Call of Duty 4 | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Hoeveel keer de Tweede Wereldoorlog al werdgebruikt als hét ultieme conflict om een spel rond op te bouwen is bijna niette vatten. Je mag het een ontwikkelaar verder ook niet echt kwalijk nemen datze telkens weer de periode 1940-1945 gebruiken als thema, een game waarin wenaar hartelust Duits gespuis mogen afknallen blijkt telkens weer garant testaan voor hoge verkoopcijfers, vaak ongeacht de kwaliteit van het desbetreffendespel. Ook de Call of Duty-reeks begon zich zo stilaan schuldig te maken aanluiheid door steeds weer WOII als uitgangspunt te gebruiken. Gelukkig heeftontwikkelaar Infinity Ward (CoD1 & CoD2, deeltje drie werd gedaan doorTreyarch) nu ingezien dat het allemaal wel mooi is geweest en dat de populaire shootertoe is aan wat broodnodige vernieuwing.

Call of Duty 4 is, in tegenstelling tot alle voorgaandedelen, niet langer een first-person shooter waarin we met antiek wapengeschutuit de tweede grote oorlog der mensheid de klus moeten klaren. Deeltje vier iszelfs het volledig tegenovergestelde geworden, de speler zal deze keer kennis makenmet hoogtechnologische snufjes, tot de verbeelding sprekende gadgets en een state of the art arsenaal aan wapenswaar menig hedendaagse militaire grootmacht nog een puntje aan kan zuigen! Tijdens de persconferentie kregen we Call of Duty 4 voor heteerst in al zijn glorie te zien. Grant Collier himself, dé grote naam binnenInfinity Ward, was helemaal naar België afgezakt om zijn nieuwste liefdeskindjeaan de schrijvende pers voor te stellen. Het is duidelijk dat de man erg trotsis op hetgeen hij in het verleden reeds heeft gepresteerd voor de Call of Duty-reeks,maar nog enthousiaster was hij over wat er in de toekomst nog allemaal tegebeuren staat. Voordat Collier met het eigenlijke presenteren van het spel vanstart ging liet hij nog even ter informatie weten dat Infinity Ward ondertu enal sinds Call of Duty 2 op de markt kwam aan deeltje vier aan het werken is,wat dus wil zeggen dat het spel reeds 19 maanden in ontwikkeling is. De versievan Call of Duty 4 die wij onder ogen kregen bestond slechts uit de Alpha-buildvan het spel, maar toch konden we al een aardig beeld vormen van wat er ons tewachten staat. Het eerste level dat we te zien kregen speelde zich meteenal in het midden van de nacht af. We bevinden ons een helikopter die in eenhels tempo over een woelige zee naar een grote olietanker vliegt. Terwijl GrantCollier met de thumbstick van de Xbox 360-controller het personage in dehelikopter laat rondkijken wordt het duidelijk dat we een helse mi ie tegemoetgaan. Het stormt namelijk behoorlijk hard en de regen zorgt er nog eens voordat we bijna geen hand voor ogen zien. De bevelhebber die tegenover ons zitgeeft het commando om via een touw de helikopter te verlaten. Onze opdrachtbestaat uit het lokaliseren van een laptop waar belangrijke informatie op tevinden is. Samen met je kameraden daal je af naar het dek van de immens grotetanker waarna de mi ie van start kan gaan. Call of Duty 4 zag er grafisch nu al zeer knap uit. Om evenbij de eerste mi ie te blijven, de regen- en windeffecten die we te zienkregen zijn van een ongekend hoog niveau, alsook de manier waarop de boot werdvormgegeven. Niet alleen is de omgeving met het nodige oog voor detail gemaakt,ook het obligate op en neer bewegen van de ondergrond tijdens zo'n helse storm isin het spel terug te vinden. Gelukkig waren alle aanwezige journalisten in hetbezit van een sterke maag, waardoor de poetsvrouw nadien geen restjes McDonaldsvan de voorbije middag moest opkuisen, dit om aan te tonen hoe echt enrealistisch Call of Duty 4 aanvoelt. Nadat Collier een paar minuutjes op het dek heeftrondgelopen komen we de eerste vijanden tegen. Als snel wordt het duidelijk dathet thema van Call of Duty 4 helemaal verschillend is met dat van de voorgaandedelen, maar dat Infinity Ward bekende (en goed werkende) kenmerken uit de reeksbehouden heeft. Zo is het nog steeds de bedoeling dat, mocht je geraakt wordendoor een kogel, je zo snel mogelijk dekking zoekt om je gezondheid terug oppeil te brengen. Als we wat meer op de details gaan letten blijkt ook hetbekende Call of Duty-icoontje bij het gooien van een granaat behouden te zijn.Het is leuk om te zien hoe de ontwikkelaar de reeks een meer hedendaagse look heeft meegegeven, zonder af tewijken van de kenmerkende stijl uit de voorgaande Call of Duty games.

