hebben gekregen. Uitermate scherpe beelden, een soepele framerate en oogverblindend mooie tussenfilmpjes die lijken weggelopen te zijn uit Advent Children doen Crisis Core aanvoelen als een volwaardig spel en niet zomaar als een haastig in elkaar gestoken handheld game, een plaag waar de PSP regelmatig mee te kampen heeft. Verder ziet het ernaar uit dat alle aanwezige personages ook voorzien zullen worden van ingesproken stemmen (op dit moment zijn deze al in het Japans aanwezig) en klinkt de soundtrack erg vertrouwd in de oren. Er doken in de demoversie van Crisis Core: Final Fantasy VII nog wel wat foutjes op, maar gelukkig heeft Square Enix nog tot september van dit jaar de tijd om het spel helemaal op te poetsen en klaar te stomen voor de Japanse markt. Wanneer we in Europa met Crisis Core aan de slag zullen mogen gaan is nog niet duidelijk, maar het is zeker dat deze parel ook naar onze contreien zal afzakken.
Reacties op: Crisis Core: Final Fantasy VII (hands-off)
Dark Sepiroth
Maargoed ik heb een psp dus dat scheelt.
wilcodeh
Vichan
Wacht, Cloud heeft toch nooit in SOLDIER gezeten? tenminste in die flashback in Nibelheim was hij 1 van die ordinary Shinra-soldiers en volgens mij zei hij erbij dat hij (uiteindelijk) niet goed genoeg was om bij SOLDIER te komen. Maar dat zal wel aan mij liggen!
**Endspoiler**
Overigens lijkt dit me wel een leuke titel, zeker een om in de gaten te houden!
Dorsos
Terry_bogard
Schwick
http://finalfantasy.wikia.com/wiki/Cloud_Strife
DarkSlide.nl
jonasjansen
inoj