Tijdens militaire operaties komt het maar zelden voor dat je er helemaal alleen voor staat. Natuurlijk zijn er speciaal getrainde mensen die zich helemaal in hun uppie kunnen redden achter vijandelijke linies, maar over het algemeen ligt de nadruk van menig leger op maar één woord: TEAM.

Oorlog voeren is al zo oud als de mensheid en na een aantal zeer bloederige oorlogen die de geschiedenis van de mens meer kwaad dan goed hebben gedaan, leven we nu al een kleine 60 jaar in zeer breekbare vrede. Vrede is een groot woord, als je op het nieuws ziet hoe mensen elkaar naar het leven staan en dat op meer dan 30 plaatsen ter wereld enige vorm van oorlog gaande is.

De mariniers van het Amerikaanse leger maken onderdeel uit van de krijgsmacht van de Verenigde Staten en trainen dagelijks in een team, ook wel squad genoemd. Daarin werken ze aan het verbeteren van aanval- en verdedigingsstrategieën en het vergroten van het teamverband. Om ze daar op een niet dodelijke manier bij te helpen, is ontwikkelaar Atomic Games een geheel nieuwe game in de Close Combat serie gaan ontwikkelen. Waar je voorheen in Close Combat met tankjes en ander materiaal strategisch bezig was, is Close Combat First to Fight een heel andere game geworden. Deze tactische first person squad shooter, zal de nadruk leggen op het werken in een team en je zorg laten dragen als squadleader voor de veiligheid van je team. Op een regenachtige dag in Rotterdam, kregen we de mogelijkheid om Close Combat First to Fight eens aan de tand te voelen en samen met collega journalisten eens te zien hoe we als een team konden functioneren.

We hebben al zo vaak gehoord dat een game de nadruk legt op het werken in een team, maar helaas komt dit in veel gevallen niet lekker uit de verf. Gelukkig maakt Close Combat wel waar wat het beloofd, namelijk het functioneren in een team en de daarbij horende opdrachten vervullen. Klinkt misschien niet zo moeilijk en wellicht heb je het idee om je team op “stay put” te zetten en er als Rambo zelf op uit te gaan, maar dan kom je bedrogen uit. Close Combat First to Fight is, om het maar mild te zeggen, alles behalve makkelijk. Kijk je niet goed uit, dan heb je binnen een oogwenk een gaatje in je voorhoofd of zie je hoe je team ten ondergaat, wanneer een granaat tussen jou en je maten in valt. Het is dan ook de bedoeling dat je met behulp van simpel te gebruiken muisgebaren je team opdrachten geeft. Zo kunnen ze een kamer binnen stormen na er eerst een granaat naar binnen te werpen, of geven ze je dekking als jij het slot van een deur forceert.

Close Combat First to Fight speelt zich niet in een echt vernieuwende setting af. Omdat de game wordt gebruikt om Amerikaanse mariniers echt te trainen, heeft men bij Atomic gekozen voor een Midden-Oosten setting, en wel in Beirut in 2006. Dit keer geen Irak of Afghanistan dus. Dit houdt echter wel in dat je vijanden veelal bestaan uit met hoofddoek uitgedoste Arabieren of gemaskerde terroristen. Het is niet bijster origineel, maar heeft zoiets kleins gevolg voor de gameplay? Nee niet echt, de kern van de game, het werken met een team, blijft recht op staan in de versie die wij te spelen kregen. Oost, west, noord en zuid worden gedekt en wapens staan op scherp.