Carmageddon: Max Damage (hands-on) | Gamer.nl

Carmageddon: Max Damage (hands-on) | Gamer.nl

Carmageddon: Max Damage neigt naar milde, in de toom gehouden chaos. Het is wellicht een contradictio in terminis, maar het zegt vooral iets over het nieuwste deel in de eens zo omstreden raceserie. Carmageddon heeft nog steeds lak aan fatsoensnormen en spoort aan rücksichtslos te racen, zonder te verrassen en te choqueren.

Het vorig jaar verschenen Carmageddon: Reincarnation is gefinancierd via Kickstarter en lijkt, na een aantal substantiële patches en uitbreidingen, nog het meeste op een degelijke remake van Carmageddon uit 1997. De controverse bleef uit, maar Reincarnation bracht een multiplayermodus met zich mee die er een Mario Kart-voor-barbaren van maakte. Een stad aan gort racen/knallen/slaan voor punten is ook twintig jaar na het eerste deel gaaf, zeker met een groep vrienden.

Carmageddon Mag Damage

In principe doet Max Damage niet veel anders. De door Stainle Games gebouwde engine is herkenbaar, maar ook personages, auto’s, wapens en (delen van) omgevingen maken opnieuw hun opwachting. Dat soort verwijzingen naar eerdere delen, alsmede de nagenoeg identieke spelmechanieken, zijn bewonderenswaardig. Het lijkt erop dat Stainle Games niet krampachtig zoekt naar nieuwe features en innovaties. In plaats daarvan maakt de onafhankelijke Britse studio de game waar ze zoveel van houden en die hen zoveel heeft gebacht – in de best mogelijke vorm. Ook in dit opzicht gaat de vergelijking met Mario Kart dus aardig op. 

Aliens, cheerleaders en monstertrucks

Het is intere ant dat Max Damage groots inzet op de singleplayer. De uiteindelijke versie heeft zestien hoofdstukken, elk voorzien van meerdere mi ies. Langzaamaan speel je nieuwe maps vrij, bouw je je auto uit en krijg je meer wapens tot je beschikking. Inclusief de vele geheimen en kleine extraatjes zou de singleplayer zo’n 25 tot 30 uur lang zijn en het lijkt een goede, maar ook noodzakelijke opstap voor de multiplayer. Voordat je de meest brute voertuigen en de latere maps – denk aan een woestijn met een goed verborgen Area 51-achtige militaire basis en verdwaalde aliens – kunt gebruiken in de online modi, zul je die eerst in de singleplayer moeten vrijspelen.

Carmageddon Mag Damage
Carmageddon Max Damage
Carmageddon Max Damage

De diversiteit aan wapens, voertuigen en omgevingen is veelbelovend. Tijdens een half uur-durende speelse ie kregen we een aan Queens denkend stadsdeel voor onze kiezen, met een sportstadion als favoriet. Hier kun je jezelf van de tribune op een schare cheerleaders storten, American Footballers met een of andere perk onthoofden of een gevaarte vol spikes gebruiken om een toevallig rondwandelende hond te spiezen. En waar je de game begint met een relatief normale auto, race je al snel in een monstertruck of een door jets aangedreven voertuig.

Zo schunnig als in onze herinneringen?

In vergelijking met soortgelijke games valt in Carmageddon: Max Damage op hoeveel nadruk er ligt op de physics. Je voertuig heeft daadwerkelijk gewicht. Plaats je daar die grote bal met spikes achter, dan merk je dat aan je wendbaarheid. Je kunt jezelf in zo’n geval minder goed verdedigen, maar het betekent ook dat je er veel schade mee kunt aanrichten. Raak je een tegenstander – of zelfs een handjevol voetgangers – dan voel je hoe hard de klap aankomt.

Mede door de physics is Max Damage bij vlagen heerlijk expliciet en vunzig. Zoals altijd krijgt Carmageddon de lachers op z’n hand, maar er is ook reden om sceptisch te zijn. Als je de door ons gespeelde vroege versie naast een Twisted Metal of zelfs een Next Car Game: Wreckfest legt, dan is Carmageddon: Max Damage opvallend tam. Waar je zou verwachten dat je om de oren geslagen wordt met explosies en obsceniteit, waren onze races niet al te actievol. En hoewel de wapens op papier extreem en vulgair zijn, oogden ze relatief doorsnee. 

Carmageddon Max Damage

In het beste geval heeft dat te maken met het feit dat we in een begingebied raceten, met een nauwelijks uitgebouwde auto. Het is in ieder geval lastig voor te stellen dat Carmageddon: Max Damage weinig chaotisch is met bulldozers, hot rods en kevers-met-monstertruck-banden – eens te meer gezien de toevoeging van een eerstepersoonsperspectief.

Carmageddon: Max Damage is vanaf 3 juni verkrijgbaar voor Xbox One en PlayStation 4. De game verschijnt eveneens voor pc. Wanneer je in het bezit bent van Carmageddon: Reincarnation, dan maak je aanspraak op een gratis versie van Max Damage.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou