Wie terugdenkt aan het einde van de eerste Borderlands, zal dat niet met het grootste plezier van de wereld doen. Het allerlaatste gevecht om die illustere kluis vol met buitenaardse wapens is, laten we het voorzichtig uitdrukken, nogal teleurstellend. De grote griebel die in de weg staat is een behoorlijk mietje en eerdere confrontaties in de game zijn vele malen intenser en veel meer memorabel. En die illustere schat? Meh.

Bij Gearbox hebben ze gemerkt dat mensen Borderlands bleven spelen en spelen, al is de game daar niet helemaal op berekend. Natuurlijk is er de optie om je personage verder te levelen in een volgende playthrough, maar halverwege je tweede doortocht over de planeet Pandora, is alles wel gemaximaliseerd. Bovendien worden er in de nieuwe doorspeelronde geen nieuwe uitdagingen opgeworpen. Die kwamen toch vooral via de downloadbare uitbreidingen, die gretig aftrek vonden.


Terramophous

Terramorphous

Als service/uitdaging voor de fans komt er in Borderlands 2 een enorme eindbaas ter beschikking, maar pas nadat je de game hebt uitgespeeld. De missie heet You.Will.Die. (Seriously) en mensen die de The Secret Armory of General Knoxx-DLC hebben gespeeld, zal dit wellicht bekend voorkomen. Hierin zat een eindbaas verstopt die nauwelijks te verslaan was: Crawmerax the Invincible. Met vier spelers met krachtige wapens maakte je een kleine kans deze krabworm te verslaan en met Borderlands 2 wordt er nog een schepje bovenop gedaan.

De nieuwe onverslaanbare eindbaas heet Terramorphous en alleen al zijn gigantische grootte boezemt angst in. Dit flatgebouwenhoge wormachtige gevaarte boort zichzelf de grond in en schiet vervolgens met verwoestende kracht uit het strijdveld omhoog. Kogels deren hem weinig en magazijn na magazijn moet worden leeggeschoten om maar een tikkeltje van zijn health bar af te krijgen.

Alsof dat niet erg genoeg is, krijg je ook nog te maken met tentakels die vervaarlijk uit de grond schieten en knap irritant zijn om weer weg te blazen. Alleen door met drie kompanen (haal het niet in je hoofd in je eentje de uitdaging aan te gaan!) extreem goed samen te werken is het gevaarte te vellen. Gearbox geeft aan dat ze echt hebben geprobeerd het gevaarte zo onverslaanbaar mogelijk te maken, maar mag het je toch lukken, dan krijg je unieke wapens van het monster die op geen andere manier te krijgen zijn.

True Vault Hunter Mode

Klinkt de Terramorphous-uitdaging te intens? Dan biedt ook de ‘gewone’ tweede playthrough, door Gearbox de True Vault Hunter-modus genoemd, genoeg uitdaging. Vijanden gebruiken schilden, gedragen zich intelligenter en vallen vaker in de bad ass-klasse, de brutere varianten van de vijanden die je normaal tegen het lijf loopt. Op deze manier moeten nog meer spelers Borderlands 2 blijven spelen en merken dat de uitdaging groot blijft, waar die in de vorige game langzaam wegebte.

De uitdaging wordt grootser en grootser naarmate je sterker wordt, onder meer doordat de tegenstand steeds meer tot de tand toe bewapend wordt, maar ook omdat je zelf steeds krachtigere abilities vrijspeelt. Zo kan het personage Axton zijn oproepbare turret overal op het veld plaatsen en uiteindelijk zelfs met een nucleaire explosie opblazen. Weet je dit te combineren met een verkorte cooldown, dan kun je zo grote bommen over het speelveld blijven strooien in rap tempo.

Een ander personage, Zer0, kan met zijn ninjavaardigheden van dichtbij vijanden in elkaar hakken. Combineer dit met een specifieke perk en hij kan deze vaardigheid steeds langer en langer gebruiken, zolang hij maar nieuwe vijanden in mootjes hakt. Zo kun je het hele strijdveld in stukken hakken, zonder dat de vijand ook maar de kans heeft je één keer te raken. Dat soort krachtige snufjes worden lekker voor het laatst bewaard, zodat de verslavingsdrift gewaarborgd moet blijven.
Het belooft veel goeds voor Borderlands 2 en we kunnen niet wachten om zelf de game uit te spelen en dan verder te spelen. Laat maar komen.