Preview

Call of Duty: WW2 (multiplayer hands-on)

Terugkeer naar de basis

Geschreven door Ron Vorstermans op
De level cap van de multiplayerbèta van Call of Duty: WW2 werd de afgelopen twee weekenden meermaals verhoogd, maar we wisten ‘m voor ons gevoel moeiteloos aan te tikken. WW2 speelt als een trein. Tegelijkertijd was de bèta gestript van heel veel content. Naast veel onderdelen in de load-out’s, zijn ook het nieuwe hub en een groot deel van de modi en maps nog onbeproefd gebleven. Van ongewenste nasmaak is desondanks geen sprake.

Pliiing! Wat een heerlijk geluidje is het toch, zo’n wegspringend patroon van de M1 Garand. Voor veel gamers is het ‘t geluid van weleer, van een tijd toen Call of Duty nog concurreerde met Medal of Honor en de Tweede Wereldoorlogsetting geen verlangen, maar een nodeloos kwaad was. Kunnen beide series niet eens naar de toekomst, was toen een veelgehoord verzoek op fora. Er is een boel veranderd, maar Call of Duty: WW2 toont dat sommige dingen juist verrassend getrouw zijn gebleven.

Eenvoud?

Zo doet het samenstellen van load-outs in WW2 door het simplisme denken aan Call of Duty 4. Het aankomende deel heeft het aantal combinaties van wapenonderdelen en –perks behoorlijk teruggeschroefd, wat een concretere verdeling van de klassieke speelstijlen betekent. De game zelf schotelt vijf soldatentypen (‘Divisions’) voor die passen bij een bepaald wapentype. De Expeditionary Division geeft spelers brandende shotgun-ammunitie en de Airborne Division komt met een geluidsdemper voor submachinegeweren.

Het is mogelijk om als Expeditionary-klasse met een SMG te spelen, maar daar is weinig reden toe omdat je zo geen gebruik maakt van de speciale ammunitie voor shotguns. Sluipschutters, shotgunsoldaten of machinegeweerlegende Rambo’s worden zo iets meer gedwongen in hun rol te spelen. In combinatie met die veelgeprezen (en veelgehoorde) terugkeer naar ‘boots on the ground’-achtige gameplay is het in WW2 makkelijker om op tegenstanders te anticiperen. Het komt niet meer voor dat een sluipschutter opeens via de muur op je afrent terwijl hij een machinepistool in je gezicht leegt of mid-air grijpt naar zijn sniper met een ACOG-scope.

Hoewel eenvoud is teruggekeerd in de load-outs, is Call of Duty: WW2 ten opzichte van vorige delen zeker niet gemakkelijk. Wie de hoop heeft dat de jongste telg laagdrempelig is komt bedrogen uit. De spelsnelheid ligt hoog (denk aan Black Ops 2), de wapens kennen - met de juiste aanpassingen - weinig terugslag en er zijn niet veel kogels nodig om een tegenstander om te leggen. En hoewel duels niet meer worden beslist door wall-runs en triple-jumps, gingen we tijdens onze allereerste potjes wel direct ten onder aan dropshotters en bunnyhoppers.

De skill gap is dus groot, maar we hadden ook niet anders verwacht. Ontwikkelaar Sledgehammer wil met WW2 allerminst afscheid nemen van dat welbekende Call of Duty-gevoel. De actie leunt nog altijd op snel richtwerk en de combinatie van auto-aim met een stabiele framerate van zestig frames per seconde. Het scorestreak-systeem is ook weer van de partij. Vooralsnog zijn er twaalf scorestreaks om uit te kiezen, waaronder de bijster ergerlijke Glide Bomb en Mortar Strike, maar ze zijn lastiger om te behalen en dus minder prominent aanwezig dan in bijvoorbeeld de laatste twee Modern Warfare-delen.

Ouderwetse hectiek

Meer of minder scorestreaks: in de bèta voert chaos de boventoon, al komt dat vooral omdat drie van de vier maps in het voorproefje aan de kleine kant zijn. Snipers komen tijdens een potje Team Deathmatch in de bèta vaak minder goed uit de verf dan shotguns, submachinegeweren en granaten. Dat heeft als voordeel dat de bèta een fantastisch podium is voor het sounddesign. De geweren klinken zowel in binnen- als buitenomgevingen imponerend en explosies dreunen secondenlang door in je oorschelpen. Call of Duty: WW2 is de best klinkende Call of Duty ooit.

