Zoals Leonardo Di Caprio op de boeg van de Titanic “W00T, I'm the King of the World” schreeuwde, weerspiegelt ongeveer de mate van euforie waarin ik verkeerde toen de previewversie Burnout Revenge afgelopen week op mijn deurmat viel. Opgesloten in een klein, donker kamertje met een Playstation 2, televisie, surround-installatie en genoeg voedsel om een aantal dagen op de been te blijven, probeerde ik vervolgens vast te stellen hoe Criterion de beste arcaderacer aller tijden nog beter gemaakt heeft. Ongeveer dan.

Op het eerste gezicht biedt Burnout Revenge geen al te grote veranderingen ten opzichte van zijn voorloper. De carrièremode verloopt nog steeds via de World Tour opzet en de bekende spelmodi zoals Race, Road Rage, Eliminator, GP en Crash, zijn opnieuw van de partij. De veranderingen in Burnout Revenge bevinden zich vooral binnen spelmodi zelf, want haast elk speltype is zorgvuldig getweaked om voor nog meer spanning, plezier en spektakel te zorgen. Eén vernieuwing in Burnout Revenge heeft echter zijn doorslag op nagenoeg het gehele spel.

In Burnout Revenge zul je namelijk niet meer crashen wanneer je achterop medeweggebruikers rijdt, die met jouw rijrichting meerijden. Ontwijken is er niet meer bij, je raast simpelweg alle voertuigen aan de kant alsof er nooit iets op de weg gereden heeft. Alleen voor bussen en vrachtwagens dien je nog uit te kijken, want die zijn net iets te zwaar om opzij te duwen. Minivans vormen echter geen probleem. Wel problematisch is tegemoetkomend en overstekend verkeer, want een confrontatie daarmee zal nog steeds voor een, weliswaar spectaculaire, crash zorgen. Het is hierdoor eindelijk terecht dat je extra boost krijgt wanneer je tegen het verkeer inrijdt, al is het misschien net zo aantrekkelijk om gewoon met het verkeer mee te rijden. Van het omver rijden van je medeweggebruikers, gaat je boost namelijk ook omhoog.

Het omver rijden van verkeer zorgt voor wat leuke nieuwe mogelijkheden binnen de Burnout gameplay. Zo behoort nu de Traffic Check Takedown tot de mogelijkheden. Dit is een Takedown die je maakt door een medeweggebruiker met een duwtje voor één van je tegenstanders te parkeren. Doordat de hoeveelheid verkeer in Burnout Revenge flink is toegenomen, kun je deze mogelijkheid regelmatig op je tegenstanders uitproberen. Het moet wel gezegd dat de meeste Traffic Check Takedowns eerder voortvloeiden uit geluk dan wijsheid. Wanneer je gewoon zoveel mogelijk verkeer omver ragt, is de kans aanzienlijk dat je zo nu en dan een concurrent onderuit haalt.

De grote vernieuwing van Burnout 3, de Takedowns, leidde vorig jaar tot de Road Rage spelmode. De mogelijkheid het verkeer omver te rammen in Burnout Revenge, heeft dit jaar geleid tot de introductie van de Traffic Attack mode. In deze mode is het de bedoeling zoveel mogelijk (financiële) schade aan te richten door zoveel mogelijk voertuigen te rammen. Je begint met een beperkte hoeveelheid tijd, maar krijgt extra seconden wanneer je schade aanricht. Om te zorgen dat je flink wat tijd bij elkaar sprokkelt, dien je niet enkel het verkeer dat je achterop komt omver te rijden. Vooral bussen en vrachtwagens leveren veel punten op, maar voor een topscore zal ook het tegemoetkomende verkeer het moeten ontgelden. Dit doe je door het andere verkeer zo te rammen dat ze tegen een bus of vrachtwagen aankomen, of op de andere rijbaan belanden. Een beetje gericht botsen is dus wel zo verstandig.