Costume Quest is een RPG en speelt zich af op de avond van Halloween. Het spel draait om de tweeling Reynold en Wren. Je kiest één van de twee als spelpersonage voordat je op stap gaat om snoep op te halen langs de deuren. Tijdens het trick-or-treaten wordt het andere personage ontvoerd door een monster dat in opdracht van een heks al het snoep uit de stad moet verzamelen voor een snood plan. Omdat jij verantwoordelijk bent, en geen zin hebt in huisarrest, ga je achter het monster aan en begint het avontuur pas echt.

Jonger publiek

Het is duidelijk dat Costume Quest vooral op een jonger publiek is gericht. Het spel ziet er uit als een kruising tussen een strip en anime, met grootogige, overdreven personage en een fel kleurgebruik. De monsters zijn ook eerder hilarisch dan angstaanjagend, iets dat in Brütal Legend wel anders was. Zelfs de humoristische teksten zijn meer gericht op jongeren dan volwassenen. Toch heeft Schafer, die halverwege speciaal voor de teksten bij het project betrokken werd, geprobeerd een extra laag aan te brengen die volwassenen aan moet spreken. Zo zitten er genoeg dubbelzinnige grappen in, zoals een jongen die je aanspreekt in een bananenkostuum en klaagt over een ‘bananenfeestje’.

Ook de RPG-gameplay is duidelijk aangepast aan jongere spelers. Het spelverloop is erg lineair en draait om simpele queesten die je van onder andere buurtkinderen krijgt. Denk aan een speciaal voorwerp of kostuum zoeken om door te mogen naar een nieuw deel van het level of een nieuw maatje aan je team toe te mogen voegen. Zo moet je om fruit te verzamelen eerst een Vrijheidsbeeldkostuum aanhebben om een besloten tuinfeestje te betreden. Daarnaast hebben bepaalde kostuums een speciale vaardigheid die nodig is om obstakels te overwinnen, zoals het schild van een ridderkostuum dat dienst doet als afdakje bij een waterval. De oplossing is altijd voor de hand liggend of vlakbij te vinden, waardoor het erg laagdrempelig blijft.

Best pittig

De verschillende kostuums en teamgenoten die je onderweg verzamelt, zijn niet alleen essentieel tijdens het avonturieren, maar komen pas echt tot hun recht tijdens het vechten met monsters. Als kleine jongen of meisje zou je namelijk geen kans maken tegen de monsters en daarom transformeer je op magische wijze in een grote versie van je kostuum. De gevechten die hieruit voortvloeien zijn turn-based, waarbij je aanvankelijk slechts de keuze hebt uit één aanval waarvan je via een simpel quick-time event de effectiviteit kunt beïnvloeden. Ondertussen loopt een metertje vol waarmee je de speciale aanval van je kostuum kunt oproepen, zoals een verwoestende raketaanval bij het robotpak of een genezende gave als het Vrijheidsbeeld.

Hoewel het systeem erg simpel klinkt was het niveau van de gevechten erg pittig in de previewversie. Zelfs zo pittig dat bij een verkeerde tactiek of kostuumkeuze ons groepje strijders bijna kansloos was. Het ontbreken van de mogelijkheid om voorwerpen tijdens het gevecht te gebruiken maakte het er ook niet veel beter op. Toch is het interessant om eens van kostuum te wisselen, al was het maar om te zien hoe het getransformeerde eindproduct er uit ziet of om te proberen wat variatie in de gevechten te krijgen. Vooral het laatste ontbrak een beetje, want als je het trucje eenmaal door hebt is elk gevecht een herhaling van zetten.

Gaat het hier werken?

Omdat we in Nederland niet echt aan Halloween doen zijn wel een beetje bang dat een spelletje als Costume Quest niet aan zal slaan bij een jonger publiek, helemaal omdat het spel alleen in het Engels te spelen is. Ligt het niveau niet net te hoog voor de doelgroep, terwijl het te simpel is en variatie mist voor volwassenen? Maar eerlijk is eerlijk: het is wel een leuk concept dat erg kindvriendelijk oog en speelt. Tim Schafer drukte ons op het hart dat het draait om het verkleden, snoep verzamelen en vechten met monsters: daar houdt elk kind namelijk van. Daar kunnen we hem geen ongelijk in geven.