Uitgever Data Becker, bekend van America en Highland Warriors, komt eind dit jaar met een nieuwe strategische game op de markt. In Castle Strike, zoals deze game heet, is het net als in Stronghold de bedoeling een flink kasteel uit de grond te stampen welke de aanvallen van de tegenstander zal weten tegen te houden. Het spel wordt ontwikkeld door Related Designs, de ontwikkelaar van America welke onlangs nog No Man's Land voor CDV ontwikkelde. Net als No Man's Land zal ook Castle Strike volledig in 3D zijn. Maar weet het spel zich op nog meer vlakken te onderscheiden van Stronghold?

Castle Strike belooft een spannend, fictief verhaal waarin alle spannende dingen van de Middeleeuwen aan bod komen. Zo zal je vijandige vestigingen moeten overnemen, bandieten een lesje moeten leren en beeldschone jonkvrouwen uit de handen van de slechteriken moeten bevrijden. Maar het belangrijkste onderdeel is natuurlijk het bouwen van je kasteel.

Na het verzamelen van de nodige grondstoffen kan je namelijk beginnen met het uit de grond stampen van je bescheiden burchtje. Allereerst zet je wat zwakke muurtjes neer om deze later mogelijk te upgraden naar een wat sterkere variant. Dit zal de aanvallers echter nog steeds niet helemaal buiten de deur houden, dus na een tijdje zal je ook de nodige verdedigingswerken neer moeten poten. Tot die tijd kunnen je eigen manschappen natuurlijk op de muur gaan staan en vanaf daar de tegenstander onder vuur nemen.

Voor het bouwen van de kastelen heeft men een uniek en speciaal voor dit spel ontwikkeld systeem bedacht. Dit systeem, door de makers het Pattern System genoemd, houdt concreet in dat je je bouwplannen van tevoren als een soort blauwdruk neerzet en daarna pas werkelijk in uitvoering brengt. Dit voorkomt dat je onnodig bouwstoffen versplit wanneer een bepaald deel van je bouwwerk niet goed uit blijkt te komen en waarna je, met verlies van grondstoffen tot gevolg, dit deel weer op moet heffen. Tevens is het van tevoren plannen natuurlijk een stuk realistischer dan het direct maar neerpoten van de eerste de beste muur.