Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
Carmageddon Mag Damage

Carmageddon: Max Damage (hands-on)

Waar is de controverse?

Geschreven door Sander Hölsgens op

Carmageddon: Max Damage neigt naar milde, in de toom gehouden chaos. Het is wellicht een contradictio in terminis, maar het zegt vooral iets over het nieuwste deel in de eens zo omstreden raceserie. Carmageddon heeft nog steeds lak aan fatsoensnormen en spoort aan rücksichtslos te racen, zonder te verrassen en te choqueren.

Het vorig jaar verschenen Carmageddon: Reincarnation is gefinancierd via Kickstarter en lijkt, na een aantal substantiële patches en uitbreidingen, nog het meeste op een degelijke remake van Carmageddon uit 1997. De controverse bleef uit, maar Reincarnation bracht een multiplayermodus met zich mee die er een Mario Kart-voor-barbaren van maakte. Een stad aan gort racen/knallen/slaan voor punten is ook twintig jaar na het eerste deel gaaf, zeker met een groep vrienden.

Carmageddon Mag Damage

In principe doet Max Damage niet veel anders. De door Stainless Games gebouwde engine is herkenbaar, maar ook personages, auto’s, wapens en (delen van) omgevingen maken opnieuw hun opwachting. Dat soort verwijzingen naar eerdere delen, alsmede de nagenoeg identieke spelmechanieken, zijn bewonderenswaardig. Het lijkt erop dat Stainless Games niet krampachtig zoekt naar nieuwe features en innovaties. In plaats daarvan maakt de onafhankelijke Britse studio de game waar ze zoveel van houden en die hen zoveel heeft gebacht – in de best mogelijke vorm. Ook in dit opzicht gaat de vergelijking met Mario Kart dus aardig op. 

Aliens, cheerleaders en monstertrucks

Het is interessant dat Max Damage groots inzet op de singleplayer. De uiteindelijke versie heeft zestien hoofdstukken, elk voorzien van meerdere missies. Langzaamaan speel je nieuwe maps vrij, bouw je je auto uit en krijg je meer wapens tot je beschikking. Inclusief de vele geheimen en kleine extraatjes zou de singleplayer zo’n 25 tot 30 uur lang zijn en het lijkt een goede, maar ook noodzakelijke opstap voor de multiplayer. Voordat je de meest brute voertuigen en de latere maps – denk aan een woestijn met een goed verborgen Area 51-achtige militaire basis en verdwaalde aliens – kunt gebruiken in de online modi, zul je die eerst in de singleplayer moeten vrijspelen.

Carmageddon Mag Damage
Carmageddon Max Damage
Carmageddon Max Damage

De diversiteit aan wapens, voertuigen en omgevingen is veelbelovend. Tijdens een half uur-durende speelsessie kregen we een aan Queens denkend stadsdeel voor onze kiezen, met een sportstadion als favoriet. Hier kun je jezelf van de tribune op een schare cheerleaders storten, American Footballers met een of andere perk onthoofden of een gevaarte vol spikes gebruiken om een toevallig rondwandelende hond te spiezen. En waar je de game begint met een relatief normale auto, race je al snel in een monstertruck of een door jets aangedreven voertuig.

Zo schunnig als in onze herinneringen?

In vergelijking met soortgelijke games valt in Carmageddon: Max Damage op hoeveel nadruk er ligt op de physics. Je voertuig heeft daadwerkelijk gewicht. Plaats je daar die grote bal met spikes achter, dan merk je dat aan je wendbaarheid. Je kunt jezelf in zo’n geval minder goed verdedigen, maar het betekent ook dat je er veel schade mee kunt aanrichten. Raak je een tegenstander – of zelfs een handjevol voetgangers – dan voel je hoe hard de klap aankomt.

Mede door de physics is Max Damage bij vlagen heerlijk expliciet en vunzig. Zoals altijd krijgt Carmageddon de lachers op z’n hand, maar er is ook reden om sceptisch te zijn. Als je de door ons gespeelde vroege versie naast een Twisted Metal of zelfs een Next Car Game: Wreckfest legt, dan is Carmageddon: Max Damage opvallend tam. Waar je zou verwachten dat je om de oren geslagen wordt met explosies en obsceniteit, waren onze races niet al te actievol. En hoewel de wapens op papier extreem en vulgair zijn, oogden ze relatief doorsnee. 

Carmageddon Max Damage

In het beste geval heeft dat te maken met het feit dat we in een begingebied raceten, met een nauwelijks uitgebouwde auto. Het is in ieder geval lastig voor te stellen dat Carmageddon: Max Damage weinig chaotisch is met bulldozers, hot rods en kevers-met-monstertruck-banden – eens te meer gezien de toevoeging van een eerstepersoonsperspectief.

Carmageddon: Max Damage is vanaf 3 juni verkrijgbaar voor Xbox One en PlayStation 4. De game verschijnt eveneens voor pc. Wanneer je in het bezit bent van Carmageddon: Reincarnation, dan maak je aanspraak op een gratis versie van Max Damage.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Eerste screenshots Pokémon Go getoond RollerCoaster Tycoon World verschijnt eind deze maand
2

Reacties op: Carmageddon: Max Damage (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • djsonicx

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    Mooi, zat er laatst nog aan te denken. Dat ik echt super graag carmageddon op de ps4 wil. Zefs gewoon de eerste met de oude graphics. ..is reincarnation al op ps4 trouwens?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • PyroZnype

    • 1 jaar, 7 maanden geleden
    @djsonicx nope, dit is reincarnation plus een hoop verbetering en extra stuffs :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.