Afgelopen najaar scoorde Electronic Arts een dikke hit met Burnout Revenge, het vierde deel in de uiterst succesvolle raceserie. Revenge wist het spelconcept van Burnout 3: Takedown te verdraaien door het verkeer interactief te maken. Tegen auto's opbotsen was niet langer doodzonde, maar broodnodig om 'boost' te vergaren en je tegenstanders bij te houden. Ook op de Xbox 360 wil Electronic Arts koning in het arcade racegenre blijven. Criterion werd aan het werk gezet en maart dit jaar komt de verbeterde versie van Burnout Revenge uit voor Microsoft's nieuwste console. Onlangs was Gamer.nl in Londen te vinden om het spel aan de tand te voelen.

Uitgever Electronic Arts doet er alles aan een vooraanstaand plekje op de Xbox 360 te veroveren. De manier waarop het gigabedrijf dit doet is op het moment niet zozeer door nieuwe games te ontwikkelen, maar reeds bestaande multiplatform games ook naar de Xbox 360 te converteren. Voor Burnout Revenge heeft men echter een aantal maanden extra uitgetrokken. De game verschilt significant van diens Xbox en Playstation 2 broertje door verbeteringen die Critierion op drie punten doorgevoerd heeft.

De meest voor de hand liggende verbetering is op audiovisueel gebied. Waar Burnout Revenge er op de huidige generatie consoles al overdonderend uitziet, is er voor de Xbox 360 nog een schepje bovenop gedaan. Zo kun je nu met de rechter analoge stick ook tijdens de race om je auto heen draaien en zo de fraaie metaal- en lak vervormingen aanschouwen. Wat betreft de schade is er ook meer mogelijk in de Xbox 360 versie. Onderdelen brokkelen nog realistischer van je auto af en vliegen niet alleen ten tijde van de Takedowns in het rond. Op een gegeven moment reden we tijdens de presentatie in een autootje dat flink ingedeukt was en ook deels het glaswerk miste.

Het gevoel van snelheid is door ook beter geworden. Of beter gezegd: de game voelt nóg sneller aan. Waar in de eerdere versie van Burnout Revenge de hele omgeving vervaagde als je sneller ging, is het door de kracht van de Xbox 360 nu mogelijk om slechts enkele delen van het circuit te vervagen. Zo is er een duidelijk verschil zichtbaar tussen het wegdek als je zonder boost rijdt, je kunt op dit moment het detail van de textures bekijken, en het wegdek als je met boost rijdt. In dit laatste geval worden de textures realistisch 'uit elkaar getrokken'.

De volgende nieuwe eigenschap van de Xbox 360 versie vinden we in de ondersteuning van Xbox Live. Criterion heeft de manier waarop Xbox Live gebruikt wordt omgedoopt tot 'Live Revenge'. Net als in de singleplayer mode, wordt ook in de online mode het wraak nemen op mensen die jou gepakt hebben gepromoot. Dit gebeurt niet alleen door het Takedown concept online te slepen, maar het ook op een algemene manier in de lobbies te verwerken. De game houdt bij tegen wie je gespeeld hebt en attendeert je op mensen tegen wie je gespeeld hebt en waar je van verloren hebt. In feite zegt het spel door gebruik van allerlei gekleurde icoontjes tegen je: kom op, je hebt verloren, maar pak hem terug! Aars schoppen is de boodschap. Zo wordt ook de hoogst geplaatste speler in een lobby gemarkeerd, met hierbij de impliciete boodschap: probeer hem eens te verslaan. Volgens Criterion brengt dit wat meer leven in de normaal zo basic online lobbies.

Als laatste nieuwe optie is er de mogelijkheid tot het delen van je meest waanzinnige herhalingen en acties uit de singleplayer mode. Na een potje geracet te hebben, krijg je een simpel menu voor ogen waarin je de herhaling van je race af kunt spelen. Zie je een actie waar je erg trots op bent en die je graag met anderen wilt delen, dan zet je de timer aan en neem je de actie op. In totaal kun je dertig seconden beeld opslaan. Tijd zat om een mooie Takedown op te nemen dus. De videoclip die je maakt kun je zowel op een memorycard als op je hardeschijf opslaan.

De twist zit vervolgens in het feit dat je de clip ook met andere gamers kunt delen via Xbox Live, 'Grab & Share' genoemd. In een overzichtelijk menu kun je drie van je clips markeren als 'gedeeld'. Andere gamers kunnen nu in een speciaal hok voor de videoclips op je gamer picture klikken en je videofilmpje bekijken. Wil je echter een speciaal persoon van bijvoorbeeld een verticale Takedown op de hoogte brengen, dan kun je vanuit hetzelfde menu ook direct een bericht naar die persoon sturen. Het geheel van opnemen, opslaan, delen en verzenden werkt enorm simpel en is in een halve minuut voor elkaar te krijgen. Hoewel het de game niet op z'n kop zet, is het een waardevolle toevoeging voor een chaotische en spectaculaire game als Burnout Revenge.

In de korte speelsessie die we tijdens ons bezoek kregen viel weinig aan te merken op het spel. Het voelt nog precies hetzelfde aan als Revenge voor de huidige generatie, maar ziet er net wat beter uit. Zoals de vertegenwoordiger van de Xbox 360 versie het ook verwoordde: “We willen van Burnout Revenge op de Xbox 360 de beste versie van Burnout Revenge maken die op de markt is. Iedereen die Burnout wil gaan kopen moet bij zichzelf denken: ik ga voor de Xbox 360 versie”. Een uitdrukking waar we het volledig mee eens zijn. Burnout: Revenge komt maart dit jaar uit.