Ontwikkelaar Gearbox is vooral bekend van de Brother's in Arms-reeks. In Leipzig lieten ze echter niet alleen het nieuwe deel in de WOII-reeks zien, maar ook een compleet nieuw project dat de naam Borderlands heeft gekregen. Deze game was zonder enige twijfel één van de verrassingen van de beurs. Borderlands; de titel geeft al grotendeels weer waar de game zich afspeelt. De Borderlands zijn een reeks planeten aan de rand van het universum. Dit is een gebied waar alleen maar de mensen wonen die óf gezocht worden door de autoriteiten op de meer centrale planeten óf mensen die gewoon genoeg hebben van het hectische leven en de maatschappelijke druk op de dichtbevolkte aarde. Deze mensen zijn daarom naar de rand van het universum getrokken om daar op de planeet Pandora rust te krijgen. Helaas is deze rust maar van korte duur. Pandora, de planeet waar de game zich afspeelt, draait namelijk in een zeer lange tijd om zijn ster heen. Daardoor duurt het enorm lang voordat er een wisseling van seizoen is. Op het moment dat de eerste mensen aankwamen, enkele decennia voordat de game begint, was het winter op Pandora. Op het moment dat het spel gestart wordt is het echter al lente. Zoals iedereen weet houden veel dieren tijdens de koude wintermaanden een winterslaap. Ook op Pandora is dit het geval en daar komen dan ook langzaam alle beesten uit hun holen gekropen. Helaas voor de nieuwe bewoners zijn dit geen lieve eekhoorntjes of konijntjes. Het gaat hier om enorme monsters die het niet zo hebben op de nieuwe bewoners van hun toch al niet al te lieflijke planeet. Dit is waar Borderlands begint. De speler is een premiejager die zijn geluk beproeft op deze nieuwe planeet. Zoals het een echte fortune hunter betaamt zal het mogelijk zijn om missies te kiezen die voltooid moeten worden. Voor elke missie die tot een goed einde wordt gebracht krijgt men vanzelfsprekend een mooie beloning. Deze beloningen, die hoogstwaarschijnlijk vooral uit geld zullen bestaan, kunnen daarna ingeruild worden tegen goederen in één van de zeven steden op Pandora. In elke stad wonen andere kolonisten en zijn andere goederen verkrijgbaar. Dit klinkt een beetje als een RPG waarbij men tussen het dungeon crawlen betere items gaat kopen in de winkeltjes die her en der verspreid liggen. In zekere zin is dit wel zo. Borderlands is in eerste instantie een typische shooter, maar heeft gewoon wat elementen geleend uit het RPG-genre. Zo zal jouw personage ook gedurende het spel een steeds hoger level bereiken, wat zorgt voor nieuwe functies, upgrades en mogelijkheden in de game.

Deze upgrades zijn niet alleen belangrijk voor je personage, maar ook voor de wapens die hij met zich meedraagt. Met open mond hoorden we namelijk aan dat Borderlands maar liefst een half miljoen (500.000!) wapens zal bevatten. Natuurlijk keken we een beetje sceptisch naar de persoon die dit vertelde. Toen er echter willekeurig een groot aantal wapens werd gegenereerd wisten we dat Gearbox geen leugens vertelde. Voor ons op het scherm verschenen enkele honderden wapens die allemaal anders waren. Geen enkele gun zag er hetzelfde uit. Zelfs de persoon die het spel aan ons liet zien kwam wapens tegen die hij nog nooit eerder had gezien.

Verbaasd keken we naar de statistieken van de wapens die elke keer anders waren. Omdat Gearbox begrijpt dat het doorlezen van tientallen menu's waarin uitvoerig elk detail van een wapen besproken niet voor iedereen is weggelegd hebben ze ervoor gezorgd dat bij een enkele aanblik al gezegd kan worden wat voor een wapen het is. Heeft het geweer een lange loop, dan heeft het een hoge precisie. Een vizier op de bovenkant betekent dat het wapen een zoomfunctie heeft. Zit er een extra laadruimte onder het magazijn dan weet je dat je er extra veel kogels in kunt stoppen. Dit systeem is super simpel, maar wel erg doeltreffend. Niet alleen de wapens in Borderlands kunnen geüpgrade worden. Het spel kent namelijk ook een shitload aan voertuigen. Dit kunnen gewone buggies zijn, maar ook hovercrafts en half-tracks. Ook deze vervoersmiddelen kunnen zo ongeveer tot in het oneindige verbeterd worden met rocket launchers, granaatwerpers en machinegeweren. Deze zul je waarschijnlijk allemaal nodig hebben op tripjes buiten de steden op Pandora. De barre omgevingen die wij te zien kregen waren onder andere de zogenaamde Mud Sea (een zee van modder natuurlijk) en een enorme zoutvlakte waarover keihard werd gereden met één van de vele buggies. Ook zitten er enorm veel verschillende pantsers in Borderlands om je personage nog meer te upgraden. Denk hierbij, net zoals in sommige RPG's, aan helmen, vesten en andere kleren. Een belangrijk onderdeel van de game wordt het verhaal. Borderlands laat je compleet vrij om te kiezen wat je wilt, maar de ontwikkelaar gaf aan dat ze wel van plan waren je steeds in de richting van het verhaal te duwen. Niet op een dwingende manier, maar op een subtiele wijze die nauwelijks merkbaar is. Dit verhaal werd in de demo trouwens nauwelijks uit de doeken gedaan door de voice-over die een kleine maar enorm sfeervolle introductie gaf. Zonder twijfel één van de punten die voor veel gamers interessant zal zijn is de mogelijkheid om de complete game coöperatief uit te spelen. Dit kan met maar liefst vier spelers, op zowel Xbox Live, PlayStation Network als op gewoon internet. De mensen van Gearbox lieten ons dit zien door een missie te spelen waarin over de zoutvlaktes gereisd moest worden om bij een mijn explosieven te halen. Met twee personen werd de complete missie voltooid, waarbij één persoon in de buggy reed, terwijl de andere persoon het uitschakelen van vijanden op zich nam. Om voor nog wat meer afwisseling te zorgen is het zelfs mogelijk om tijdens het rijden van plaats te wisselen. Met een supervloeiende tussenanimatie kregen we te zien hoe de chauffeur naar de plaats van de gunner verplaatste en hoe de persoon die eerst het wapen bediende nu het stuur in zijn handen nam. Ook toen het voertuig verlaten werd ging de co-op natuurlijk door, waarbij één persoon sniper werd en de ander het met een gewoon machinegeweer (één van de vele duizenden) moest doen. Toen na een korte periode de demo alweer tot een einde kwam, was iedereen in het miniscule zaaltje totaal verrast en onder de indruk van Borderlands. De game is nog maar 20 maanden in ontwikkeling en zal op zijn vroegst pas midden 2008 uitkomen. Hoogstwaarschijnlijk wordt dit echter nog later en zal voor 2009 gekozen worden. Er moest namelijk ook nog veel gebeuren aan de game, waaronder de A.I. van je tegenstanders die nog te wensen overliet. Borderlands was in ieder geval één van de verrassingen van de Games Convention voor ons, en hopelijk weet ontwikkelaar Gearbox dat wat het nu liet zien voort te zetten in de ontwikkeling van de rest van het spel. Lukt ze dit, dan kan Borderlands wel eens één van de meest geanticipeerde games van de komende anderhalf jaar gaan worden.