Chrono Trigger DS is een rollenspel dat in 1995 op de markt werd gebracht voor de SNES. Het spel werd destijds zeer positief ontvangen, maar heeft vreemd genoeg nooit een Europese release gekend. Enkele jaren na dato werd het spel weliswaar wederom uitgebracht, hetzij voor de originele PlayStation, maar ook deze variant heeft ons werelddeel nooit bereikt. Zodoende liet menig importeur de nodige vliegtuigvluchten vullen met minstens één exemplaar van Chrono Trigger.

    

Sterker nog, de importmaniakken gaan nog steeds als een razende tekeer, want ook de DS-variant is al door liefhebbers uit overzeese gebieden laten overhevelen. Het is echter lastig om aan te wijzen waarom het spel door de jaren heen zo'n legendarische status verkregen heeft. Niettemin is de kans aanzienlijk dat Chrono Trigger zelfs anno 2009 nog voldoende in haar mars heeft om menig recent kwaliteitsproduct te overklassen.

Om te beginnen is het verhaal ook nu nog van een ongekend hoog niveau. Het plot draait kort gezegd om Crono, een roodharig ventje dat vooral gekenmerkt wordt door puberachtig gedrag. Gedurende de openingspassage wordt het enigszins luie knaapje immers gewekt door zijn moeder om een of andere doldwaze kermis te bezoeken. In het dorpje aangekomen ontmoet hij enkele ambitieuze avonturiers, met wie hij uiteindelijk middels een machine de wereldgeschiedenis onveilig te maken en een ongelukkige prinses te droppen in een ander tijdsperk. Het blijkt echter lang niet zo eenvoudig als in eerste instantie gedacht, waardoor de avonturiers al snel door de hele wereldgeschiedenis reizen.

Chrono Trigger mag hierdoor ook gelijk beschouwd worden als een van de eerste titels waarin parallelle dimensies en tijdreizen op een succesvolle wijze in een spel geïmplementeerd zijn. Maak je essentiële keuzes in een bepaalde tijdsperiode en zet je de geschiedenis naar je eigen hand, dan zullen deze consequenties hebben voor latere perioden. Zodoende wordt de nodige diepgang toegevoegd en situeert het spel zich bovendien in de meest afwijkende omgevingen, wat de diversiteit zonder enige twijfel ten goede komt.

Het zijn echter niet alleen de gebeurtenissen die het plot tot een uniek geheel vormen. Ook de wijze waarop de personages in het geheel verwerkt zijn, heeft bijgedragen aan de legendarische status van het spel. Zo worden in de dialogen de meest uiteenlopende thema's aangekaart, maken de personages enorme ontwikkelingen door en is de psychische impact van de gebeurtenissen continu merkbaar. De meest doorsnee bewoner van een willekeurig dorpje kent zelfs een eigen karakter en ook aan verrassende plotwendingen is ook geen gebrek.

Bovendien heeft Chrono Trigger wat betreft het vechtsysteem voor een unieke standaard gezorgd, die al jaren geldt als een inspiratiebron voor ontwikkelaars. Dit alles ondanks het nogal doorsnee turn-based principe. Dit komt vooral doordat de spelopzet zeer intuïtief in elkaar steekt, zonder dat het ten koste gaat van de diepgang. Alhoewel het spelelement natuurlijk de hoofdmoot vormt van de game, laten we een uitgebreide omschrijving echter nog even liggen tot de recensie. Wanneer we het spel daadwerkelijk onder handen hebben genomen is het immers mogelijk om het systeem in perspectief te plaatsen en krijgen de nostalgische gevoelens niet de overhand.

Toch is het niet meer dan fair om bepaalde kenmerkende spelelementen aan te tippen. Zo zie je vrijwel alle vijanden al in de spelwereld ronddwalen alvorens het daadwerkelijke gevecht aanvangt, wat destijds een doeltreffende verbetering was. De gevechten zelf zijn gerelateerd aan tijd, wat in de praktijk betekent dat je pas kunt aanvallen wanneer een timer op nul geraakt is. Ten slotte is het mogelijk om met je compagnons gezamenlijke aanvallen op poten te zetten.

Waar Square-Enix met de overzettingen van het derde en vierde deel uit de Final Fantasy-franchise naar de Nintendo DS heeft bewezen dat een nieuw jasje de spelervaring ten goede kan komen, is Chrono Trigger op dit vlak in de oorspronkelijke staat gelaten. Dat betekent echter niet dat het spel op audiovisueel vlak achterhaald is. De techniek mag dan wel niet meer gebruikt worden, maar de sprites-weergave wordt gezien als een hoogtepunt van deze techniek. De achtergrondmuziek is bovendien sfeerverhogend, ook al betreft het in wezen niet meer dan simpele bliepjes.

Ook al is Chrono Trigger DS in essentie nauwelijks veranderd, toch heeft Square-Enix het rollenspel zo hier en daar voorzien van wat nieuwigheden. Zo is het mogelijk om alle acties met het touchscreen te verrichten en geeft het bovenste scherm alle benodigde informatie. Interessanter is wellicht dat er een handjevol alternatieve slotpassages en een paar spelopties voor meerdere spelers zijn toegevoegd. Van de laatstgenoemde spelmodi spreekt de mogelijkheid om met zelfgetrainde monsters tegen elkaar te strijden ongetwijfeld het meest tot de verbeelding, zelfs al doet het vooral denken aan een veredelde vorm van Pokémon.

Al met al kan ook nu al gerust gesteld worden dat Chrono Trigger DS een meer dan welkome toevoeging gaat worden aan het assortiment van de Nintendo DS. Zolang het spel de kwaliteit van het origineel weet te handhaven, is de eerste klapper van dit kalenderjaar een feit. Als er dan toch gesproken moet worden over een minpunt, dan is het wel dat de mogelijkheden uit Chrono Trigger niet uit te oefenen zijn in de daadwerkelijke wereld. Als dit wel het geval zou zijn dan was ondergetekende immers al lang en breed in de tijdmachine gesprongen om nu al in het memorabele avontuur te kunnen duiken.