Grafisch maakt WW2 minder indruk, los van het bloedvergieten dat met een granaatinslag gepaard gaat en de zowel bevredigende als angstaanjagende animatie als je iemand levend ziet (en hoort) verbranden na het toedoen van een vlammenwerper of molotovcocktail. De multiplayer lijkt wat meer op cinematografie te leunen. Dat merk je op het slagveld niet enkel aan de sterfanimaties, maar ook aan hoe soldaten reageren op het sterven van andere soldaten en het spotten van tegenstanders in de verte.

Er is een boel in WW2 om enthousiast over te zijn. Het geluid, de snelle duels, de zware militaire feel van de wapens, de duidelijkere speelrollen. Maar waar wij het meest enthousiast over zijn is de nieuwe modus War. War leunt op het behalen van een reeks zeer verschillende objectives, en doet alleen daarom al heel anders aan dan Call of Duty doorgaans doet. Operations Breakers, de enige War-map in de bèta, is erg smal en telt meerdere knelpunten waar het aanvallende en verdedigende team lijnrecht tegenover elkaar staan. In die zin doet de naam van de modus de inhoud eer aan.

Er moet een huis worden veroverd, een tank worden begeleid en luchtafweergeschutammunitie worden opgeblazen. Maar misschien wel de meest verhitte strijd is die om de brug: een team moet de brug bouwen terwijl het andere team dat moet verhelpen. Als aanvallende partij vliegen de kogels en granaten je om de oren. Er is dan maar een manier om aan het lood uit sluipschutters- en machinegeweernesten te ontkomen en dat is door te verschuilen in het rookgordijn uit rookgranaten. Met de juiste tactiek en teamwork is het zeker mogelijk de bouw van de brug te forceren, maar lastig is het zeker.

Met name de specifiekere rolverdeling van WW2 komt in War goed uit de verf. Waar een campende sluipschutter in Domination een ergernis voor ieder team is, is de traditionele sniper in War een bastion waar de verdedigende partij moeilijk zonder kan. Het is in die zin te hopen dat de War-modus wordt ondersteund met genoeg maps. Call of Duty: WW2 voert weliswaar veel gewenste vernieuwingen door, maar geen van die vernieuwingen geeft de serie zo’n frisse feel als War.

Call of Duty: WW2 komt op 3 november uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Dit artikel delen:

Lees meer

Eerste Syberia komt in oktober naar Nintendo Switch Fifa 18-statistieken van twintig voetballers vrijgegeven door EA
11

Reacties op: Call of Duty: WW2 (multiplayer hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • poklaan

    • 6 september 2017 16:17
    Deze game heeft 1 probleem wat alle andere CoD games ook hadden: 90% van de playerbase geeft geen enkele kut om objective play. Geen probleem als je vrienden online zijn en zin hebben in een potje CoD (hoewel het ook wel fijn zou zijn als de tegenstanders is een keer weerstand bieden), maar als je in je eentje speelt merk je al snel dat 90% van de andere spelers bezig zijn met alles en nog wat behalve wat je hoort te doen.
    Ik vind het concept van War ook heel goed, maar ik heb in de Beta talloze potjes gehad waarin mijn teamgenoten en/of de spelers van de tegenstander geen ene kut om de objective geven. Leuk hoor dat alle 5 mijn teamgenoten achter in de map met een sniper lopen te klooien, maar in m'n eentje gaat het nooit lukken om die brug te bouwen. En dit probleem doet zich dus ook voor in andere modes zoals Domination en Hardpoint. Op de laatste dag van de Beta nog een potje Domination gespeeld, en hoewel ik pas in de 2e ronde erin kwam had ik de meeste captures van de hele lobby.

