Hoewel de cultuur van de Indianen, de oorspronkelijke inwoners van Amerika, toch zeker tot de verbeelding spreekt, wordt het niet vaak gebruikt als onderwerp voor computergames. Vreemd, want in boeken en films blijken indianenverhalen toch veelal succesvol. Misschien wel daarom besloot het Schotse VIS Entertainment, dat op het randje van de afgrond balanceert, een platformgame te maken met Indianen in de hoofdrol, Brave: The Search for Spirit Dancer.

Brave is de naam van een kleine knul die de zware taak op zich krijgt zijn dorp van de ondergang te redden. Een groot, duivels wezen terroriseert het dorp en heeft alle inwoners min of meer gebrainwashd. Alleen Brave is de dans ontsprongen. Hij zal op zoek moeten naar de Spirit Dancer, de enige persoon op aarde die het duivelse wezen uit de weg kan ruimen. Spirit Dancer is een sjamaan en, zo ontdek je al snel, de vader van Brave. Je zoektocht naar je vader leid je langs veel verschillende locaties, langs gevaarlijke wezens en diepe afgronden. Gelukkig helpt de natuur je een handje bij het trotseren van deze gevaren.

Brave: The Search for Spirit Dancer is een platformgame van de zuiverste soort. Je kunt springen, langs klimop omhoog klimmen, objecten bij elkaar rapen en kwaadwillende beestjes de kop in slaan. Brave onderscheidt zich van de massa door de interactie met de natuur, en vooral met de dierenwereld. Er zijn diverse dieren in je omgeving waarover je de controle kunt nemen. Hiervoor dien je wel eerst op een speciaal soort steen te staan en vervolgens naar het dier te kijken dat je over wilt nemen. Om te zorgen dat de beestjes zich in de buurt van deze steen bevinden, dien je ze er naartoe te lokken door hun geluiden na te bootsen.

De verschillende dieren brengen elk zo hun eigen voordelen met zich mee. Zo kun je in de vorm van een konijntje erg snel rennen en in kleine holletjes kruipen, terwijl een beer met het grootste gemak tegenstanders tegen de grond mept. Later in het spel mag Brave ook op de rug van een adelaar klimmen. Vervolgens dien je op zoek te gaan naar de onderdelen van een totempaal die in stukken door de vallei verspreid ligt. De verschillende dieren zorgen voor een leuke variatie in speelstijl.

De wereld van Brave biedt veel geheimen, die lang niet allemaal even makkelijk op te sporen zijn. Om de geheimen te vinden dien je namelijk voetsporen van dieren te volgen. Deze zijn echter niet direct zichtbaar. Wanneer je in de buurt van een voetspoor bent zal je hart gaan kloppen, hoe dichter je er in de buurt komt, hoe harder je hartslag. Vervolgens dien je de grond af te snuffelen rond de plaats van het voetspoor, om deze te onthullen. Alternatief kun je ook gebruik maken van het eerste persoonsstandpunt, waarin voetsporen wel direct zichtbaar zijn. Je kunt je dan echter niet voort bewegen.

Brave beschikt verder over een vrij bescheiden wapenarsenaal, met onder andere een tomahawk om mee te hakken en een pijl en boog voor de langere afstand. Later in het spel komen ook nog magische spreuken om de hoek kijken, die je wapenarsenaal verder aan zullen vullen. Ook kan Brave zichzelf tijdelijk sterker en sneller maken, al dient hij hiervoor wel genoeg energie bij elkaar gespaard te hebben. Energie verkrijg je onder andere door planten en objecten in je omgeving kapot te hakken.

Van wat we met de previewversie hebben kunnen zien, lijkt Brave op weg om een leuke platformer te worden die vooral jongere spelers aan zal weten te spreken. Het spel brengt niet gek veel nieuws, maar de interactie met de natuur zorgt voor een leuke afwisseling. Daarbij is het grafisch prima uitgewerkt en kent het spel, op het begin na, geen laadschermen. Hopelijk zal het mogelijke faillissement van de ontwikkelaar, de release in juni van dit jaar niet in de weg staan.