Burnout Dominator | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Het is alweer meerdan vijf jaar geleden dat de eerste Burnout verscheen voor de Playstation 2.Wat toen een middelmatig racespelletje was, is door de jaren heen uitgegroeidtot een toonaangevende gamereeks. Vooral het tweede en derde deel in de reeksworden door gamers en critici de hemel in geprezen. Het vierde deel, BurnoutRevenge, was echter een klein stapje terug qua kwaliteit. Door de toevoegingvan Traffic Checking werd de angst omde crashen, de aantrekkingskracht van de reeks, namelijk een stuk minder. MetBurnout Dominator, een game die het wachten op Burnout 5 moet verzachten, gaatEA echter terug naar de roots.Terug naar de roots betekent in dit geval niet terug naarBurnout 2, maar eerder naar Burnout 3. Alle sterke elementen die door de jarenheen aan de Burnout-reeks zijn toegevoegd zijn in Burnout Dominator aanwezig,zoals natuurlijk de Takedowns maarook de in Burnout Revenge toegevoegde alternatieve routes door de parcours.Opvallend is dat Burnout Chainingterug is en een belangrijker spelonderdeel vormt dan ooit tevoren. Het Traffic Checking is gelukkig niet meervan de partij, maar opvallender is mi chien wel dat ook de Crash Junctions het niet gehaald hebben.Burnout Dominator draait alleen om het racen, al zijn er meer dan voldoende verschillendespelmodes toegevoegd om voor het gemis van de Crash Junctions te compenseren. Eén van de belangrijkste ‘nieuwe’ toevoegingen van BurnoutDominator is dus het Burnout Chaining. Jemaakt een Burnout door je volledige Boost-meter in één keer op te gebruiken.Je vult deze meter door gevaarlijk te rijden, bijvoorbeeld tegen het verkeerin, rakelings langs tegenstanders of door al driftend door de bochten te gaan.Als je Boost-meter vol is, kun je eenSupercharge Boost uitvoeren. Alleenbij deze vorm van boosten is hetmogelijk om tijdens het boosten jemeter opnieuw te vullen. Wanneer je meter vervolgens leeg is, zal deze directweer gevuld worden en is er sprake van een BurnoutCombo. Door dit meerdere keren achter elkaar te doen, maak je een Burnout Chain die net zo lang kan durenals het parcours lang is – mits je niet crasht en continu je meter blijftaanvullen door roekeloos rijgedrag. Het belang van BurnoutChaining komt voornamelijk naar voren in de nieuwe Maniac Mode. In deze spelmode is het de bedoeling zoveel mogelijkpunten te behalen met gevaarlijk rijgedrag. Wanneer je echter een Burnout Chain hebt, dan zal de waardevermenigvuldigd worden met de lengte van je combo. Wanneer je goed op driftkomt kun je ontzettend veel punten verdienen, maar één stuurfoutje betekent datje meteen terug bij af bent. De echte kracht van Burnout, in de vorm van hetniet mógen crashen, komt met de ManiacMode weer volledig tot zijn recht, mede doordat je tegelijk gedwongen wordtom gevaarlijke toeren uit te halen. Naast de Maniac Mode zijn er nog enkele nieuwe spelmodes die er nauw aanverwant zijn, namelijk de Drift-, Burnout- en Near Mi Challenges. Deze modes werker op zich hetzelfde als de Maniac Mode, met als verschil dat je alleen punten krijgt voor respectievelijkdriften, een volledige Burnout enrakelings langs auto’s scheuren. Buiten deze spelmodes zijn ook de bekende Race, Road Rage, Preview Events,Eliminator en Grand Prix mode vande partij.De opbouw van de World Tour-modeis vergelijkbaar met voorgaande delen, al is er geen wereldkaart meer waarop deevenementen worden aangegeven. De evenementen zijn onderverdeeld in kla enafhankelijk van het type auto’s en binnen een kla e speel je nieuweevenementen vrij, door op andere evenementen een medaille te behalen. Hetvrijspelen van een nieuwe kla e gebeurt door een totaal aantal punten tebehalen op alle evenementen samen, wat overigens nooit betekent dat je overaleen gouden medaille hoeft te behalen. Je krijgt ook punten door het behalen vanTrophy’s, vergelijkbaar met de Achievements in Xbox 360-spellen, ofdoor Signature Shortchuts vrij tespelen. Deze laatste speel je vrij door tegenstanders door gele balustrades opde parcours te duwen, waarna er een aanzienlijk kortere route tot je beschikkingstaat.De variatie in voertuigen is inBurnout Dominator groter dan in voorgaande delen. De wagens variëren vankla iekers en fabrieksauto’s, tot getunede bakken (zelfs Burnout blijft deze hype niet bespaard) en wareracemonsters. Vooral de auto’s binnen een kla e verschillen onderling meer danwe gewend zijn van Burnout. Ook in de omgevingen is weer flink wat variatieaangebracht. Je racet onder andere door Japanse landschappen en over de DuitseAutobahn. Grafisch is het spel een lust voor het oog en alle pracht zoeft ooknog eens aan een briljante framerate aan je voorbij. Zover we hebben kunnen zien lijktBurnout Dominator zijn beloftes in te lo en. Het omstreden Traffic Checking is niet meer van departij, waardoor de ware angst om te crashen weer naar boven komt. De nieuwe Maniac Mode versterkt dit op eenuitstekende manier. Het enige wat het spel nog kan nekken, is dat demoeilijkheidsgraad zich niet goed genoeg ontwikkelt. De eerste paar kla enspeel je moeiteloos vrij, vaak nog voordat je aan een nieuwe kla e begonnenbent is de volgende alweer beschikbaar. Het is deze balans die zal bepalen ofBurnout Dominator echt weer de verslavende Burnout-gameplay met zich mee zalbrengen.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou