Mochten we uitgaan van de laatste en simpelste vraag, dan kunnen we die bij de het vervolg opnieuw stellen: zijn we klaar met de wereld van Pandora na een immens en grandioos tweede avontuur? Wellicht dat bij sommigen de verzameldorst aardig is gelest, maar bij ons blijft de hunkering naar weer een interessanter wapen en een nieuwe omgeving vol met absurdistische personages. En daarom zijn we blij met Captain Scarlett and her Pirate’s Booty, dat zich een piratenthema aanmeet. Yar!

Meer dan bruin

Verhaaltechnisch heeft de downloadbare uitbreiding niet bijzonder veel om het lijf. Een korte intro (en vloek richting een wees) van wapenhandelaar Marcus is een excuus om je weer van hot naar her te sturen. De omgevingen voelen in eerste instantie wellicht wat gewoontjes, haast Borderlands 1-achtig bruin, maar wie verder kijkt dan zijn sniperrifle lang is, valt meer op. Oasis is bijvoorbeeld een nagenoeg uitgestorven stadje met klassiek opstuivend zand en een lome sfeer, waardoor vergelijkingen met andere delen uit de wereld van Pandora snel zijn gemaakt. Wie echter even zijn kop om de hoek steekt, ziet hoe een drooggevallen rivier een hele canyon uit de omgeving heeft weggesleten. Uit de bergkammen steken immense botten van walvisachtige prehistorische wezens. Verspreid door de woestenij liggen ankers en de bijbehorende roestende scheepswrakken hellen vervaarlijk over kliffen, waar piraten en ander gespuis een nieuw provisorisch thuis hebben gevonden.

Bij andere gebieden zijn de verschillen een stuk duidelijker. Niet lang nadat je een introductie hebt gehad van Oasis, word je naar een grot onder de kurkdroge stad gestuurd. Daar vind je oase na oase, een prachtig ondergronds paradijs. De ironie druipt (ha!) er vanaf en ontgaat ook een van de laatste inwoners van Oasis niet, die jouw ontdekking ook opmerkt. Met maniakale ontkenning tettert hij in je oren dat er in Oasis echt niets aan de hand is en dat dit, ach, niet zo bijzonder is. De komische timing is hier weer spot on.

Datzelfde geldt niet voor een personage dat je wat later tegenkomt; een vrouwelijke piraat. Qua persoonlijkheid lijkt ze enorm op Lilith, waarmee ze de zoveelste ‘stoere chick’ binnen het Borderlands-universum is. Ze zit zelfs op het randje van onuitstaanbaar, al lijkt dat verbonden aan het verhaal. Om de haverklap maakt ze kenbaar dat ze je waarschijnlijk zal vermoorden nadat je haar hebt geholpen. Een opzetje dat vaker is gebruikt in Borderlands 2, maar hier voelt ‘de grap’ wat langgerekt en overgebruikt. Dan is de censuurrobot die je tegenkomt en het door jouw verzamelde pornografische materiaal ‘stevig gaat bestuderen’ wat meliger.

 

Veilig

Humor is ook niet essentieel om Captain Scarlett and her Pirate’sBooty geslaagd of mislukt te noemen. Dat hangt meer af van de missie-opbouw en het gevoel dat je nieuwe dingen aan het doen of ontdekken bent, gemixt met wat leuke nieuwe speeltjes. Wel is in ieder geval genoeg te ontdekken, maar hoe gevarieerd de missies zijn, dat is moeilijk te zeggen na anderhalf uur spelen. En de nieuwe speeltjes? Daarvan hebben we er eentje gezien: een hovercraft. Klinkt heel tof, maar deze is niet heel bijzonder. Het is een zoemend en zoevend voertuig waarmee je snel van A naar B kunt, maar verwacht er niet teveel van. Een echt oordeel durven we nog niet te vellen, maar het voelt allemaal relatief veilig aan.

De Mechromancer

Onder de ‘nieuwe speeltjes’ zou je ook de vijfde speelbare klasse kunnen scharen, de Mechromancer (die gratis bij de pre-order-versies zit of 800 Microsoft-punten kost). Gekscherend werd deze dame door de ontwikkelaar bestempeld als de ‘Girlfriend Mode’, omdat het personage uitnodigt om niet per se heel gericht te schieten en afijn.... laten we die discussie  maar niet oprakelen.

Lang verhaal kort: de Mechromancer heeft een aantal vaardigheden waarmee je het vuile werk simpelweg opknapt. Zo kan ze een zwevende robot oproepen die direct de aanval zoekt. Dit robotmaatje is zo uit te breiden dat die langer op het speelveld blijft als hij vijanden vermoordt, of het ding is uit te rusten met een schild waardoor je plots een volwaardige automatische coöppartner hebt.

Ook zijn er vaardigheden die zich meer richten op het personage zelf: het regeneren van health als je wapen volledig geladen is, is een handig voorbeeld. Een andere functie zorgt ervoor dat sommige gemiste kogels via een muur of de grond alsnog weerkaatsen richting een vijand. Of je richt je op het uitdelen van gigantische mêleeaanvallen die je tot je beschikking krijgt naarmate je vijanden omlegt. Het personage kan daarmee op lekker diverse manieren worden gebruikt: van zelfverzekerde zelfmoordterrorist tot aan tactische luilak. Een aanvulling voor het nog immer uitbreidende Borderlands-universum.