De Conflict reeks is nooit van buitengewone kwaliteit geweest, maar toch verkochten de drie spellen Conflict Desert Storm I en II en Conflict: Vietnam buitengewoon goed. Tezamen gingen de spellen maar liefst zes miljoen keer over de toonbank. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat uitgever SCi de reeks voorlopig nog niet stop zet. In september mogen we voor het vierde jaar op rij een nieuwe Conflict titel verwachten en wel Conflict: Global Terror. Dit maal geen oorlog uit het verleden, maar een fictieve oorlog tegen het terrorisme, in de nabije toekomst.

Gamer.nl reisde onlangs af naar London om daar Conflict: Global Terror zelf even aan de tand te voelen. Voordat het zover was kregen we echter een uitgebreide presentatie van de verschillende nieuwe elementen die dit deel anders maken dan zijn voorlopers. Het voornaamste verschil is de variatie. Speelden de Desert Storm spellen zich nog geheel af in de woestijn en was het in Vietnam een en al jungle dat de klok sloeg, in Global Terror staat ons een gevarieerd aanbod aan locaties te wachten.

We mochten zelf het betere schietwerk uitoefenen op een besneeuwde vlakte, in een jungle en rond een chemische fabriek in de Oekraïne. Vooral de missie in de jungle bood een uitstekende mogelijkheid om de grafische verbeteringen tegenover Conflict: Vietnam te aanschouwen. De kleuren zijn een stuk realistischer en het detail in de omgeving en karakters is nog verder opgeschroefd.

Ontwikkelaar Pivotal Games is vooral trots op de 'detail textures', die ervoor zorgen dat je geen wazige brij zult zien wanneer je dicht op een muur of object staat. Elk oppervlak in het spel is van deze detail textures voorzien, waardoor je het kleinste reliëf in de muren en de dunste nerven in het hout kunt waarnemen. Het meest bijzondere is nog wel dat men deze technologie ook op de Playstation 2 heeft weten te implementeren, de versie die ook tijdens de demonstratie gebruikt werd.

Global Terror biedt echter niet alleen verbeteringen op grafisch vlak, ook de AI is grondig onder handen genomen. Wat we te zien kregen behoort tot de beste AI routines die we ooit in een spel onder ogen gekregen hebben. Vooral de manier waarop de AI gebruik maakt van de omgeving is mooi om te zien. De computertegenstanders schuilen achter objecten, vuren blind vanuit hun schuilplaats en gooien granaten wanneer je jezelf schuil houdt. Wanneer je je verstopt zal de AI systematisch op zoek gaan en je desnoods proberen te verrassen door niet via de ingang, maar via de uitgang van de schuilplaats naar je toe te komen. Vals spelen doet de AI echter niet, ze zullen je echt moeten zoeken en naarmate ze je een tijdje niet gezien hebben, zullen ze de zoektocht stop zetten.

Waar Pivotal ook aandacht aan besteed heeft, is het eenvoudiger maken van de interface. Je krijgt in Conflict: Global Terror nog steeds vier personages onder je hoede, waartussen je met een druk op de knop kunt wisselen. De personages die je niet bestuurt, kun je echter nog wel orders geven. In de voorgaande spellen was dit nog wel eens lastig in het heetst van de strijd en Global Terror biedt aan aardige verbetering op dit vlak. Zo heeft men een legenda toegevoegd die aangeeft wat de werking van de verschillende knoppen is op een bepaald moment. Ook handig is het feit dat de camera even in en uitzoomt wanneer je van karakter wisselt, zodat je je bewust bent van de positie van de verschillende karakters.

Opvallend in Conflict: Global Terror is de afwezigheid van auto-aiming. Men heeft de besturing namelijk dermate verbeterd dat dit hulpmiddel voor de consoleversies van het spel niet meer nodig is. Ook zorgt dit ervoor dat je meer van de AI zult waarnemen, omdat je je tegenstanders niet in een fractie van een seconde naar de eeuwige jachtvelden kunt sturen. Als vervanging van de auto-aiming zal de gevoeligheid van je cursor echter wel vertragen wanneer je in de buurt van een tegenstander mikt. Dit is gedaan omdat de nauwkeurigheid van de analoge sticks van de consoles anders niet groot genoeg is om nauwkeurig headshots te kunnen plaatsen. Een dergelijk systeem wordt ook in Halo toegepast.

Ondanks al deze mooie features zal het succes van Conflict: Global Terror waarschijnlijk vooral bepaald worden door de toevoeging van online multiplayer op zowel consoles als PC. Global Terror biedt namelijk de mogelijkheid met vier spelers alle singleplayermissies coöperatief te doorlopen. Hierbij neemt eenieder een eigen karakter voor zijn rekening, dus tussen karakters wisselen zal er niet meer bij zijn. Wanneer je met minder dan vier spelers speelt, wordt de moeilijkheidsgraad van het level daarop afgestemd. Of er naast de coöperatieve mode nog andere spelmodi komen is nog niet bekend, Pivotal wil namelijk allereerst de coöperatieve mode in het spel hebben voordat men de andere spelmodi in overweging neemt. Daar waar de coöperatieve mode vaak als eerste sneuvelt, is dit erg goed om te horen!

Conflict Global Terror verschijnt in september op PS2, PC en Xbox en wat we ervan gezien hebben, zag er goed uit. De grootste hiaten van de Conflict reeks lijken te zijn verholpen, zoals de mindere AI en de eentonige omgevingen. Met de nieuwe setting leunt het spel wat dichter aan bij de Rainbow Six spellen, maar Conflict: Global Terror bevat net iets meer actie en, opvallend genoeg, wat meer tactische mogelijkheden. We zijn alvast benieuwd naar het eindproduct, dat in september op de markt zal komen.