Burnout Paradise: Gesprek met de ontwikkelaar | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Denken we aan Burnout, dan denken we aan enorm hoge snelheden,spectaculaire crashes en een groots arcade spektakel. Hier is defranchise groot mee geworden. Toch stapt Criterion met Burnout Paradiseeen beetje van dit pure spelconcept af. Zoals met meer race franchisesgebeurd is, gaat ook Burnout de free-roaming toer op. Niet langernavigeer je over een landkaart en kies je daar de lineaire races uit,dit keer heb je een complete stad tot je beschikking om in rond tescheuren en je race evenementen te kiezen.

Alex is absoluut niet bang dat dit de game in de weg gaat zitten.Burnout draait om vooruitgang, er is geen ruimte voor stilstand; aldushem. Wat dat betreft komen het spelontwerp en de filosofie van deontwikkelaar behoorlijk overeen. Alle elementen zoals de supersnelleraces die op het scherpst van de schede gevoerd worden, zullen nogsteeds aanwezig zijn. Als speler heb je nu echter een grotere invloedop het spelverloop en krijg je veel meer de ruimte om gewoon te doen enlaten wat je wilt tu en races en andere evenementen door. Immers wilje ook wel eens casual rondracen zonder verder aan een bepaaldedoelstelling te hoeven denken.

Een opvallende stelling van Alex: Crackdown is één van de grootsteinspiratiebronnen voor de ontwikkeling van Burnout Paradise. Wie diegame gespeeld heeft, kan zich daar natuurlijk wel iets bij voorstellen.Ook in die game kun je snel rondracen in een open stad en daarbij enormveel vernieling achter je laten. Deze nieuwe Burnout zal zich volledigop dit aspect gaan concentreren en de stad is er dan ook helemaal opingericht. Zo zul je bijvoorbeeld verscheidene objecten op straattegenkomen die je al improviserend als springschans kunt gebruiken.

Een omstreden aspect wat men introduceerde in Burnout: Revenge, is deTraffic Check. Door de invoering van dit gameplay-element kon jemeerijdend verkeer opeens probleemloos aan de kant rammen. Volgens velepuristen zou dit wat van de ziel en uitdaging uit de game gehaaldhebben. Alex en zijn team zijn echter volstrekt overtuigd van dekwaliteiten van dit systeem. Men durft zelfs te beweren dat dekritieken op de Traffic Check vrijwel alleen voortkomen uit mensen dieRevenge maar een paar uurtjes gespeeld hebben. Mensen die zich in degame hadden verdiept, konden er de diepgang wel van inzien, doorbijvoorbeeld verschillende auto's tegen elkaar te laten botsen. Kortom,van kritiek op dit systeem wilde men niets weten.

Over botsen gesproken, de crashes zijn altijd een centraal onderdeelvan de Burnout franchise geweest. Dat geldt nog steeds voor BurnoutParadise. Men is nog druk bezig met de programmering van het geheelnieuwe crash model, waardoor men er nog niets van kon laten zien. Tochklinkt het alvast veelbelovend. Zo zullen auto's nu voor het eerst doormidden kunnen breken, met alle gevolgen van dien.

Een andere blijver in het geheel, is de Aftertouch waarmee je het wrakvan je auto in de naweëen bij kunt sturen om meer tegenstanders in jecrash mee te sleuren. Men heeft hierbij zelfs een leuke implementatievoor de SIXAXIS controller van de PS3 gevonden. Door de controllertijdens de Aftertouch te kantelen, kun je op die manier nauwkeurig jewrak bijsturen. Alex lijkt sowieso een fan te zijn van de SIXAXIS enmotion controls in het algemeen. Als hij zou moeten kiezen tu enrumble en motion control, dan zou hij altijd voor het laatste kiezen.Immers geeft deze techniek de speler meer controle over het spel en datis in zijn ogen altijd zeer positief.

Dynamische muziek zal geen terugkeer maken in deze game. Sinds defranchise overgestapt is naar gelicenseerde muziek met Burnout 3, isdit niet langer het geval geweest. Volgens Alex is het simpelweg nietmogelijk om deze gelicenseerde muziek dynamisch op de actie aan telaten sluiten. Hooguit kan me iets doen met het volume van de muziek,maar daar blijft het dan ook bij. Liefhebbers van dit systeem blijvendus aangewezen op de eerste twee Burnout games.

Multiplayer is gelukkig nog steeds dubbel en dwars aanwezig, en men zal zelfs een aantalnieuwe gamemodes introduceren. Wat deze modes zullen worden, is nogniet bekend. Wel bekend is dat we met acht personen online zullen mogenrondscheuren en crashen. Overigens zal de multiplayer niet geïntegreerdzijn met de vrij toegankelijke wereld, zoals Test Drive Unlimited doet. Hetis natuurlijk ook goed voor te stellen dat dit alleen maar een enormechaos teweeg zou brengen die door de servers nauwelijks bij te houdenzou zijn. Wat men dan wel weer wil introduceren, is een implementatievan de Playstation Eye camera. Men wil de optie inbouwen omreacties van tegenstanders te kunnen fotograferen wanneer je ze tegende vangrail geramd hebt, zodat je nadien al je prooien op je eigenonline profiel kunt plaatsen.

Vragend naar de toekomst van de franchise en gravend naar het feit ofBlack en Burnout mi chien ooit samen zullen gaan als één game, konAlex geen duidelijker antwoord geven: gaat nooit gebeuren! Beide genreszijn simpelweg niet te combineren in zijn ogen en hij houdt ze daaromliever los van elkaar. Maar een Wii versie van de game zit er nog welin toch? Er worden wel vaker PSP games geport naar de Wii, dus waaromniet van Burnout Dominator bijvoorbeeld? Nou, Alex ziet dit niet echtzitten. Als men ooit aan een Wii game gaat werken, dan wil men hethoofdteam op die taak zetten en wil men bovendien een compleet nieuwegame ontwikkelen. Geen Burnout op de Wii dus, zoals het nu lijkt.

Binnenkort kunnen we jullie hopelijk nog meer info over de gameverschaffen, nu de marketingmachine rond de game steeds meer in werkingtreedt. Dit nieuwe deel lijkt in ieder geval behoorlijk wat veranderingen met zich mee te gaan brengen en dat kan zowel positief als negatief uit gaan pakken.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou