De gamereeks van Brothers in Arms is er een die met elke softwaretitel progressie heeft getoond. En dat terwijl de oorspronkelijke Brothers in Arms al opvallend goed was. Mede door de originele squad-based gameplay wist deze game een plek in te nemen in het al overvolle WOII shooter-segment. Brothers in Arms: Hell's Highway is de nieuwste game in de serie en de eerste die naar de next-gen consoles komt. PC-gamers kunnen hun hart ophalen want de game komt ook voor de PC uit. Tijdens de E3 kregen we Brothers in Arms: Hell's Highway niet te spelen, maar een demonstratie toonde behoorlijk goed wat we kunnen verwachten van de game. Het grootste deel van de game speelt zich af in Nederland tijdens Operation Marketgarden, eind 1944. Het meeste van de actie vindt plaats rond een zeer overtuigend weergegeven Eindhoven. Van waslijn tot dakkapel; alles was authentiek Nederlands te noemen.

Twee oudgedienden uit voorgaande delen zijn nu staffsergeant geworden van twee verschillende squads die samen moeten werken. Hoewel de aanwezigheid van twee squads niet veel veranderingen met zich lijkt mee te brengen, is de aard van de gameplay toch veranderd. In Hell's Highway ligt de nadruk meer op stealth dan op actie. Verrassing is je grootste wapen in de game. En zodra je eenmaal bent gespot, ben je ook echt de lul. Gelukkig is de AI wederom sterk verbeterd, nu voorzichtigheid een dermate groot aspect van de gameplay is geworden. Vooral in combinatie met de intuïtieve manier om orders te geven, wordt het oprukken en het uitschakelen van de vijand een ervaring die zowel voldoenend als realistisch is. Natuurlijk kan het grafische aspect van de game niet onbesproken blijven. Het detail van de levels, maar ook van de individuele soldaten, is niet van deze wereld. Het individuele detail van je strijdmakkers maakt van elk van hen een bijna levensecht karakter. Het detail dat verder is gestoken in de levels, zorgt voor een effect dat de speler moet verplaatsten naar het door oorlog uiteen gereten Nederland. Brother in Arms: Hell's Highway lijkt vooralsnog de goede kant op te gaan als overtuigende next-gen squad-based shooter. Een super grote verandering is niet te bemerken op het gebied van gameplay, maar de verdere evolutie van een al goed systeem is in onze ogen al goed genoeg om een aanwinst te zijn in de WOII shooter-markt.