Call of Duty: Modern Warfare 2 | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

“Vandaag gaan we niet praten over de multi- of singleplayer, maar nemen we een kijkje naar onze coöperatieve modus genaamd Special Ops”, waren de eerste woorden uit de mond van de Infinity Ward-medewerker. Uiteraard ging er een golf van teleurstelling door de zaal, maar die was niet van lange duur. Sterker nog, het diepe gezucht en geïrriteerde geroezemoes maakte al snel plaats voor gemeende oeh's en ah's.

Het hoofdmenu van Modern Warfare 2 bevat drie prominente opties. Uiteraard is er plek voor de singleplayer en multiplayer, maar de derde belangrijke optie is de Special Ops-modus. “Special Ops is niet simpelweg een leuk extraatje, het is een compleet nieuwe modus. Vandaar dat we voor een driedeling in het hoofdmenu gekozen hebben”, vertelde de ontwikkelaar. De Special Ops modus is gemodelleerd naar Miles High Club. Deze 'geheime' mi ie in een vliegtuig aan het einde van Call of Duty 4 werd door zijn uitdaging en intensiteit verra end goed ontvangen, terwijl er geen sprake was van correlatie met het eigenlijke verhaal.

Er zal dus ook geen verhaallijn in de Special Ops-modus zitten. In plaats daarvan baan je jezelf een wegdoor lo e mi ies die vrij weinig met elkaar te maken hebben. Deze mi ies zijn met maximaal twee personen te spelen, zowel in splitscreen als online. Mocht je niet de beschikking hebben over twee controller's of een netwerk, dan is het ook mogelijk om de modus in je eentje te doorlopen. Het is nog niet bekend of het gemis van de tweede speler wordt opgevangen door een computergestuurd personage. In de mi ie die wij getoond kregen was dit in ieder geval niet het geval. Tevens is het zowel on- als offline niet mogelijk voor de tweede speler om halverwege bij te springen in jouw potje. Je zult dus vooraf moeten besli en of je de uitdaging in je eentje aangaat, of coöperatief.

De uitdaging van de Special Ops-modus zit 'm in het behalen van zo veel mogelijk sterren. Hiermee kun je namelijk (nog onbekende) extra's ontgrendelen. Hoeveel sterren je ontvangt na het voltooien van een mi ie, is afhankelijk van de door jou gekozen  oeilijkheidsgraad: Regular, Hardened en Veteran, Op Regular krijg je er één, terwijl Veteran je drie sterren op zal leveren. Infinity Ward houdt hun kaken stijf op elkaar over het aantal mi ies dat deze modus kent, maar de presentatie gaf alvast een hint. In de hoek van het scherm stond namelijk dat je maximaal 69 sterren kunt halen, wat doet vermoeden dat er 23 mi ies zullen zijn. Deze zijn opgedeeld in vijf groepen, die men simpelweg Alpha, Bravo, Charlie, Delta en Echo genoemd heeft. De mi ies binnen een groep hebben wat van elkaar weg, maar kennen verder geen echte verhaallijn. Het personage waarmee je speelt staat ook los van het personage in de multiplayer. Geen perks dus.

Voor aanvang van een mi ie krijg je uitleg over de te voltooienopdracht. Je ziet hoe sterk de tegenstander is, hoe lang het anderespelers gemiddeld duurt om de mi ie te volbrengen en welk soortgameplay je kunt verwachten, bijvoorbeeld stealth of actie. De mi iedie we te zien kregen heette Breach & Clear en werd gespeeld op deRegular-moeilijkheidsgraad. De tegenstand werd als 'Heavy' en degameplay als 'A ault' gecla ificeerd. De hoeveelheid informatie wasop dat moment nogal aan de karige kant en het is dan ook nietonwaarschijnlijk dat Infinity Ward ervoor kiest nog meer intel tetonen. Voorafgaand aan een coöperatieve mi ie is het namelijk fijn omte weten wat jou als tweeledig team te wachten staat. Hoe dan ook, hetwerd eindelijk tijd om die ene ster te verdienen.

De mi ie begint in een leeg en donker gangetje vol met verschillendesoorten wapens. Zo zagen we een nog niet bevestigde MP5K, de F2000 eneen Vektor. Nadat je je gewenste arsenaal hebt gekozen, kun je demi ie van start laten gaan door aan je eerste, simpele objective tevoldoen. In het geval van Breach & Clear laat de naam van heteerste objective zich al raden. In het gangetje hangt namelijk eengoudkleurig pakketje dat opgeblazen dient te worden. Zodra het pakketjeaan de muur tot ontploffing wordt gebracht, vult een adembenemendeexplosie het beeld. Stukken muur en stof vliegen in het rond terwijleen slowmotion-effect het spektakel nog eens extra benadrukt.

De impact van de explosie blaast een vijand die achter de muur staatnaar achteren. Tijdens zijn vlucht worden nog een paar salvo's doorzijn schedel gevuurd. De eerste tien seconden zijn een chaotischschouwspel, versterkt door opzwepende rockmuziek. Het slowmotion-effectis inmiddels weggeëbd en de vijanden in de eerste kamer zijn op dehoogte van jouw aanwezigheid. Je wordt van alle kanten beschoten. Delasers op de geweren van de vijanden achtervolgen je bij iederbeweging, wat je constant het gevoel geeft opgejaagd te worden. En dankijk je ineens recht in een laserstraal. Schoten klinken. Het schermvult zich met bloed en slechts met moeite kun je nog door de rodesmurrie heen kijken.

Gelukkig weet je in de chaos nog net een vijand met een schild neer teschieten. Je pakt het schild op en even maakt de hectiek plaats voorrust. Al is die rust betrekkelijk. Intu en blijven de vele kogels opje schild afketsen, maar het geeft je in ieder geval even de tijd om desituatie te overzien. Even wennen is het nieuwe schild overigens wel.Wanneer je het vasthoudt kun je niet schieten en heb je enkel demogelijkheid om vijanden met het schild in een klap uit te schakelen.Mi chien schiet het schild op offensief gebied daarom te wat kort,maar qua verdediging voldoet hij meer dan prima. Het schild lijkt zelfsniet eens kapot te gaan van de vele kogels, hoewel het kogelvrije glaswaar je doorheen kijkt onderhand de nodige scheurtjes begint tevertonen. Al snel wordt duidelijk dat rustig blijven zitten geen optieis. Op hoop van zegen drop je je schild en gooi je vier flashbangs inde volgende kamer. Tu en de vijanden door ren je naar het gat in devloer van de tweede kamer. Mi ie volbracht.

En toen was het eventjes stil in de demonstratiekamer. Geen vragen,geen opmerkingen. Alles wat net beschreven is gebeurde in eentijdperiode van maximaal tweeënhalve minuut, iets wat de toeschouwersin de zaal nog steeds een beetje probeerden te verwerken. Mi chien isdat wel tekenend voor Modern Warfare 2. De actie, de intensiteit en deexplosiviteit: het is allemaal verpakt op één klein dvd'tje. En ook alis Call of Duty: Modern Warfare 2 enorm gehypt, weinig anders dan zijnvoorganger en van begin tot eind gescript, het eindresultaat liegt erniet om. Het moet gek lopen wil Call of Duty: Modern Warfare 2 niet eenvan de beste shooters van dit najaar worden. Heel gek.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou