Bulletstorm | Gamer.nl

Bulletstorm | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Bulletstorm is het beste te vergelijken met spellen als Unreal Tournament en Painkiller. De laatste is ook logisch aangezien deze titel van dezelfde studio is als Bulletstorm. De link met Unreal Tournament is ook snel gelegd als je weet dat People Can Fly een zusterbedrijf is van Epic, de studio achter Unreal Tournament. Maar behalve dat Cliff Blezinsky af en toe advies geeft en regelmatig langskomt bij People Can Fly, laat Epic de Poolse studio vooral lekker zijn eigen gang gaan. En dat heeft een goede reden. Ze weten namelijk donders goed dat er veel talent rondloopt bij de ontwikkelaar en dat is ook de reden dat de studio onder de vlag van Epic opereert.

Bulletstorm neemt ons mee naar de 26ste eeuw. De speler kruipt in de huid van Grayson “Gray” Hunt. Gray is de leider van een doodseskader genaamd Dead Echo. De leden van zijn team zijn stuk voor stuk geharde vechtmachines die elke opdracht zonder vragen uitvoeren. Tot op een dag die ene opdracht komt die Gray de ogen opent en laat zien dat toch niet altijd alles zo zwart-wit is als hij dacht. Hij besluit zijn bevelen te negeren en tekent hiermee zijn eigen doodsvonnis. Opgejaagd door zijn voormalig teamgenoten onder leiding van generaal Serrano vlucht hij naar de uithoek van het universum met zijn beste vriend Ishi Sato, de enige persoon die hem is trouw gebleven. Vele jaren later lopen Gray en Ishi het oorlog chip van generaal Serrano tegen het lijf. In een dronken bui besluit Gray het gigantische schip met zijn kleine ruimteschip te rammen. Na zijn voertuig strategisch in de controlekamer van generaal Serrano te hebben geparkeerd, storten beide schepen neer op de planeet Stygia.

Stygia was eens een levendige planeet, maar is nu volledig overgroeid door de plaatselijke flora. Wat er is gebeurd op de planeet voordat je er neerstort blijft nog onbesproken. De voormalige inwoners van de planeet zijn allemaal vertrokken. De planeet wordt nu enkel bewoond door gemuteerde, vleesetende planten en losgeslagen bendes. De bendes zijn niet blij met de ongewenste bezoekers, of ze zijn enkel op zoek naar een verzetje, en vallen je meedogenloos aan. Voor de plaatselijke flora zien de bezoekers eruit als een wandelend buffet. Het moge duidelijk zijn: van deze planeet kom je niet vandaan zonder slag of stoot. Dit is waar menig gamer zich in zijn handen zal wrijven en met zijn tong langs zijn lippen likt.

Skillshots

Bulletstorm heeft dan ook alles in zich om zich te ontpoppen tot een zeer vermakelijke shooter. Grootse, bizarre wapens, vijanden die in groten getale aanvallen en het scoren van punten door je tegenstander op de meest creatieve manier over de kling te jagen. De nadruk lag tijdens de presentatie die wij van de game zagen duidelijk op de zogeheten skillshots, de naam die de ontwikkelaar heeft gegeven aan het creatief neerschieten of opblazen van vijanden. Vele combinaties werden getoond. Van het suggestieve ‘Gang Bang’, waarbij je twee vijanden aan elkaar vastketent met twee granaten aan een ketting, tot ‘Mercy’, waarbij je de tegenstander eerst in zijn edele delen schiet en hem vervolgens met een gericht schot tu en de ogen uit zijn lijden verlost.

Er moeten onnoemelijk veel mogelijkheden in het spel zitten om iemand te vermoorden. De game biedt je enkel het gereedschap om het mogelijk te maken; de creativiteit wordt aan de speler overgelaten. Ook de omgeving zelf geeft genoeg kans om extra punten te scoren. De eerder genoemde vleesetende planten kunnen van ander voedsel voorzien worden dan jijzelf door een vijand met een harde schop in de baan van de plant te trappen. Ook vuilnisbakken en andere objecten kunnen gebruikt worden om een paar extra kills aan je almaar groeiende lijst toe te voegen. Hiermee probeert men te stimuleren dat je verder kijkt dan een simpel headshot, maar in drukke gevecht ituaties kunnen wij ons voorstellen dat je eerder zoekt naar gemakkelijke kills dan dat je moeilijk gaat doen om iemand mooi aan zijn einde te brengen voor wat extra punten. Wel moeten de  punten je personage direct zichtbaar fysiek gaan verbeteren.

Ook als het aankomt op de wapens belooft Bulletstorm alle registers open te trekken. De grootste wapens worden waarschijnlijk nog zenuwachtig achter slot en grendel bewaard, maar wat de Lancer is voor Gears of War-spelers moet de Flail Gun worden voor Bulletstorm. De Flail Gun is een uiterst effectief wapen met een hoge funfactor, iets waar de makers maar al te graag op hameren. Met de Flail Gun kun je twee granaten afschieten die middels een ketting met elkaar verbonden zijn. Een welgemikt schot kan ervoor zorgen dat de vijand vanachter zijn dekking vandaan geschoten wordt. Ook kun je het wapen afschieten om de tegenstander een explosieve ketting cadeau te doen.

Verder liet de presentatie ons kennismaken met een regulier machinegeweer, die behalve generiek te zijn nog wel één leuk trucje kent. Wanneer je het wapen oplaadt, kun je honderd kogels tegelijk afschieten waarmee je het vlees van de botten van de vijand afschroeit tot er een geraamte overblijft. Als opzet voor veel skillshots kun je ook nog eens gebruikmaken van een met energie opgeladen zweep. Hiermee kun je een tegenstander naar je toetrekken om hem daarna een keiharde schop tegen zijn kont te geven en hem een cadeautje mee te geven voor zijn luchtreis in de vorm van een granaat.

Actie, plezier en een verhaal

Bulletstorm moet je ook qua verhaalvertelling volledig onderdompelen in de spelwereld. Men heeft stripschrijver Rick Remender, bekend van Fear Agent en The Punisher, aan boord gehaald om zich met het verhaal te bemoeien. Remender was ook verantwoordelijk voor het verhaal van Dead Space, waarmee hij zich reeds bewezen heeft op videogamegebied. Of de over-the-top actie van Bulletstorm genoeg ruimte biedt voor een uitgebreid, diepgaand verhaal moet nog blijken. Tijdens de presentatie vlogen de afgezaagde en soms zelf gênante one-liners ons om de oren. Creative Director Adrian Chmielarz probeerde iedereen gerust te stellen door te verzekeren dat Bulletstorm ook rustige stukken kent waarbij je de wereld van Stygia kunt verkennen. De uitgelezen mogelijkheid om het verhaal naar de voorgrond te duwen.

Het is jammer dat Bulletstorm geen coöperatieve modus kent. Het verhaal en de getoonde gameplay bieden juist de ruimte voor lachwekkende speelse ies met vrienden waarbij iedereen de meest extreme kills probeert te maken. Dat was toch wel een lichte teleurstelling op een verder glansrijk verlopen eerste kennismaking met het product van People Can Fly en Epic Games. De adrenaline opwekkende gameplay gecombineerd met de kleurrijke spelwereld en de bizarre skillshots doen ons in ieder geval erg uitkijken naar Bulletstorm.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou