Omdat de focus van de game op de actie ligt, hebben we nog weinig gezien van de spelwereld en wat deze inhoudt. Kan ons dat veel schelen? Nee, en net zo min als Epic zelf hebben we het vermoeden. Met iedere demonstratie zien we bijna alleen maar nieuwe mogelijkheden om vijanden van kant te maken en slechts zijdelings de niet onindrukwekkende omgevingen. Tegen een achtergrond van versleten bouwsels met futuristische mechanieken voer je de ene na de andere skillshotuit: creatieve combinaties van acties met dodelijke gevolgen. Precies hoe je acties kunt combineren hangt af van je omgeving en jouw vaardigheden. Zo kun je standaard een flinke trap geven, waarmee je vijanden in slow-motion naar achteren trapt of objecten tegen vijanden. Zo zien we hoe een deur ingetrapt wordt, tegen de achterste muur aan vliegt en daarmee een nietsvermoedende vijand verplettert.

Combi-koning

Naast een uitgebreid wapenarsenaal heb je standaard een soort lasso van energie, waarmee je vijanden en voorwerpen naar je toe trekt. Misschien zie je met dit in het achterhoofd al de eerste mogelijke combinaties van actie. Je kunt bijvoorbeeld een vijand naar je toe trekken, wegtrappen en vervolgens overhoop schieten terwijl hij langzaam van je weg vliegt. Denk echter niet dat zo’n simpele truc hoge ogen gaat gooien: dit is nog amateuristisch. Wil je echt indruk maken, dan zul je het grootser moeten aanpakken. Om het volgende voorbeeld te illustreren willen we graag de Flail-gun introduceren. Dit wapen schiet ronddraaiende pakketjes af van twee granaten die met een touw aan elkaar gebonden zijn. Hierdoor kunnen ze zich om de borstkas van je vijanden wikkelen, of, voor groter vermaak, om het hoofd. Stel dat je zo’n pakketje om het hoofd van een vijand weet te wikkelen, hem naar je toe trekt, naar een cactus trapt en vlak voordat hij daar terechtkomt nog z’n noten kapot schiet om hem vervolgens te zien exploderen, nadat hij net in de cactus gevallen is. Hierbij is je sadisme niet alleen goed voor de show, maar je wordt er ook voor beloond. Per slachtoffer verdien je namelijk punten, die je weer kunt besteden aan het upgraden van je uitrusting, die vervolgens weer nieuwe opties biedt bij het vermoorden van tegenstanders.

Investeren

Door bijvoorbeeld punten te investeren in de energielasso krijg je er een extra aanval bij, waarmee je een vijand vastpakt en tegen de grond slaat, om vervolgens een schokgolf te creëren die alle objecten en vijanden in de directe omgeving de lucht in tilt. Hier blijven ze dan eventjes in slow-motion hangen, zodat je ze massaal af kunt schieten, of liever nog de omgeving kunt gebruiken om meerdere tegenstanders tegelijkertijd te doden. Stel dat er tussen hun in een explosieve ton zweeft, of een heuse explosieve ijscokar, dan schiet je deze kapot met het gevolg dat de explosie iedereen daaromheen uitschakelt. Maar zelfs het verbeteren van een standaard machinegeweer biedt weer nieuwe, leuke voordelen. Zo kun je er voor zorgen dat je tijdelijk honderd kogels tegelijkertijd afschiet. Dit schot komt als grote rode vuurbal uit je geweer,om vervolgens het vlees van de botten van je tegenstander te doen smelten.

Hoe lang dit soort acties blijft boeien valt nog te bezien, maar gezien de ene ontwikkelaar duidelijk ervaring heeft met absurde wapens en vijanden (People Can Fly met Painkiller) en de ander ongeveer omschreven kan worden als shooter god (Epic), zien we het wel goed komen met Bulletstorm’s kwaliteiten. Daarnaast weten we al dat de besturing lekker aanvoelt, dus wat we nu nog willen is om in alle rust wat langer aan de slag te mogen met dit heerlijke knalfestijn.