Borderlands: The Pre-Sequel! - Meer chaos | Gamer.nl

Borderlands: The Pre-Sequel! - Meer chaos | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Met de titel van de game weten ze in ieder geval al op Borderlands-esque wijze de aandacht te trekken en toevallig en pa ant ook nog duidelijk te maken waar we dit nieuwe deel in de tijdlijn moeten plaatsen. The Pre-Sequel! vindt plaats voor de gebeurteni en uit Borderlands 2 en speelt zich grotendeels af op de maan die rond de planeet Pandora draait. Dat brengt een aantal veranderingen met zich mee

Oude bekenden in nieuwe verhalen

In de nieuwste Borderlands-game is Handsome Jack nog niet de betweterige, interrumperende superschurk uit Borderlands 2, maar jouw opdrachtgever. The Pre-Sequel! geeft je weer vier nieuwe kla en om uit te kiezen, met elk een eigen specialiteit. Zelf kegelden we als Athena meermaals vijanden omver met een energieschild en beschermden we onszelf hiermee tegen vijandelijk vuur. Een kla e die je dus in staat stelt om deze zowel offensief als defensief in te richten.

Borderlands: The Pre-Sequel!

Daarnaast is ook Wilhelm van de partij, de eerste grote tu enbaas in Borderlands 2. In The Pre-Sequel! is het echter nog een huurling van vlees en bloed die naarmate hij meer ervaring opdoet, lichaamsdelen vervangt door radertjes, boutjes en moertjes, en zo langzaam verandert in een androïde. De andere twee kla en bestaan uit 'law bringer' Nisha en niemand minder dan ieders favoriete robot Claptrap. The Pre-Sequel! maakt dus ten volste gebruik van het materiaal dat de vorige games hebben geboden, waardoor mensen die bekend zijn met de serie zich direct thuis zullen voelen op de nieuwe maanbasis.

Nieuwe wapens in een bekende opzet

Naast de eigen invulling die is gegeven aan het verhaal voor een nieuwe Borderlands-game, heeft 2K Australia ook het heft in eigen handen genomen om wat besli ingen te maken die bij Gearbox nooit gemaakt zijn. Zo worden laser- en ijswapens geïntroduceerd, met een op papier duidelijk effect.

In de praktijk voelen de laserwapens alleen nog wat onwennig. Het wordt niet helemaal duidelijk wanneer een wapen nu echt leeg is en je mist feedback op hoe je vijanden precies raakt, omdat het een onafgebroken energiestraal betreft. IJswapens anderzijds zijn een stuk duidelijker in of ze hun doel raken; vijanden raken bevroren waarna je ze in duizend ijsblokjes uit elkaar schiet.

Borderlands: The Pre Sequel!

Helaas kregen we daar gedurende onze speelse ie weinig mogelijkheid toe. De opzet van The Pre-Sequel! is namelijk onveranderd: je betreedt een nieuw gebied en een flinke overmacht aan vijanden maken je het leven zuur. Nieuwe vijanden komen uit deuren zetten, uit holen gekropen of plots aanvliegen. Tijd om een bevroren vijand stijlvol helemaal af te maken is er niet en onverminderd hard blijven schieten in de chaos voert de boventoon.

The Pre-Sequel! voelt in zijn chaos ongecontroleerder dan Borderlands 2. De open velden in het maanlandschap bieden minder mogelijkheden om dekking te zoeken bijvoorbeeld. Ook het feit dat vijanden met jetpacks nu ook plots van boven het beeld in komen schieten en weer wegvliegen uit de drukte, maakt het nog wat onrustiger voor het netvlies. Het overzicht raak je meestal wel kwijt in een Borderlands-game, maar nu is ook de controle vaak niet meer te behouden.

Dit heeft ook te maken met het feit dat de lagere zwaartekracht meer dan eens de flow wat onderbreekt. Sprongen zijn erg traag en landingen zijn vederzacht maar langzaam. Met een simpele druk op de kruipknop plof je pardoes terug neer op het maanoppervlak, maar die extra handeling voelt niet snel natuurlijk. Bovendien heb je maar weinig tijd om na te denken over wanneer je waar precies wilt landen. We zijn benieuwd hoe uiteindelijk de gevechten in de lagere zwaartekracht zich verhouden tot gebieden met een normale zwaartekracht; het moet niet teveel (letterlijk) zweverig gedoe worden.

Borderlands: The Pre Sequel!

2K Australia probeert zijn eigen draai te geven aan de bekende Borderlands-formule en laat tijdens quests ook de Australische roots op een geinige manier wat doorklinken. De wijzigingen zijn echter niet per definitie verbeteringen en in sommige gevallen mi chien wel wat gevaarlijk. The Pre-Sequel! heeft een sterke basis dankzij Borderlands 2, een langere speelse ie zal moeten leren of we van de wijzigingen ook over the moon raken.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou