Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Crackdown 3

In de wolken

Geschreven door Kevin Shuttleworth op
Weet je nog, toen de Xbox One ooit altijd online moest zijn? Weet je nog, dat de kracht van de ‘cloud’ de pracht en praal van elke game zou vertienvoudigen? ‘Altijd online’ werd geannuleerd, wat de One heeft afgesneden van de cloud. De Xbox One is gewoon nog spelcomputer geworden met alle limitaties van dien. Enter Crackdown 3.

Tijdens een presentatie op Gamescom werd eerst de singleplayer-campagne behandeld. De hoofdconclusie is als volgt: dit is meer Crackdown. Net als in voorgaande delen bestuur je een bovenmenselijke agent die door steden rent en springt alsof het niets is. Je bevrijdt de stad van haar criminele heersers en bendes in jouw geprefereerde volgorde. En net als in voorgaande delen zijn er transformerende voertuigen en honderden orbs om te verzamelen, waarmee jij je vaardigheden verbetert. 

Iets dat veelvoudig werd toegelicht is een digitale sluier - of ‘digital fabric’, zoals ontwikkelaar Dave Jones het noemt - die over de open wereld hangt. Dit zie je terug in de vorm van in-game reclames voor fictieve producten, verwezenlijkt als hologrammen aan de zijkanten van gebouwen. Je ziet ook de effecten van jouw bezigheden erin terug. De criminelen die de stad overheersen gebruiken de sluier om je op de stang te jagen of je acties te becommentariëren. Ook je voertuigen beschikken over deze sluier. Als je beschoten wordt, zie je aan de hand van hologrammen, op en om je voertuig, waar het vuur vandaan komt en welke onderdelen van het voertuig beschadigd zijn en de staat waarin ze verkeren.

Meester van jouw domein

De criminele bazen die over de stad heersen zijn alleen uit hun schuilplaats te lokken door ze boos te maken. Hoe je dat aanpakt is aan jou, maar wat je precies doet om ze boos te maken, daar werd niet verder op ingegaan. Hoe boos een baas is wordt weergegeven in de zogeheten ‘rage-meter’. Hoe roder, hoe bozer. Als de emmer eenmaal overloopt kondigt de baas zijn emotionele staat aan, aan de hand van hologrammen, om even extra duiding te geven aan het feit dat hij je dood wil hebben.

Een gevecht volgt. Deze vielen in voorgaande delen wellicht tegen, omdat de bazen niet veel meer waren dan schadesponzen. In dit voorbeeld buldert de baas rond in een mech-pak. Ook hier wordt de nadruk gelegd op je eigen aanpak. Explosieve tonnen in zijn buurt opblazen? Dat kan. Tonnen naar hem werpen en tot ontploffing brengen? Prima. Maar je kunt ook gebruikmaken van je omgeving. In dit geval was er bijvoorbeeld de mogelijkheid om hem te bekogelen met vrachtcontainers door de baas naar de juiste plek te lokken en er eentje los te maken.

Alles helemaal kapot maken

Klinkt als meer Crackdown, nietwaar? Het is de multiplayer waar Crackdown 3 echt iets nieuws doet. De singleplayer-campagne is met vier spelers online coöperatief speelbaar, maar heeft geen van de elementen die de multiplayer bezit. Die vindt namelijk plaats in een compleet andere stad, met een ander achtergrond en verhaal en staat daarbij helemaal los van de singleplayer-campagne.

Uniek aan de multiplayerwereld is dat werkelijk alles helemaal naar de mallemoer geholpen kan worden. In de demo kregen we een klein stukje van de stad voor onze kiezen, waar we met zijn vieren verwoesting gingen aanrichten. Met een overpowered raketlanceerder in hand gingen gebouwen omver als dominostenen. Een goedgeplaatste raket raakt het bovenste balkon van een gebouw van 30 verdiepingen en één voor één storten ze in op elkaar, de één in nog kleinere brokjes dan de andere.

Dit is waar de rekenkracht van de Xbox One niet genoeg is om de game te ondersteunen. Op het hoogtepunt werden maar liefst 17 servers van de cloud ingezet om de vernietiging te verwezenlijken. In tegenstelling tot games als Red Faction: Guerrilla, waar brokstukken en kogelgaten snel weer verdwijnen, is alle schade in de multiplayer-wereld blijvend. En tenslotte moeten alle interieurs van elk gebouw en structuur helemaal gemodelleerd worden om de vernietiging zo realistisch mogelijk te maken. Indrukwekkend, maar extreem ambitieus. 

Mooie beloftes en nieuwe vragen

Vernietiging op deze schaal vereist enorme hoeveelheden rekenkracht en roept een aantal vragen op. Is dit überhaupt mogelijk als de druk hoog ligt op releasedag? Waar zit de limiet op de verwoesting? Wat je precies gaat doen in de multiplayerwereld is ook nog onbeantwoord, evenals hoeveel spelers tegelijkertijd kunnen spelen, wat voor spelmodi erin zitten en of je in deze wereld een volledig nieuw personage opbouwt. Hoe dan ook, we kunnen alleen maar hopen dat de beloftes ingewilligd worden, want van deze potentie zijn wij helemaal in de wolken.

Crackdown 3 verschijnt in 2016 op Xbox One.

Dit artikel delen:

Lees meer

Sony verhoogt prijs Playstation Plus-abonnement Rainbow Six Siege (hands-on)
4

Reacties op: Crackdown 3

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • yucko

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Horen die gebouwen niet kaarsrecht naar beneden te vallen na een dergelijke explosie? Tenminste dat was bij "9/11" zo? Hehe

    Ontopic: jammer dat ik geen Xbox one heb :( Zou die ook naar PC komen heel mss?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    De vernietiging in dit spel is indrukwekkend; ik hoop dat veel meer games in de toekomst gebruik gaan maken van vernietigbare omgevingen. Maar ik zet wel mijn vraagtekens bij die vele cloud-servers die er gebruikt worden. Als er straks honderdduizenden spelers tegelijk elk 10-20 servers gebruiken, dan loopt dat wel erg uit de hand lijkt me. Qua aantal (virtuele) servers en dus qua kosten. Ik vraag me af hoe dit echt zit, en of het soepel gaat werken bij release. Maar hoe dan ook chapeau voor deze techniek.

    Het spel zelf doet mij dan weer helemaal niets. Dit is er eentje voor de liefhebbers van over-the-top sandbox-actie, à la Just Cause, Saint's Row en vooral de eerdere Crackdown-games. Mij niet gezien :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RavenMMG

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Kracht van 20xbox ones niet 20 servers , 1 servers is miss 100 virtuele xboxen , denk nog wel wat meer, met meer dan 300000 servers en een game met een kleine doelgroep valt het wel mee

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RavenMMG

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    En dit laat perfect de power van de cloud zien , en waarom de ps4 compleet voorbij gestreefd word

    Op de ps4 is deze game niet mogelijk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.