Het aantal games gebaseerd op de Tweede Wereldoorlog dat reeds uitgebracht is of binnenkort uit zal komen is enorm, en onder deze games vinden zich een groot aantal RTS games. De Duitse uitgever CDV heeft er alleen al drie uitgebracht, Sudden Strike 1 & 2 en Combat Mission, en nog twee in de maak, Panzers en Blitzkrieg. Wij bekeken alvast deze laatste game en ging na of dit spel nog wat nieuws te bieden heeft ten opzichte van de direct concurrenten.

Blitzkrieg heeft erg veel weg van Sudden Strike. Zo veel zelfs dat het spel eigenlijk net zo goed Sudden Strike 3 had kunnen heten. Men heeft waarschijnlijk voor een andere naam gekozen omdat Blitzkrieg door een andere ontwikkelaar gemaakt is de dan Sudden Strike reeks. Blitzkrieg wordt namelijk ontwikkeld door Nival Interactive, de Russische ontwikkelaar die reeds naam gemaakt heeft met Rage of Mages, Evil Islands en Etherlords. De kwaliteit van de titels is door de jaren heen alleen nog maar gestegen en ik was dan ook benieuwd of Blitzkrieg deze stijgende trend voort zou gaan zetten.

Blitzkrieg is een RTS waarbij de base-building overboord gegooid is. Je krijgt aan het begin van je missie de nodige units en daarmee moet je het meestal zien te redden. Zo nu en dan kan krijg je nog wat reinfocements om de boel wat makkelijker te maken en je kan, net als in Sudden Strike, een beroep doen op luchtsteun en paratroopers, maar daarmee houdt het op. In Blitzkrieg draait het dus volledig om de gevechten zelf. Het moge dan ook duidelijk zijn dat je niet kan winnen door al je eenheden te selecteren en vervolgens alle targets stuk voor stuk af te werken. Je moet al je zetten goed plannen en één misstap kan reeds fataal zijn.

Het is dan ook van groot belang om eerst goed te weten wat je te wachten staat en niet zomaar ergens heen te rijden zonder dat je weet wat je te wachten staat. Hiervoor kan je beroep doen op je scout die met zijn verrekijker een aardig eindje om zich heen kan kijken en alvast kan observeren of de vijand nog wat leuks voor je in petto heeft. Daarnaast heeft de scout een ongelooflijk sterk snipergeweer op zak waarmee hij makkelijk vijandige units omlegt die ergens op wacht staan. Ook kan je een verkenningsvlucht langs sturen die een deel van het terrein voor je bloot legt.

Wanneer je weet wat de vijand voor je in petto heeft is het een kwestie van voorzichtig te werk gaan. Vaak staat er de nodige artillerie tot je beschikking waarmee je, afhankelijk van het type artillerie, een groot deel van de map kan bekogelen. Dit wil nogal eens helpen om wat opgehoopte vijanden uit te dunnen. Nadeel is wel dat de vijand ook weet waarvandaan je aan het schieten bent vanaf het moment dat je met je artillerie begint te vuren. Hetzelfde geldt voor de vijand wanneer hij zijn artillerie op jou los laat.