Tijdens de Leipzig Games Convention wordt Call of Duty: World at War volledig speelbaar getoond. De nadruk ligt op de coöperatieve ervaring, welke dan ook in een presentatie aan ons toegelicht wordt. Het level speelt zich af in het Pacifische deel van de game, één van de twee locaties. Naast de Amerikaanse strijd tegen de Japanners, mogen we wederom ook de tocht met de Russen van Stalingrad naar Berlijn maken. De Japanse speelstijl voegt volgens de producer die ons de game presenteert een extra dimensie aan de game toe. Waar in Europa redelijk 'netjes' gevochten werd, hanteerden de Japanners andere, minder zelfbehoudende tactieken. Denk aan kamikaze-aanvallen, waarbij het eigen lichaam en geest zonder blikken of blozen opgeofferd wordt om slachtoffers te maken. Ook biedt het oosterse strijdtoneel een fris aangezicht voor de Call of Duty-reeks.

De coöperatieve gameplay wordt op twee aparte Xbox 360's getoond, waarmee extra benadrukt wordt dat je online coöperatief te werk kunt gaan. Het maximaal aantal spelers waarmee de singleplayer doorlopen kan worden ligt op vier. Dit kan zowel online, ieder op zijn eigen console, als via splitscreen op één console. Speel je coöperatief online dan pak je tevens XP-punten mee, iets dat niet aan de orde is als je offline coöperatief speelt.

Het getoonde level start diep in de bossen, waarin de Japanners met hun vermomming uit het niets verschijnen. Gehuld in plantenpak en met grashoed op, weet je geen enkel moment waar het Japanse gevaar zich schuil houdt. Tevens bevindt de vijand zich op onverwachte plaatsen, zoals hoog in de bomen. Nadat het eerste groepje vijanden afgeweerd is, verplaatst de actie zich naar een meer open gebied. Een soort verlaten bunker moet overgenomen worden en meerdere tactieken zijn mogelijk. De gekozen strijdwijze is gelijk ook één van de leukste: het in vuur en vlam zetten van alles dat geen Engels praat.

Jawel, hij zit erin en hij is gaaf: de vlammenwerper. Grafisch ziet het er overtuigend uit en het effect van de vlammenwerper is dodelijk, zeker op korte afstand van de vijand. Terwijl de ene speler de vijand van een afstandje onder schot houdt, pikt de andere speler de vlammenwerper van de vloer en wordt in één veeg de hele bunker uitgerookt. Vervolgens wordt de vlammenwerper ook gebruikt om een grasveldje vol gecamoufleerde vijanden in de fik te steken, wat schreeuwende en rennende Japanners als gevolg heeft.

Een andere nieuwe eigenschap die helaas nog niet uit de doeken gedaan werd, maar waar wel over gepraat werd, zijn de voertuigen. In de multiplayer mode worden tank-achtige voertuigen geïntroduceerd en komen er speciale modes om deze voertuigen te ondersteunen. Een nieuwe Battlefield game hoeven we niet te verwachten, de voertuigen werden vrij duidelijk gespecificeerd tot tanks en meer zware voertuigen. Buggy's of vliegtuigen vallen buiten de focus van Call of Duty.

Als slot van de speelsessie werd er nog een kritische vraag beantwoord door Treyarch. Hoeveel spelers zitten namelijk nu Modern Warfare nog zoveel gespeeld wordt al op een nieuwe Call of Duty-game te wachten? Treyarch pareerde de vraag door te stellen dat de games prima naast elkaar kunnen bestaan. Of dat zo is, moet in november blijken als de game verschijnt voor de PlayStation 3, Xbox 360, PC en Wii. Op die laatste console overigens zonder coöperatieve mode.