Boiling Point: Road to Hell is één van de meest ambitieuze titels die we ooit onder ogen hebben gekregen. Het spel is nog het best te omschrijven als een realistische versie van Mercenaries, aangevuld met een flinke dosis RPG elementen en een Deus Ex-achtige interface. Vrijheid is de belangrijkste eigenschap van het spel. Je doel staat van het begin af aan vast, maar hoe je bij je doel gaat komen, kan op wel duizend verschillende manieren.

De hoofdpersoon in Boiling Point is Saul Myers, een man van middelbare leeftijd wiens dochter spoorloos is verdwenen in de jungle van Columbia. Na het nieuws te hebben vernomen pakte Saul direct het vliegtuig naar het Zuid-Amerikaanse land, om daar een intensieve zoektocht te starten. Van de lokale autoriteiten hoeft hij geen hulp te verwachten, hij zal zelf de laatste sporen van zijn dochter na moeten trekken.

Aangekomen in Columbia ga je eerst op zoek naar de redacteur van de krant waarvoor je dochter werkzaam was. De goede man vertelt je het een en ander over de bezigheden van je dochter de laatste weken voor haar verdwijning, maar de nuttige details wil hij pas vertellen wanneer je voldoende peso's op tafel legt. Hoe je aan dit geld komt, mag je zelf weten. Je krijgt het advies om maar eens wat rond te neuzen in de stad, op zoek naar mensen die wat werk voor je hebben.

Je kunt missies aannemen van één van de verschillende groeperingen in het spel, waaronder de politie, het leger, de guerrilla's, de maffia, de CIA en zelfs de indianen. Het zal echter moeilijk zijn al deze facties te vriend te houden. Wanneer je bijvoorbeeld een missie aanneemt voor het leger, krijg je de opdracht om een bepaald lid van de maffia om te brengen. Missies volbrengen voor de maffia kun je daarna wel op je buik schrijven. Sterker nog: beter vermijd je de maffia in het vervolg zo veel mogelijk, want ze zullen er alles aan doen om je het leven zuur te maken. Zo racete ik via een smal bospaadje weg uit het maffia kampement nadat ik daar een wetenschapper had omgebracht. Terwijl ik op hoge snelheid tussen het struikgewas door raasde dacht ik wel van de maffia af te zijn, tot plotseling een van de bomen langs de weg omgekapt werd. Ik reed frontaal op de boom af en werd omsingeld door leden van de maffia die me vervolgens onder vuur namen. In pure John Wayne stijl wist ik me uit de situatie te redden, maar de spanning was even om te snijden.

Winkels in Boiling Point werken op de manier die we kennen uit RPG's.

De missies die je moet volbrengen zijn erg gevarieerd en vergelijkbaar met het soort missies dat je in GTA voor je kiezen krijgt. De opeenvolgende missies van een bepaalde factie zijn oplopend in moeilijkheidsgraad, maar ook in de hoeveelheid geld die je ervoor krijgt. Zo moest ik bij de indianen de eerste missie een jaguar doodschieten die het kamp al een tijdje onveilig maakte. De tweede missie was een heel ander paar mouwen: het bevrijden van indiaanse slaven bij de plantage van de maffia. Wanneer je daar per ongeluk een van de indianen onder vuur neemt, kun je de missie wel schudden.

De spelwereld in Boiling Point is werkelijk gigantisch, qua oppervlakte is het wereldje van San Andreas er niets bij. Wel moet gezegd worden dat er in Boiling Point heel wat minder bezienswaardigheden zijn en al helemaal geen grote steden, maar vooral bescheiden dorpjes en aflegen kampen en villa's. Toch is de wereld van Boiling Point erg realistisch. Het gebied bestrijkt zo'n 25 bij 25 kilometer en doet qua opbouw erg natuurlijk aan. De bospaadjes kronkelen tussen de hoge bomen, meertjes en kuilen door en het lijkt zowaar dat over de locatie van elke boom is nagedacht. Ook de dorpen zijn mooi om te zien, haast elk gebouw is uniek en tussen de gebouwen vind je sfeervolle tuintjes, parkjes en fonteinen. Het meest indrukwekkende is wellicht dat de wereld nergens onderbroken wordt door laadtijden, alles wordt tijdens het spelen ongemerkt in je geheugen geladen – hoewel ongemerkt, onze previewversie hapert nog regelmatig wanneer je een nieuw gebied betreedt, maar Atari hoopt dit in de volledige versie weggewerkt te hebben.