CrisisCore: Final Fantasy VII zal de speler wat beter kennis laten maken met ZackFair, een personage dat we al kort zagen opduiken in Final Fantasy VII en ookte zien was in Final Fantasy VII: Advent Children. Zack is werkzaam bijSOLDIER, de militaire groepering van de Shinra Corporation, een organisatie diealle energie uit de aarde wil zuigen om deze daarna door te verkopen voor grofgeld. Tijdens Crisis Core zullen we gaandeweg steeds meer te weten komen overZack en zijn collega's binnen SOLDIER. Ook Cloud en Sephiroth zullen eenbelangrijke rol spelen. Cloud is in de periode dat Crisis Core zich afspeeltnet lid van SOLDIER geworden en leert zo stilaan het klappen van de zweepkennen, terwijl Sephiroth nog niet de ultieme slechterik geworden is die enkelejaren later, in Final Fantasy VII, voor heel wat opschudding zal zorgen. Tochzullen deze bekende personages niet volledig centraal staan in het verhaal vanCrisis Core, het spel blijft grotendeels draaien rond de avonturen van dedappere Zack.
Quagameplay ziet het ernaar uit dat Crisis Core een mix wordt tu en het statischeFinal Fantasy VII en het meer dynamische Kingdom Hearts. Om de vergelijking watte verduidelijken: gevechten zullen in Crisis Core aan de hand van random encounters gebeuren, net zoalsdat het geval was in het originele Final Fantasy VII. De reden waarom we voorde zoveelste keer te maken zullen krijgen met de door velen gehate random encounters is waarschijnlijk tewijten aan de geringe opslagcapaciteit van de PSP. Het vergt nu eenmaal heelwat geheugen om vijanden vrij rond te laten rondlopen op het speelveld en despeler zelf te laten besli en of hij de aanval wil inzetten of niet. Gelukkigzullen de gevechten zelf wat moderner aanvoelen doordat ze volledig in real-timete spelen zullen zijn. Ook de aanweizge laadschermen tijdens de overgang tu ende gewone omgeving en het slagveld zullen erg vlotjes verlopen. Dit wil zeggendat er geen sprake is van saaie turn-based confrontaties, maar lekkere snelleactie terwijl alles toch overzichtelijk blijft. Tijdens de gevechtenmoet de speler, zoals in elke RPG, rekening houden met zijn levensbalk (HP) enzijn magiebalk (MP). Square Enix voegt in Crisis Core aan de vertrouwde formuleechter ook de AP-meter toe. Dit balkje geeft weer hoeveel kracht je personageover heeft om speciale bewegingen uit te voeren. Op de Square Enix Party 2007konden de aanwezigen het AP-balkje bijvoorbeeld zien teruglopen telkens alsZack een verdedigingsbeweging uitvoerde. Gebruikte hij daarna even geenspeciale bewegingen meer, dan liep het balkje stilaan terug vol. Terwijl ertijdens de demo van Crisis Core: Final Fantasy VII enkel verdedigingsaanvallenkonden uitgevoerd worden met de AP-balk zullen er zonder twijfel nog meerfuncties verbonden zullen worden het speciale metertje. Natuurlijkkunnen we ook het wapen van Zack gebruiken om aan te vallen, maar nog leuker isdat ook Materia in al zijn glorie terug zal keren in Crisis Core. Materiaspeelde in Final Fantasy VII reeds een grote rol in de zin dat het de bron vanalle magische kracht in het spel was. Ook stond Materia centraal in de verhaallijnvan het PSOne-spel, maar of dat in Crisis Core ook zo zal zijn weten we nogniet zeker. Wel zal de speler, net zoals in Final Fantasy VII, zijn verworven Materiakunnen gebruiken om magische aanvallen tijdens een gevecht in te zetten, gaandevan vuurspreuken tot het oproepen van bliksemschichten en agre ieve windvlagen.Verder zal het ook mogelijk zijn om samen te werken met de andere leden van jegroep. Zo moet je steeds aandachtig het scherm in het oog houden zodat je ophet juiste moment samen met je teamleden een combo-aanval kunt lanceren. Deaanvallen die je samen met je makkers uitvoert zien er ongelofelijkindrukwekkend uit en laten zien dat de PSP een stukje hardware is waarontwikkelaars nog heel wat mee kunnen aanvangen. Aan de hand van driejackpotwieltjes die in de linkerbovenhoek te zien zijn worden combo's samengesteld.Op elk draaiend wiel zijn de verschillende aangezichten van belangrijke personages terug te vinden dieZack tijdens zijn avontuur is tegenkomen. Heb je geluk en draaien de wieltjesop die manier dat de juiste drie gezichten naast elkaar komen te staan, dan zetZack de aanval in die verborgen zat achter de combinatie van de gezichten op dewieltjes. Zo'n combo-aanval kan gaan van een helse zwaardenstorm tot het oproepenvan een demonisch beest en ziet er telkens weer lekker stoer uit. CrisisCore: Final Fantasy VII leek niet alleen lekker vlotjes te spelen, ook grafischzag het spel er nu al ongekend goed uit. Square Enix heeft zowat alle huidigePSP-titels reeds weten te overtreffen als we mogen afgaan of hetgeen we tot nutoe van de titel te zien hebben gekregen. Uitermate scherpe beelden, eensoepele framerate en oogverblindend mooie tu enfilmpjes die lijken weggelopente zijn uit Advent Children doen Crisis Core aanvoelen als een volwaardig spelen niet zomaar als een haastig in elkaar gestoken handheld game, een plaag waarde PSP regelmatig mee te kampen heeft. Verder ziet het ernaar uit dat alle aanwezigepersonages ook voorzien zullen worden van ingesproken stemmen (op dit momentzijn deze al in het Japans aanwezig) en klinkt de soundtrack erg vertrouwd inde oren. Er doken in de demoversie van Crisis Core: Final Fantasy VII nog wel watfoutjes op, maar gelukkig heeft Square Enix nog tot september van dit jaar detijd om het spel helemaal op te poetsen en klaar te stomen voor de Japanse markt.Wanneer we in Europa met Crisis Core aan de slag zullen mogen gaan is nog nietduidelijk, maar het is zeker dat deze parel ook naar onze contreien zalafzakken.