Brink is het echte gamedebuut van ontwikkelaar Splash Damage, dat voorheen Enemy Territory-titels voor Quake en Wolfenstein heeft ontwikkeld. Het verhaal speelt zich af in 2035 en de aarde is voor het grootste gedeelte overstroomd. De enige plek waar je nog normaal kunt leven, is The Ark, een soort utopische superstad. Daar wil iedereen zijn leven voortzetten. In totaal wonen er vijftigduizend mensen, terwijl The Ark maar geschikt is voor vijfduizend inwoners. Dit resulteert in een burgeroorlog tussen Security en Resistance, twee groepen die allebei de macht over de stad willen hebben. Het flinterdunne verhaal staat haaks op de tactische speelwijze, die vooral draait om felle actie en effectief samenspel.

The Sims voor grote jongens

Ook Splash Damage heeft het goed begrepen: het is gaaf om je personage tot in detail aan te passen en speciale uitbreidingen vrij te spelen door ervaringspunten te verzamelen. Van een rode helm met spikes tot een eng clownsgezicht, het kan allemaal in Brink. Daarnaast ziet het er heel wreed uit. Een beetje The Sims voor grote jongens die houden van gevloek, geweren en ontploffingen.

Afgezien van je uiterlijk kun je ook nog de wapens aanpassen. Dit is eigenlijk gewoon het verkapt upgraden van je geweer, maar het is in dezelfde stijl weergegeven als wanneer je het personage vormgeeft. Als je een dubbel magazijn koopt, verdubbelen niet alleen je kogels op het scherm, maar zie je ook een dubbel magazijn wanneer je herlaadt. Dit heeft een soort RPG-effect: je past het wapen zo aan dat het voor jou ideaal is, zowel in gebruik als qua uiterlijk.

Hectisch

In Brink speel je afgezien van de challenges met een team van acht personen. Tijdens de previewsessie speelden we vier tegen vier en werd de rest van het team aangevuld met computergestuurde personages. Je speelt dus vaak met zestien mensen tegelijk in een map. Dat kan vrij hectisch zijn, maar voor Brink is dat geen probleem. De vele mogelijkheden om je wapens en personage aan te passen, zijn niet alleen vermakelijk, maar ook nog eens erg handig tijdens de online coöp: je gaat op een gegeven moment andere spelers herkennen.

Je kunt kiezen uit vier klassen: soldier, engineer, medic en operative. Brink lijkt mede daardoor een beetje op Team Fortress. Het ziet er net als laatstgenoemde ook een beetje cartoonesk uit, al is Brink wel een stuk serieuzer. En net zoals in Team Fortress kun je het beste efficiënt samenwerken om je einddoel te behalen. Zo heeft elke klasse zijn eigen functie en specialiteit. Een soldier kan bijvoorbeeld ammo geven aan teamgenoten en specifieke doelwitten opblazen. Dit is niets nieuws onder de zon, maar de chaotische game heeft baat bij een duidelijke en ietwat conservatieve spelbenadering.

Freerunnen

Als Mirror's Edge een shooter was, zou het Brink hebben geheten. Het zogenaamde SMART-systeem (Smooth Movement Across Random Terrain) doet namelijk denken aan deze game en onderscheidt Brink van alle andere shooters. Het werkt in de praktijk ook nog eens fijn. Je klimt tijdens het sprinten met gemak door het hele level en dit doe je allemaal met één knop, zodat je tijdens het freerunnen ook nog gewoon kan schieten. Dit is vooral handig wanneer je over de grond glijdt om dekking te zoeken. Tijdens het glijden kun je namelijk naar de zijkant kijken en als een echte actieheld vijanden neerschieten.

Je blijft in beweging met Brink. Dit komt vooral door de handige pop-up die laat zien wat je doelstellingen zijn. Deze variëren van een poort opblazen tot een computer hacken en elke klasse heeft zijn eigen rol bij het volbrengen van een opdracht. Je hebt bijna altijd meerdere doelstellingen, dus je kunt kiezen welke taak je wilt voltooien. Ook op dit vlak is Brink niet echt vernieuwend, maar het zijn de solide multiplayer-aspecten waar het op vertrouwt. En wat blijkt? Solide is het zeker.

Singleplayer?

Brink heeft één groot nadeel: het is niet zo leuk om de game in je eentje te spelen. Dat ligt niet aan de kunstmatige intelligentie, maar wie gaat er bijvoorbeeld Team Fortress in zijn eentje spelen? Of Counter-Strike? Brink is op zijn best wanneer je in de online multiplayer met andere spelers de doelstellingen probeert te voltooien. Daar is de coöp ook specifiek voor gemaakt. Hopelijk is dit aspect van de game sterk genoeg om de verkoop te rechtvaardigen, want alleen voor de singleplayer hoef je het spel niet aan te schaffen.

Brink is een solide shooter met een conservatieve spelbenadering. Na een uurtje ben je nog lang niet uitgespeeld, maar woorden als 'fantastisch', 'prachtig' of 'geweldig' lijken vooralsnog niet voor deze game geschikt. Brink moet het hebben van hectiek, snelheid, speelplezier en een goed gebalanceerde coöp. En het is gewoon hartstikke leuk.