De zomer van 1998 ligt nog vers in mijn geheugen gegrift. Een onbekende ontwikkelstudio uit Spanje maakte naam en faam door Commandos: Behind Enemy Lines uit te brengen via Eidos. Zowel Pyro Studios (de maker dus) als Eidos Interactive hebben een flinke bom duiten ontvangen voor deze titel en besloten daarom in de herst van 1999 het concept nog eens uit te melken door Call of duty uit te brengen. Dit was een simpel en op zichzelf staand pakket met slechts 6 werelden.

Pyro Studios bracht een hele revolutie in gameland te weeg. De graphics waren niet zo goed, eerder zelfs aan de simpele kant, maar de gameplay was daarentegen beter dan je ooit had kunnen dromen. Een fantastisch idee omgezet in een fantastisch game die uitdagend is doordat het zo moeilijk is maar nooit irritant wordt. De 20 levels die de game ons bood waren allen interessant en met de Tweede Wereldoorlog als thema was het niet alleen origineel maar ook nog eens erg succesvol. In Commandos kreeg je de woestijn te zien maar ook een stad of een grote burcht, alle soorten locaties waren van de partij. The Call of Duty bevatte zelfs een level dat zich in Nederland afspeelt en wel in de rosse buurt want je moet contact opnemen met een hoertje.

Enkele mislukte klonen later zijn we inmiddels de eeuwwisseling voorbij en het jaar 2001 in gegamed. Dit jaar is Pyro klaar met deel 2 van hun kaskraker en Eidos staat nu al te popelen om de productie in handen te nemen. Voor de mensen die Commandos niet kennen of zich er nooit in hebben verdiept zal ik eerst toelichten wat het concept nou inhoudt. Commandos vertelt het verhaal van een aantal commando’s van het leger. Zij moeten proberen de vijand speldenprikjes toe te dienen zoals het opblazen van een belangrijke handelsbrug of het in oproer zetten van een belangrijke burcht of stad. Om deze missies uit te voeren krijg je een apart team toegewezen. Bij het team hoort bijvoorbeeld een marinier die goed kan zwemmen, een wapenspecialist die ook trucks en tanks kan besturen of een krachtpatser die liever een heel leger inclusief zware tanks afmaakt met zijn Rambo mes. Het doel dat je moet bereiken is niet simpel maar al helemaal niet omdat er niemand van jouw team mag sterven. Om te voorkomen dat iemand sterft ga je dus op de sluiptocht en probeer je door middel van het ontwijken missies te voltooien.

Ook het vervolg op Commandos, vanzelfsprekend Commandos 2 genaamd, zal voortborduren op de Europese gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Nieuwe locaties zijn er wel toegevoegd en leiden ons naar onder andere Noord-Europa (koud) of helemaal naar het verre Azië. Commandos 2 bevat 12 missies waarvan er een paar echt gebaseerd zijn op bestaande films zoals Saving Private Ryan. Dit voegt wat meerwaarde toe aan de game omdat je punten herkent en ook in de film gebruikte namen zal je meerdere malen tegenkomen. Tussen de missies door worden we verwend met prachtige filmpjes om het verhaal te verduidelijken. Deze cut scenes worden gemaakt met de techniek die Pyro óók gebruikt voor de omgevingen tijdens het spelen. Hierdoor is de overgang tussen zelf spelen en film kijken een heel stuk kleiner geworden.

De moeilijkheidsgraad van deel 1 was redelijk hoog. Om meer gamers aan te spreken heeft Pyro daarom maar besloten om 3 verschillende niveaus te ontwikkelen. Zojuist gaf ik al aan dat de game 12 missies bevat en dat is maar liefst 8 missies minder dan deel 1. Volgens Pyro doet een gevorderde gamer echter 5 a 6 uur over één missie en dat is meer dan het dubbele van het origineel. Naast een singleplayer mode is er ook nog eens een multiplayer mode van de partij. Terwijl we in het eerste deel alleen samen konden spelen is het nu ook mogelijk om een soort deathmatch te spelen, iets dat minstens zo leuk is.Het grootste minpunt van Commandos was dat de graphics erg simpel waren en nog steeds 2D opgebouwd. Deel 2 gaat hier verandering in brengen. Hoewel het standpunt precies hetzelfde blijft als een stilstaande camera, zal het terrein inclusief de gebouwen en characters volledig in 3D zijn uitgewerkt. Omdat er door de 3D objecten nogal eens characters zoek kunnen raken, heeft Pyro vier verschillende standpunten ontwikkeld. Dit klinkt spannender dan het is want we hebben het hier slechts over de vier hoeken en niet over echt verschillende standpunten.

Een extra aspect aan de al goed complete gameplay is dat je als commando nu ook binnen een gebouw kunt komen en vechten. In de gebouwen is de camera 360 graden beweegbaar en het detail is van een goed niveau. Waarschijnlijk zal je nogal eens soldaten in de gebouwen tegenkomen want men heeft ook verstopplekken zoals onder een bed of in een kast toegevoegd.

Gelukkig heeft Pyro Commandos 2 niet alleen technisch beter laten worden. Als leuke extra heeft men meerdere characters toegevoegd. Ten eerste hebben we daar Natasha. De fanatiekelingen op het gebied van Commandos kennen deze vrouwelijk scherpschutter hoogstwaarschijnlijk al. Natasha kan vanuit een gebouw via een mooie ‘crosshair’ tegenstanders ongezien neerleggen. Pas hier wel mee op want de detectie van een lijk is genoeg om het alarm af te laten gaan door de Duitsers. Je hoeft echter niet persé vanuit een raam te schieten, het kan ook andersom. Als Natasha bijvoorbeeld richt op een raam zie je onder in het scherm een venster verschijnen met een 3D beeld van dat raam. Soms schuilt hierachter een soldaat en die kun je dan geheel ongezien afmaken.

De tweede nieuwkomer is Paul Toledo. Toledo, ook wel Lupin genoemd door vrienden en collega’s, is de snelste van het stel. Van oorsprong is deze man een Franse dief maar komt door zijn verschillende leuke moves erg goed van pas tijdens de moeilijkere missies. Toledo kan bijvoorbeeld tegen muren klimmen om door een raam te kijken of hij kan zonder dat de speler iets hoeft te doen, volledig uit het zich blijven van de vijand. Lupin is niet goed met wapens maar hij kan wel een pijltje van een huis naar een huis werpen om een vijand uit te schakelen.

Tot slot is daar de ultieme spion, de trouwe viervoeter genaamd Whisky. Omdat deze ‘commando’ een hond is kan hij ongezien vijandige basissen in komen om gewonde spelers bij te staan met medicatie. Whisky is voorzien van een lege inventory die tot de nok toe gevuld kan worden. Elke echte commando heeft de beschikking tot een hondenfluitje zodat men altijd en overal Whisky voor hulp kan oproepen.

Naast deze drie interessante characters zijn de zes commando’s die we tegenkwamen in deel 1 ook weer van de partij. Ook kan de gamer een heleboel Non-Playing-Characters besturen, dit zijn characters die niet rechtstreeks aan de game deelnemen maar altijd van pas kunnen komen.