De tweede mi ie die men ons voorschotelde, speelde zich opklaarlichte dag af. Collier bestuurde dit keer een soldaat die zich een wegmoet zien te banen door een broeierig warm, Arabisch-ogend stadje, dat bezaaidis met vijandige soldaten. Daarstraks had ik al over de grafische pracht vanhet spel tijdens de mi ie op de boot, maar nu wordt het pas écht duidelijkwaar de jongens van Infinity Ward zich zo lang mee hebben beziggehouden.Opwaaiend stof, indrukwekkend rookeffecten en, vooral een beklemmede sfeerdeden de oooeee's en aaaaah's meerdere keren weerklinken inde presentatiezaal. Call of Duty 4 doet op bepaalde momenten denken aan Ghost ReconAdvanced Warfighter 2, wat zeker gezien mag worden als een compliment. Tochziet het ernaar uit dat de twee titels qua gameplay niet zo vlotjes met elkaarte vergelijken vallen. Terwijl de speler in GRAW2 vaak erg tactisch te werkmoet gaan om zijn doel te bereiken, zullen we in Call of Duty 4 wat meer directte werk mogen gaan. Dit wil niet zeggen dat je hersenloos op de vijand maginlopen (er zijn vaak meerdere routes aanwezig om de klus te klaren), eenbeetje gewiekstheid is nog steeds nodig om zonder al teveel kleerscheuren jemi ie tot een goed einde te brengen. Teamgenoten en groepjes commando's gevenals 'dekking zoeken' en 'aanvallen' is er echter niet bij.

Het laatste level dat we te zien kregen doet qua sfeerlichtjes denken aan het hectische maar o zo sublieme Omaha Beach-gevecht dat wekennen uit Medal of Honor: Allied A ault. We krijgen voor de aanvang van ditlaatste stukje gameplay ook te zien dat mi ies telkens zullen starten met eenkleine briefing versterkt door een satellietweergave van het gebied waar jemi ie zal plaatsvinden. Eens de briefing afgelopen is (terwijl heeft het levelook kunnen laden) zoomt de satelliet in een helse vaart in tot het gezichtsveldvan je personage waarna je onmiddellijk van start mag gaan met het eigenlijkespel. Collier wil voordat hij stopt met spelen ook nog even alle gimmicks aan ons laten zien die er opdit moment al in Call of Duty 4 zitten. Hij maakt even gebruik van de secondary fire van wat wapens, gebruiktna wat sluipwerk een close combat mes om een nietsvermoedende vijand van zijnleven te beroven en laat ons zien dat Infinity Ward heel wat tijd heeftgestoken in het op een zo realistisch mogelijk manier herladen van geweren.

Dat realisme hoog in het vaandel staat maaktCollier nog eens extra duidelijk door ons ingamemee te nemen naar een soort van ultieme testomgeving waar allerlei objectente vinden zijn, gaande van olievaten tot volledige huizen. Om duidelijk te makendat kogels wel degelijk los door auto's kunnen knallen schiet hij een volledigmagazijn leeg op een onschuldige Hummer die in het midden van een bos te ronkenstond.

