Castlevania: Lords of Shadow (hands-on) - "Leuk, maar..." | Gamer.nl

Castlevania: Lords of Shadow (hands-on) - "Leuk, maar..." | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Het is een vraag die absoluut niet beantwoord kan worden na het spelen van de game op de E3, gewoonweg omdat de korte demo niet een compleet beeld kan geven van wat Lords of Shadow uiteindelijk gaat bieden. We kunnen simpelweg beschrijven wat we voorgeschoteld krijgen en vertellen of dat leuk is. Is dat het? Ja, maar met een kanttekening.

Gevechtskruis

De demo draait volledig om het vechten met een stel uit de kluiten gewa en weerwolven. Hoofdpersonage Gabriel Belmont hakt er stevig op los met zijn gevechtskruis. Dit kruis moet meerdere toepa ingen krijgen, maar functioneerde in de demo als een gigantische zweep waarmee Belmont zijn vijanden in de pan hakt. Met het vierkantje en de driehoek (op de PlayStation-controller) maak je diverse combo’s, waar er overigens steeds meer van vrijgespeeld worden door orbs van gedode vijanden te verzamelen. Het is typisch hack’n’slash materiaal zoals we dat kennen uit God of War. En net als God of War is het vooral oppervlakkig geram: het voelt uiterst soepel aan, maar nergens heb je het gevoel dat je er moeite voor moet doen.

Aanvallen ontwijken kost iets meer moeite. Belmont rolt zoals het hoort pijlsnel uit de weg wanneer je de linker schouderknop indrukt, maar vijanden zijn minstens zo snel en het vergt dan ook flink wat oefening wil je op tijd een aanval ontwijken. Zo geoefend waren wij echter nog niet, dus wij moeten nog even oefenen voor we weten of we hier goed in kunnen worden, of dat het uiteindelijk een irritatiepunt blijft.

Ook de quick-time events zijn hier te vinden. Bijvoorbeeld wanneer je een extra forse weerwolf de genadeklap moet uitdelen: het beest klimt op een verhoging, waarna je snel op een knop moet drukken om een boomstam met spitse punt op te pakken. De wolf springt naar je toe en wordt doorboord door het stuk hout. Zo krijg je gedurende gevechten meerdere quick time events voor je kiezen, bijvoorbeeld wanneer een wolf op je springt en je hem met een flinke klap weer van je af moet rammen.

Opvallend element in dit gedeelte van de demo is de dolk. Net zoals in de oude Castlevania’s kun je dolken verzamelen en gooien naar vijanden. De kleinere weerwolven zijn er na één worp al geweest, maar het nadeel is dat je niet teveel van deze dolken hebt. Alleen inzetten wanneer het je teveel wordt dus.

Paardje rijden

In het tweede gedeelte van de demo rijden we op een paard een lineaire, rechte weg af terwijl we van de zijkant aangevallen worden door weerwolven op grote, zwijnachtige beesten. Ze proberen ons van het paard af te rammen en – jawel – wanneer ze een poging doen moeten we op tijd op een knop drukken om in balans te blijven. Als Belmont valt moet hij weer een heel stel weerwolven slopen voordat zijn paard weer aangerend komt en er via een tu enfilmpje opspringt. De demo eindigt ook met een filmpje, waarin Belmont met het paard en een heel stel vijanden om hem heen in een ravijn stort.

En dat was de demo dan. Hij is kort en belicht maar één kant van de game: we weten immers dat er ook platformelementen in Lords of Shadows zitten die meer overeen komen met de oude vertrouwde Castlevania-ervaring. Knokken in Lords of Shadows is leuk en een beetje eentonig, zoals God of War dus. Als het hier bij zou blijven zou de game een grote teleurstelling zijn, dus het blijft wachten tot we heel de game voor onze ogen krijgen en een écht oordeel kunnen vellen. Kom op Konami, een hele generatie aan gamers hoopt dat jullie er wat van maken.

Al het nieuws live vanuit  Los Angeles: Gamer.nl/E3


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou