De gameplay in Brothers in Arms is, in tegenstelling tot veel andere oorlogsshooters, enorm tactisch van aard. In Brothers in Arms geen rennen en vliegen, maar zitten en wachten. Ontwikkelaar Gearbox heeft veel tijd gestoken in een systeem dat deze gameplay voor de volle 100% ondersteund en mogelijk maakt. Kort voor de release van de volledige versie ontvingen wij van uitgever Ubisoft nog een previewcode van de game en praten we je even bij over de tactische mogelijkheden van Brothers in Arms.

Eigenlijk bestaat de hele gameplay van Gearbox laatste meesterwerk uit één oorlogstactiek: flanken. Flank je niet, dan zul je in no-time voor je kop worden geschoten en wordt het bereiken van Hill 30 in Carentan een onmogelijke opgave. Gelukkig beschikt het team van Matt Baker over een aantal slimme kornuiten, die zich al automatisch op verdekte plekjes opstellen en niet als loslopend rund de vijand in de kaarten speelt. Daarnaast heeft Gearbox een systeem gebouwd waarmee je heel gemakkelijk de meest geniale plannen uit kunt voeren.

In Brothers in Arms beschik je over twee verschillende teams: het Fire team en het Assault team. De teams zijn te besturen met de linker trigger. Middels een simpele, doch effectieve precisiepointer, kun je je medespelers neerzetten waar je maar wilt. Druk de linker trigger in, sleep de pointer naar een plek toe, laat de trigger los, et voila: de teams verplaatsen zich in gewenste directie. Daarnaast kun je via het een combinatie van de witte knop en een directie op het D-pad ook allerlei losstaande orders geven, zoals “volg me” en “houd positie”. De besturing voelt intuïtief aan en stelt je in staat al je droomflanks uit te voeren.

Maar dat flanken, hoe gaat dat precies in z'n werk? De levels in Brothers in Arms zijn zo opgezet dat je de vijand altijd vanaf meerdere posities kunt bestoken. De implementatie van deze feature is niet gedaan omdat het leuk prijst op de factsheet, maar om je als speler meer vrijheid te geven in het bepalen van je acties. Doordat je altijd meerdere mogelijkheden hebt om aan te vallen, kun je ook afleidingsmanoeuvres uithalen. Plaats het Fire team op een veilige afstand achter een stenen muurtje en laat ze de vijand onder vuur nemen. Geef vervolgens het Assault team de opdracht via rechts de weg oer te steken. De vijand is zo gefixeerd op de schietende eenheden, dat jou aanwezigheid aan de rechterkant totaal vergeten wordt. De Duitsers zijn verrast als je opeens achter ze opduikt en makkelijk voer voor je wapen.

De geestelijke staat van je tegenstander is in Brothers in Arms belangrijker dan de lichamelijke staat. Natuurlijk is het belangrijk dat een opponent een paar gaatjes extra in zijn lijf krijgt, maar als we de HUD bekijken is tijdens het bestoken van de vijand iets anders veel interessanter. De staat van paraatheid, een cirkeltje boven het hoofd van de vijand, geeft namelijk aan hoe alert een kogelvanger is. Het cirkeltje is van nature rood (alert) en wordt naarmate je meer op de persoon vuurt steeds grijzer. Een grijze meter betekent dat de vijand totaal verward is en dit het beste moment is om een flank uit te voeren.

Opvallend aan dit systeem is dat de cirkel direct boven het hoofd van een vijand verschijnt, meestal nog voor je de persoon zelf gespot hebt. Het spel verliest hierdoor dan ook z'n jonge, verrassende karakter en het geeft eens te meer aan dat Gearbox met Brothers in Arms vooral een tactisch sterke game op de markt wil gaan zetten.

Waar het flanken in de eerste levels toch eigenlijk nog een leuk extraatje lijkt, zul je naarmate het spel vordert steeds meer gebruik van je teammaten gaan maken. Zoals gezegd, heb je niet met een stel ezels te maken en zoeken ze uit zichzelf dekking. Ook kun je de game spelen door zelf enkel instructies te geven en je verder niet met de strijd te bemoeien. Een strategiespel en een shooter in één dus eigenlijk

Of Brothers in Arms naast de erg interessante en voor wat uit de previewcode bleek: goed uitgewerkte tactische mogelijkheden, ook andere facetten goed uitwerkt, lees je helaas niet meer binnen deze featureweek. Wees echter niet bang dat Brothers in Arms aan ons voorbij zal gaan: zodra de reviewversie beschikbaar is, zullen we zo snel mogelijk een review brengen met ons eindoordeel.