Call of Duty: Modern Warfare 3 | Gamer.nl

Call of Duty: Modern Warfare 3 | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

‘Achtbaanrit’, ‘blockbuster-ervaring’, ‘Hollywood-game’; het is haast onmogelijk Call of Duty te omschrijven zonder in clichématige uitspraken te vervallen. Ook op Modern Warfare 3 zijn ze weer allemaal van toepa ing, want de game probeert niet van eerdere delen te verschillen. Call of Duty is immers een succesformule. Infinity Ward zou wel gek zijn, wil het van die geprezen fundering afwijken. En dus, zo verklappen we maar vast, doen ze dat niet. Modern Warfare 3 is weinig verra end, maar derhalve excelleert in hetgeen de serie om bekend staat.

Chaos

Modern Warfare 3 gaat rap van start als je het Wall Street-gebouw binnenvalt om Ru ische terroristen uit te schakelen. Uiteraard komt daar weer een lading ontploffende auto’s, neerstortende helikopters en andere dramatiek bij kijken, precies zoals je dat van de serie gewend bent. In tegenstelling tot eerdere delen, lijken dergelijke chaotische momenten wel beter gedoseerd. Er wordt niet zomaar aan het begin van iedere mi ie een blik ontploffingen opengetrokken, maar actierijke sequenties en verhalende momenten wi elen elkaar in hoog tempo op.

Call of Duty springt tijdens mi ies van de hak op de tak. Zo speel je het ene moment de bodyguard van een Ru ische president en woon je een vergadering bij, terwijl je nog geen minuut later in een gecrasht vliegtuig een berg afglijdt en gaandeweg terroristen uitschakelt met je pistool. Ook de diverse locaties die je aandoet dragen bij aan chaotische ‘feel’ van het singleplayer-avontuur. Met het bezoeken van onder meer New York, Berlijn, Parijs en Londen ga je wederom op een diverse wereldreis. Zij het een hele rare, gezien je steeds van continent naar continent reist en van enige cohesie tu en de bestemmingen naast diens rol in de verhaallijn eigenlijk geen sprake is. Maar dat is natuurlijk ook de charme van de singleplayer: je weet nooit waar je nu weer heen mag om terroristen af te knallen.

Opmerkelijk

Daarbij neem je de rol op je van verschillende personen. Dat was in eerdere delen natuurlijk ook al zo, maar ditmaal is er niet één duidelijk hoofdpersonage in wiens schoenen je treedt, gezien ‘Soap’ MacTavish een geheel andere rol krijgt binnen de verhaallijn. Een opmerkelijke keuze, waarvan wij de reden vanwege mogelijke spoilers niet uit de doeken kunnen doen. Wel kunnen we je alvast melden dat het verhaal van Modern Warfare 3 stukken beter in elkaar steekt dan dat van het vorige deel. Dit vervolg verklaart zelfs de opkomst van bad guy Makarov. De redenen voor zijn ‘succes’ werden in deel twee een beetje in het midden gelaten.

Overigens is het bewonderingswaardig hoe heerlijk stug en naïef Infinity Ward is. De studio kon vooral van grote mainstream media op veel kritiek rekenen vanwege de befaamde ‘vliegveldscène’, waarin je werd opgelegd om burgers af te slachten. De studio beweerde daarna volledig achter die scène te staan en zich van de kritiek niets aan te trekken. Daar geloofden wij gezien de ‘belangrijkheid’ van de serie voor Activision niets van, en we vreesden dan ook dat Infinity Ward (en ook zeker Activision) door de uitgever zou zijn opgedragen om met het vervolg ‘voorzichtiger’ te zijn. Nou, niet dus. Dergelijke moreel beladen momenten worden in het derde deel niet geschuwd. De vliegveldscène keert in zekere zin zelfs terug. Dat Infinity Ward een studio met ballen is, mag ook wel eens gezegd worden.

Multiplayer

Call of Duty: Modern Warfare 3 heeft zijn lange houdbaarheid net als ieder ander deel uit de reeks te danken aan de voortreffelijke multiplayer. Ook voor dat segment van de game beschikt Infinity Ward over een duidelijke succesformule die keer op keer wordt toegepast. Gezien vijanden vrij snel het loodje leggen en de maps specifieke punten kennen waar conflicten (tu en twee teams) gegarandeerd zullen plaatsvinden, is er constant sprake van actie op bepaalde knelpunten in de map. Verveling is er daarom niet snel bij. Bovendien motiveert een ingenieus levelsysteem je constant om door te spelen. Het is een simpel trucje, maar Infinity Ward past het verfijnd toe en houdt je constant een wortel voor.

In Modern Warfare 2 had de modus een chaotisch karakter. De vele killstreak rewards zorgden ervoor dat spelers nooit werkelijk veilig waren. Als spelers goed presteerden, kregen ze de beschikking over onder meer luchtaanvallen en helikopters. Op ieder moment kon er een raket op je dak vallen, en dat gebeurde dan ook regelmatig. In deel drie bestaan dergelijke beloningen nog steeds, maar wordt de speler aangemoedigd niet enkel krachtige luchtaanvallen te gebruiken. Je kunt namelijk ook kiezen voor killstreak rewards met een defensief karakter. Of je speelt zelfs als een specialist, waarbij je naarmate je meer mensen omlegt je de beschikking krijgt over meer perks (vaardigheden).

Het is enkel nog even afwachten of de defensieve killstreaks rewards en de specialist-optie, waarbij je perks in plaats van rewards krijgt, in de smaak gaan vallen bij het publiek. Doen ze dat niet, dan kiest iedereen alsnog voor het offensieve arsenaal. Gelukkig is dat op basis van onze multiplayer-speelse ies nog niet het geval. De balans lijkt door de nieuwe beloningen, ondanks het er nu meer zijn, meer op die van Call of Duty 4. Dat zal veel fans als muziek in de oren klinken.

Geprezen

Niet enkel de multiplayer verlengt de houdbaarheidsdatum van Modern Warfare 3, want ditmaal kun je ook nog aan de slag met een verbeterde Spec Ops-modus. Naast de gewone mi iestructuur van deze coöp-achtige spelvariant, is Spec Ops aangevuld met de Survival-modus. In Survival neem je het onder meer op tegen hordes terroristen, helikopters en honden. Hoe meer hordes je verslaat, des te moeilijker het wordt. Infinity Ward verbetert dit bekende speltype echter met een fijne twist doordat er net als in de multiplayer sprake is van een progre iesysteem. Naarmate je verder komt, verdien je meer geld, en dus kun je je personage uitbreiden met betere wapens en uiteindelijk zelfs beschikken over killstreak rewards.

Een definitief waardeoordeel laten we nog achterwege. We hebben immers nog een recensie voor de boeg. Toch hebben we de game al afdoende gespeeld om je gerust te kunnen stellen. Modern Warfare 3 mag dan weinig verra end zijn, het excelleert in dat wat Call of Duty zo’n geprezen shooter maakt. Daarmee doet het precies waarop we hoopten.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou