Recent werd Gamer.nl uitgenodigd om twee dagen naar Parijs te komen voor de game 'Brothers in Arms', iets wat ons met het zomerse Franse klimaat niet tweemaal gevraagd hoefde te worden. Niet alleen is Parijs in de zomer bevolkt door mooie Françaises die het bekijken waard zijn, maar dit was tevens een eerste gelegenheid voor mij om de nieuwste Tweede Wereldoorlog game van Gear Box in werking te zien. Nu zegt de naam Gear Box misschien niet zoveel voor de gemiddelde gamer, maar als je weet dat dit bedrijfje al eerder de 'Opposing Force' uitbreiding voor Half-Life maakte en de PC versies van Halo en Tony Hawk Pro Skater 3 op diens naam heeft staan, dan weet je dat het hier niet om de minste ontwikkelaar gaat. Toch blijft 'Brothers in Arms' de eerste game die volledig binnen de studios van Gear Box is gemaakt en geen conversie van een al bestaande game is. De verwachtingen zijn sinds de onthulling op de E3 Expo in Los Angeles dan ook hoog gespannen.

Brothers in Arms heeft duidelijk veel inspiratie mogen lenen van Tweede Wereldoorlog films als 'The Longest Day' en 'Saving Private Ryan'. Toch wordt de vergelijking met de mini-serie 'Band of Brothers' nog het meest gemaakt. En dat is niet zo vreemd, omdat je in deze game het waargebeurde verhaal volgt van de 101st Screaming Eagles. Deze Amerikaanse soldaten werden voor de landing op Utah Beach achter vijandelijke linies gedropt om de opmars in Europa mogelijk te maken.

Op het eerste gezicht is 'Brothers in Arms' een echte 3D shooter, maar niets blijkt minder waar. Je belangrijkste opdracht is namelijk het geven van tactische opdrachten aan je squad. Dit doe je door teams te selecteren en ze met de rechter muisknop naar een bepaald punt in je zichtveld te laten lopen. Eenmaal aangekomen, nemen je teamleden automatisch dekking of openen ze het vuur op tegenstanders om je dekking te geven. In tegenstelling tot andere games nemen je teamleden dus zelf veel initiatief, wat in de hectische gevechten in deze game een must is.

Nu is de Duitse bezetter in 'Brothers in Arms' ook niet bepaald dom en zal ze regelmatig proberen om je verdediging te flanken. Het is aan jou om dit te voorkomen, de tegenstander in dekking te houden door ze actief te beschieten en vervolgens met je aanvallende squad via een omweg aan te vallen. Een rechtstreekse aanval loopt namelijk zelden zonder slachtoffers af en is ook niet bevorderlijk voor je eigen gezondheid.