    De developers mogen hier van mij wel is iets aan gaan doen. Knal de score en XP die je ervoor krijgt omhoog ofzo. Als ik het me goed herinner is een kill in Domination 100 score waard, terwijl het veroveren van een vlag 150 score waard is terwijl het daar juist om draait. Gooi dat lekker omhoog naar 250 of 300. En in Hardpoint krijg je nog altijd 0 score voor het bezetten van de Hardpoint. Als je als eerste bent of hem veroverd van de tegenstander krijg je wel 100 score, maar als je er vervolgens 30 seconde in blijft zitten krijg je helemaal niks.

    Het word echt tijd dat de developers hier iets aan doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 6 september 2017 16:25
    @poklaan Kudo's voor je beschrijving. Dit is DE reden dat ik CoD al sinds MW 1 niet meer speel. Te veel close quarters te weinig objective play. Battlefield en Overwatch zijn mijn fixes nu.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JustRaine

    • 6 september 2017 22:42
    @poklaan Dat met capturen zegt natuurlijk niet heel veel, het kan prima zijn dat wanneer jij aan het capturen bent dat je maatjes gewoon bepaalde cuts hebben van de map zodat je niet gepushed kan worden door enemies. Ik heb de beta niet gespeeld dus ik ken de scores niet helemaal, maar ik dacht dat domination altijd 50 punten gaf voor een neutrale home vlag (A of C, als hij nog niet gecaptured is) en 200 punten voor een B vlag of een home vlag van het enemy team. Ik moet wel eerlijk zijn dat mensen tegenwoordig liever rondlopen en mensen neerschieten voor een beter kd dan 3 seconden stil te staan op een vlag.

    Hardpoint is altijd zo geweest hoe je het beschrijft, je krijgt natuurlijk punten door het eerste in de hardpoint te zijn, maar ook kills maken in een hardpoint geven rond de 125-150 punten dacht ik, idem voor domination kills maken op een vlag gaven in voorgaande call of duties 200 punten.

    Ik denk dat een gamemode die jij graag wilt, punten voor elke seconde dat je in een objective of dergelijke zit al bestaat, ik dacht dat dit ''dropzone'' was, waar je elke seconde 20 punten krijgt, kan het verkeerd hebben. Maar idd ze kunnen bepaalde objective gamemodes de punten wel iets omhoog schroeven, maar niet te veel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GoRightAhead

    • 6 september 2017 16:28
    Ron wat vind je er van dat je een red dot sight kan gebruiken? Zijn er meer van dit soort emersie brekers?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aldodilly

    • 6 september 2017 18:37
    @gorightahead En vrouwen van kleur bij de nazi's.

    Om eerlijk te zijn: ik vind het niet erg. Het is niet alsof Call of Duty: WW2 in zijn multiplayer ook maar enigszins probeert om op alle vlakken getrouw te zijn. Op sommige wel, op sommige niet, dat is de keuze van de ontwikkelaar. Heb me daar niet aan geërgerd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 7 september 2017 14:33
    @aldodilly Als dat in de SP zou zitten zou ik het toch iets vervelender vinden

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • toeterbaas198219

    • 7 september 2017 09:59
    Welke PC gamer gaat deze game aanschaffen? IK NIET! ook al is hij maar 29 euro

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GoRightAhead

    • 7 september 2017 12:43
    @toeterbaas198219 waar is die prijs dan?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rohirrimdwarf

    • 7 september 2017 16:51
    @gorightahead Op steam is de prijs te zien voor de pc versie. Dacht 60 euro zonder season pass.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • toeterbaas198219

    • 8 september 2017 16:29
    @rohirrimdwarf allkeyshop ;) wie koopt er nou op steam.
    Je koopt een key op allkeyshop voor 29 die voer je in op steam.
    Alle games zijn daar meer dan de helft goedkoper

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rohirrimdwarf

    • 7 september 2017 16:50
    @toeterbaas198219 Heb een week geleden een filmpje van de grafische engine van COD gezien vergeleken met BF1. Nou, het lijkt met COD wel of je een game van 5 jaar geleden speelt. Ik laat deze dus mooi liggen en houdt het bij battlefield. Desnoods de volgende battlefield die eind volgend jaar verwacht wordt. COD sla ik over als pc gamer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.