Voorafgaand aan de presentatie werd de sprong in grafische ontwikkeling toegelicht aan de hand van een technische demo. Zo maakt Call of Duty gebruik van displacement mapping, dat ervoor zorgt dat bijvoorbeeld stenen een natuurlijkere vorm hebben in plaats van louter te fungeren als de bedekking van een vloer of wand. Ook is het aantal polygonen van elk object verhoogd, waardoor een ronde scope nu echt moet rond zijn. Daarnaast hebben lichteffecten in het spel een vergelijkbaar effect met echt licht op het menselijk oog – zo kan een oppervlak vanuit verschillende oogpunten donkerder of lichter overkomen.

Riley de hond

Dat laatste valt ook gelijk op bij de eerste missie tijdens de sessie, No Man's Land, die zich afspeelt in een apocalyptisch gebied nabij San Diego (de game speelt zich tien jaar af na een fictieve val van de Verenigde Staten als wereldmacht). Met de tijdens de Xbox One-onthulling wereldberoemd geworden hond (nu Riley genaamd) onder de hoede en vergezeld door een maatje, sluipt de speler door de omgeving. Eenmaal bij een groter krater van het formaat winkelcentrum vallen vooral de indrukwekkende vergezichten op, evenals een prompt boven het ravijn instortende kerk. Een geregisseerd in het oog springend momentje, zoals we dat kennen van de Call of Duty-serie.

Kort daarop wordt Riley ingezet om snaaks af te rekenen met enkele patrouillerende vijanden: met de camera op zijn rug kan rondgekeken worden op moeilijk bereikbare plekken, blaffen lokt omstanders en met een genadeloze bijtaanval maakt hij korte metten met elke tegenstander.

In de tweede level bevindt de speler zich op het dak van een wolkenkrabber. Tokkelend bereiken ze een verderop gelegen flatgebouw, waar abseilend vijanden worden koudgemaakt met schoten door het glas. Met een lasersnijder op het glas verschaffen de indringers zich een weg naar binnen, waar een stel computerservers gehackt worden. Als er een patrouille nadert, verstopt de speler zich op het laatste moment, om vervolgens een achtergebleven surveillerende soldaat om te leggen en terug naar buiten te gaan. Daar wordt prominent gekeken naar een muzikaal optreden op een podium in het park, enkele honderden meters lager. Vervolgens verspringt het spel naar een actievol moment later in het level: tijdens de ontsnapping van de speler en zijn kornuiten uit het gebouw komt het puin in de wolkenkrabber overal naar beneden. Op een zeker moment stort de hele toren zelfs in, terwijl alle hoofdpersonen nog op een verdieping halverwege zitten.

Diep in de zee

Het derde level in deze sessie speelt zich onderwater af, in de Caraïbische Zee. Bewapend en al zwemmen de speler en een buddy door een levendig zeelandschap, vol koraal, zeeplanten, vissen en zelfs haaien. Ook de op het scherm zichtbare vorm van de duikbril en de luchtbubbels voegen toe aan een realistische duikervaring. Tot even later een stel speedboten enkele vijanden in het water droppen, en er een onderwater-shootout uitbreekt. Vervolgens verplaatst de actie zich wederom naar verderop in het level en vuurt de speler een soort torpedo af, die een schip aan het zinken brengt. De kracht van de explosie laat de speler tijdelijk vastzitten, tot zijn maatje hem losmaakt en beiden hun weg kunnen vervolgen.

Visueel gezien lijkt het met Call of Duty: Ghosts wel snor te zitten, dat kunnen we na deze sessie al wel zeggen. Deze demo geeft als vanzelfsprekend aan hoe de PC-, Xbox One- en PlayStation 4-versies zullen ogen, terwijl alle spelcomputers van de huidige generatie ook een editie van het spel zullen krijgen. Verder is het op dit moment moeilijk een verwachting of voorlopig oordeel uit te spreken. Want laten we wel wezen: veel mensen te wachten op hoe de multiplayerstand uitgewerkt gaat worden. En hoe Riley daar eventueel in terug gaat komen. We zijn nog veel afhankelijk van meer informatie, en dus, Activision.

Al het nieuws live vanuit Los Angeles: Gamer.nl/E3