Nadat de grond helemaal bezaaid is met virtuele kogelhulzen laat Collierons zien dat de Hummer vanaf nu door het leven zal gaan als een Zwitserse stinkkaas:heel de zijkant van het voorheen nog zo mooie voertuig zit vol met gaten. Omhet plaatje compleet te maken knalt de geweldgeile Amerikaan nog eens tweebandjes lek, schiet hij alle vensters aan diggelen en gebruikt hij wat latereen granaat om het voertuig op een indrukwekkend knappe manier te latenontploffen. Een staaltje constructief afreageren zullen we het maar noemen,maar de man heeft wel zijn stelling extra kracht gegeven: Call of Duty 4simuleert alles mooi realistisch en waarheidsgetrouwNa nog wat rond te hebben gelopen in de virtuele knalruimtelaat Collier weten dat de levels in Call of Duty 4 beduidend groter zullen zijndan die van de twee eerste delen in de reeks. Toch is het nog steeds zo datInfinity Ward de speler niet volledig vrij zal laten om dingen te ontdekken, deontwikkelaar vindt dat het leuker is om een route uit te stippelen die min ofmeer vast dient gevolgd te worden. Het resultaat van zo'n 'verplicht' pad isdat men veel meer randanimatie kan laten plaatsvinden die anders het risicoloopt om verloren te gaan doordat de speler er (door een andere route tekiezen) simpelweg niet aan voorbijkomt. Call of Duty 4 blijft nog steeds een first-personshooter met een filmische sfeer, en dat is volgens Infinity Ward nu eenmaalbeter weer te geven door de speler lichtjes bij de hand te nemen. Na de presentatie gaf Grant Collier nog wat meer informatieover hoe Call of Duty 4 er in multiplayer zal gaan uitzien. Om te beginnenzullen er géén voertuigen beschikbaar zijn tijdens de online veldslagen, terwijlwe in de singleplayer gelukkig wel achter het stuur zullen mogen kruipen. Hetgebruik van rijtuigen is tijdens gevechten via internet dan ook niet zo heelhard nodig, de maps zijn wel wijds opgezet maar Call of Duty 4 zal nietaanvoelen als een sandbox game waarin je kilometers moet afleggen voor je aande andere kant van de omgeving bent. Natuurlijk zullen er de 'verplichte' modesaanwezig zijn (Deathmatch, Team Deathmatch, etc.) maar ook nieuwe,intere antere dingen staan op de 'to developlist' van de ontwikkelaar. Zo kon Collier ons al vertellen dat er watspeciaals te gebeuren staat met bepaalde maps: er zullen namelijk allerleicontrolepunten op te vinden zijn die van strategisch belang zijn om het potjete winnen. Denk bijvoorbeeld aan het met je team bezetten van een controletorenwaardoor je een raketaanval op de tegenstander in kunt zetten. Verder zal er in Call of Duty 4 ook een Realism Mode terugte vinden zijn. Deze vorm van online knallen zal érg realistisch aanvoelen,vooral als we kijken naar het beperkt aantal kogels dat je mag inca erenvoordat je tegen de vlakte gaat. In de Realism Mode (de naam zegt het al zelf)is het namelijk zo dat je, als je één keertje geraakt wordt, je het loodje zultleggen. Natuurlijk is het mogelijk om bij een schot in het been nog wat verderte strompelen, maar net zoals een hert dat in de poot geschoten is, ben je alsnel a sitting duck voor detegenpartij. Als laatste kregen we nog te horen dat Call of Duty 4 onlinelichte RPG-invloeden met zich mee zal brengen. Spelers zullen namelijk aan dehand van het aantal mensen ze weten neer te knallen hun rang kunnen verhogenaan de hand van punten, zeg maar levelen. Maak je in een match bijvoorbeelddrie headshots, dan krijg je acht punten. Maak je echter in datzelfde potjeslechts twee headshots en schiet je een tegenstander in de arm, dan verdien je slechtszes punten. Het is niet geheel nieuw, maar Infinity Ward is van plan om met deCall of Duty-reeks een stapje verder te gaan dan we tot nu toe al gezien hebben. Elke rang die je behaalt zal namelijk bepaalde voordelen metzich meebrengen, gaande van een nieuw uiterlijk voor je virtuele ik totexclusieve gamertags op Xbox Live. Nog leuker is het feit dat enkel de spelersmet de hoogst mogelijke rang toegang zullen hebben tot alle wapens, waardoor dehardcore gamers ook écht beloond zullen worden. Het enige spijtige aan de perstrip was dat we Call of Duty 4 nog niet zelf onder handen hebben mogen nemen, wat het wachten tot het einde van dit jaar enkel moeilijker zal maken!Bekijk het interview met Grant Collier hier.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou