Door Michael Wolf Visser

Rusland is niet langer het land van bontpetten, vodka en Boris Jeltsin, ook de game-industrie leeft in het voormalig communistische land op. Naast Russobit M, 1C Company en Burut Interactive heeft ook het minder bekende Sky Fallen een vestiging in Rusland. Binnen dit kantoor wordt hard gewerkt aan Blood Magic, een RPG die zich focust op het hele magie gebeuren en minder op het hack 'n slash gedeelte. Gamer.nl kreeg op de E3 een kijkje in de keuken van SkyFallen.

Nadat Modo zijn onsterfelijkheid is afgenomen, is hij furieus en kan hij maar aan één ding denken: wraak nemen op de planeet aarde. En dus keert de nu sterfelijke krankzinnige terug naar onze planeet om daar de boel een lesje te leren en zijn krachten te hervatten. Okay, dan komt nu waarschijnlijk het stuk waar de speler als machtige wizard of als sterke warrior het tegen Modo op mag nemen! Gelukkig blijft dit uit en gaan we in Blood Magic de wereld op een ietwat specialere manier voor vernietiging behoeden.. of juist in helpen.

De vier hoofdpersonen waaruit de speler kan kiezen in Blood Magic zijn allemaal even onwaarschijnlijk: de vrouw van de bakker, een domme student, een vreemde zigeuner of een dikke monnik. Na de keuze van de 'held' staat er echter nog een grotere keuze op je te wachten: ga je Modo helpen of stoppen? Je beslissing bepaalt natuurlijk het verdere verloop van de game.

Zoals de naam van de game al doet vermoeden speelt magie een grote rol in Blood Magic. Niet het zwaard, maar de toverstaf is het meest gebruikte wapen. In totaal zijn er 12 soorten magie te leren en zou je, als je alle soorten zou beheersen, maar liefst 60 spells tot je beschikking hebben. Dit zijn echter alleen nog de standaard spreuken, welke nog met elkaar te combineren zijn tot totaal nieuwe brouwsels. Je begrijpt al dat er op deze manier een haast oneindige lijst aan spells tot je beschikking komt. Daarnaast heeft de magie ook invloed op je visuele uiterlijk en ga je bij iedere soort magie er weer anders uitzien. In de E3 demo werd dit duidelijk gemaakt met groeiende hoorns, vleugels en andere uitsteeksels.

Naast het ontwikkelen van Blood Magic zelf heeft SkyFallen ook een geheel eigen engine uit de grond gestapt die in staat is om wereld in sfeervolle 3D beelden weer te geven. In Blood Magic zorgt deze engine ervoor dat spelers 10 totaal verschillende omgevingen in hun volle glorie kunnen bekijken en dat de visuals van de helden ook volledig aanpasbaar zijn.

Naast singleplayer is Blood Magic ook in multiplayer speelbaar, waarvoor sowieso al drie modes aangekondigd zijn. Dit zijn coöperatief, 1-op-1 en een 'normale' deathmatch variant. Vooral de 1-op-1 variant klinkt interessant, denkend aan al de verschillende spreuken die mogelijk zijn. Alleen de echte tovenaars die spreuken op passende wijze mixen zullen overleven.

De versie die SkyFallen van Blood Magic op de E3 liet zien is nog niet speelbaar, men is pas net klaar met het in elkaar zetten van de engine en gaat nu hard aan de slag om ook de game zelf te 'importeren'. Dit duurt overigens nog wel even, aangezien de game pas in begin volgend jaar uit moet komen. Men gokt nu op een release in maart, maar dat is natuurlijk natte vinger werk met nog zo'n lange ontwikkelperiode voor de boeg.