Preview

Clive Barker's Jericho
subtitle
intro text
Normaal gesproken
zijn personages in horrorgames zwak en worden ze moederziel alleen aan hun lot
overgelaten. Clive Barker’s Jericho is daarop een uitzondering. Hoe
angstaanjagend de wereld waarin het spel zich situeert ook mag zijn, de squad waarmee je in deze game op pad
gaat staat zijn mannetje wel. Zeven personages met elk hun eigen, veelal
bovennatuurlijke, mogelijkheden, vechten zich een weg door de vijf timeslices waarin de stad Al Khali,
ergens in het Midden-Oosten, is opgedeeld.
Al Khali is namelijk niet zomaar een stad. Over de jaren
heen is de stad steeds herbouwd rond de ruïnes van voorgaande steden. Hierdoor
zijn vijf verschillend tijdperken als het ware gevangen geraakt in de stad. Als
ware het een tikkende tijdbom is al het kwaad van de voorgaande millenia ineens
tot uitbarsting gekomen. Als speler bestuur je een squad die Al Khali binnen gaat en alle timeslices probeert te trotseren. Vanuit een moderne stad in het
Midden-Oosten reis je terug naar de Tweede Wereldoorlog, de Kruistochten, de Romeinse
Tijd en tenslotte de stad zoals hij er 4000 jaar voor Christus bij lag.
Jericho is een first-person shooter waarin je om het even
kunt wisselen tussen de verschillende personages. Het spel is zelfs zo opgezet
dat je regelmatig tussen de personages moet wisselen, omdat de unieke
mogelijkheden van elk personage in verschillende situaties nuttig zullen
blijken. Er zijn overigens wel passages in het spel die verplicht met een
bepaald personage gespeeld moeten worden, bijvoorbeeld omdat het verhaal daarom
vraagt. Elk personage heeft zijn eigen wapens en mogelijkheden die niet
uitgewisseld kunnen worden met andere personages. Wanneer je wil snipen, zul je
dus het personage met het snipergeweer moeten besturen en kun je niet simpelweg
het geweer van dat personage afpakken. Om je een idee te geven van de
mogelijkheden van verschillende personages, worden er hieronder een aantal
beschreven.
Het eerste personage, Sgt.
Frank Delgado, is een pyromancer,
wat letterlijk betekent dat hij met vuur kan praten. Delgado heeft namelijk
zijn arm opgeofferd waarin de vuurgeest Ababanili zijn vaste woon- en
verblijfplaats heeft. Op elk gewenst moment kan Delgado de vuurgeest loslaten
en zal hij luisteren naar zijn commando’s. Naast het vuur beschikt Delgado over
een krachtige minigun.
Cpl. Simone Cole moet
het juist niet zo hebben van het bovennatuurlijke, maar meer van haar
intelligentie. Ze kan met ingewikkelde mathematische sequenties de fysische
wereld om zeep helpen en daardoor bijvoorbeeld tijd vertragen en savepunten
activeren. Buiten haar intelligentie komt zo ook aardig uit de voeten met een
volautomatisch geweer en een handje vol granaten.
Lt. Abegail Black
is behalve lesbienne, ook de sniper van het stel. Ook beschikt ze over een
strak staaltje telekinese. Zo kan ze kogels als het ware ‘besturen’ waardoor
één kogel zelfs meerdere tegenstanders kan raken. Dit sturen van kogels gaat
overigens te kosten van haar gezondheid; wanneer Abegail haar telekinese
gebruikt, stroomt bloed uit haar oren, neus en mond.
Wie je niet aan hoort komen is Sgt. Billie Church, de silent
assassin. Ongehoord besluipt ze tegenstanders van achteren, om ze
vervolgens met een samurai zwaard aan stukken te rijgen. Cpt. Xavier Jones kan met zijn psychische mogelijkheden in de
toekomst kijken en paranormale gebeurtenissen in de spelwereld zien die voor
anderen verborgen blijven. Father
Paul Rawlings vervult de rol van hospik binnen dit occulte leger. Hij is in
staat gevallen soldaten te helen zolang ze maar in zijn zicht zijn.
Ook Captain Devin
Ross kan helen, maar hij moet daarvoor in contact komen met de gevallenen.
Ook zorgt Ross ervoor dat andere personages met elkaar kunnen Threaden, wat inhoudt dat ze elkaars
mogelijkheden combineren tot iets dat groter is dan de som van de delen. Zo kan
Black normaal alleen kogels sturen binnen het gebied dat ze kan zien. In
combinatie met Jones’ helderziendheid, kan ze echter de kogels ook om een
hoekje heen sturen.
De verschillende personages zorgen voor flink wat tactische
diepgang in een ogenschijnlijk bloederig schietfestijn dat Jericho op het
eerste gezicht lijkt. Toch zijn ze zeker niet het enige speerpunt. Clive Barker
heeft ook weer enkele griezels van personages uit de hoge hoed weten te
toveren, zoals op de screenshots geïllustreerd wordt. De personages hebben
ieder vaak meerdere aanvallen en proberen je op diverse manieren te slim af te
zijn.
Naast het gewone first-person shooter-gebeuren zorgt Jericho
voor afwisseling met God of War-achtige sequenties waarin je een reeks knoppen
en bewegingen uit moet voeren om door een soort interactief filmpje heen te
komen. Bij de demonstratie van het spel kregen we één zo’n sequentie te zien,
waarin een personge vlucht door een diepe put en achterna wordt gezeten door
een gigantisch monster. Angstaanjagendheid ten top! Jericho lijkt in navolging
van Clive Barker’s vorige game Undying, wederom een dijk van een horrorgame te
worden die de meeste cliché’s in het horrorgenre lekker uit de weg gaat.
Reacties op: Clive Barker's Jericho
DarkBasic
anonymous
Lijkt me een toppetje worden dit.
Petaluma
Emperor Mordred
2hot los pimpos
Vanguish
gemer319
ont: ziet er cool uit
Gamer24
TaoPriest
Ziet er bruut uit!
Sjaak Vaak
ArjanN
Lamah
Erwie
Enneh, 'quality previews', zoiets komt ook uit Babelfish rollen.
spree
flameburner
ik vind hem goed geschreven.
Revelation
geert1
BadJas
krijg je meer een machtsgevoel
RadiuZ
Artisjok
Wie kent dit liedje? Christelijke Basisscholen FTW