Call of Duty: Infinite Warfare Zombies-modus (hands-on) | Gamer.nl

Call of Duty: Infinite Warfare Zombies-modus (hands-on) | Gamer.nl

De videobanden, cassettebandjes en floppydrives komen weer tevoorschijn in de Zombies-modus van Call of Duty: Infinite Warfare. Het verlaten pretpark Spaceland fungeert naast broedplek voor ondode deeltijdmedewerkers en suïcidale clowns ook als een nostalgische trip naar de jaren tachtig. Het maakt Spaceland een van de tofste Zombies-settings tot nu toe.

Op Call of Duty XP mogen we voor het eerst zelf met de modus aan de slag. De limiet voor onze speelse ie ligt op tien waves, die in dit retroavontuur toepa elijk ‘Scenes’ heten en worden ingeluid met een clapperboard. Het duurt twee pogingen voordat we dat einde van de se ie behalen, maar wat we in de tu entijd meemaken is zonder twijfel memorabel.

Media has no description

Kleurrijk

Zelfs tijdens de onheilspellende avonduurtjes worden we vrolijk van het uitgebreide kleurenpallet in Spaceland. De flikkerende discolichtjes, kleurrijke fonteintjes en getekende filmposters doen de Zombies nog niet vergeten. Al is er uiteraard de krakende stem van David Ha elhof die je met zijn muzikale begeleiding continu op de feiten drukt: het is moorden of gemoord worden. Onder begeleiding van The Final Countdown, dat dan weer wel.

Spelers beginnen op een pleintje naast de parkeerplaats en knokken zich vervolgens richting de entree. Zo ook wij. Aan de formule is niet echt getornd. Voor we het weten staan we als vanouds raampjes dicht te timmeren en vliegen de welgetimede headshots op aanstormende zombies de loop van onze M1 uit. Een kla ieke M1 Garand, want in Infinite Warfare keren onder de noemer ‘Cla ics’ ook allerlei wapens uit het verleden terug (ook in de multiplayermodus, trouwens).

Media has no description

Overleef je een aantal waves, dan kun je het verdiende geld besteden aan wapens die je kunt ontgrendelt om het allemaal iets makkelijker te maken. Daarnaast vergaar je met het neerknallen van zombies verschillende kaarten die power-ups vrijspelen, waaronder ongelimiteerde munitie, een tijdelijke railgun of een tactical nuke die het gehele speelveld ontdoet van zombies.

Ontploffende clowns

Zombies breekt ook in Infinite Warfare niet met actie of waves. Zo kent ronde vijf een ontploffende-clownronde en ja, dat klinkt net zo onheilspellend als het in de praktijk is. De uit I.T. weggelopen feestverschrikkingen spawnen in tientallen tegelijkertijd, maar ontploffen na één schot. Dat betekent dat je ze op afstand moet houden. Die shotgun-ammunitie kun je het beste bewaren voor de wat minder explosieve zombies.

Media has no description
Media has no description

Tijdens onze speelse ie duurt het niet lang voordat we de tiende ronde bereiken. Wederom nemen we het op tegen een legioen aan ontploffende clowns. Een nuke biedt ditmaal op eenvoudige wijze uitkomst. We spreken David Ha elhoff nog even aan terwijl hij een nieuwe vinylplaat op zijn speler legt, maar vervolgens zit ‘t er echt op. Helaas, want door de beperkte speeltijd krijgen we erg weinig mee van de easter-eggs waaraan Zombies zo’n groot deel van z’n herspeelbaarheid ontleent.

Afijn, we twijfelen er niet aan dat ’t op dat vlak goedkomt. Een toffe en kleurrijke setting, uiteenlopende personages (onder wie een Star Trek-nerd die wordt vertolkt door Pee-wee Herman) en heel veel pretparkattracties om te verkennen; Spaceland is zeker kandidaat om onze favoriete Zombies-map tot dusver te worden. De jaren tachtig zullen het ons leren.

Call of Duty: Infinite Warfare komt op 4 november 2016 uit voor pc, PlayStation en Xbox One. Lees ook onze preview van de multiplayermodus van de game.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou