Het antwoord op die vraag wordt gedeeltelijk door 2K Games zelf beantwoord. De PlayStation 3-versie zal namelijk wat extra's bieden in de vorm van een grafische update, een hogere moeilijkheidsgraad en meer inhoud. Maar voordat we je overdonderen met informatie over de gameplay-elementen geven we je een korte samenvatting van het verhaal. In BioShock speel je de protagonist Jack. Door een samenloop van omstandigheden belandt hij in Rapture. Een stad onder de zeespiegel, gebouwd door ene Dr. Ryan en bedoeld als vrijplaats voor wetenschappers, doktoren  en de rijken der aarde. Het doel van Dr. Ryan was het creëren van een utopische stad, gevrijwaard van religieuze en politieke regels, maar als snel verandert Rapture in een donkere, akelige achterbuurt waar weinig meer te genieten of te halen valt.

Tijdens de korte periode van welvaart vinden de aanwezige doktoren, waaronder Ryan zelf, een nieuwe manier uit om de stamcellen van het menselijke DNA te veranderen.  Door het gebruik van ADAM, een stamcel afkomstig uit een zeeslak, kan de gebruiker zichzelf zogeheten plasmids aanmeten. In de begindagen van Rapture worden deze 'power-up's' gebruikt voor onschuldige zaken, maar al snel verschijnen er telekinese- en vuurspuwende versies. Deze plasmids zullen Jack uiteindelijk helpen om levend uit Rapture te geraken, al is het gebruik niet geheel vrijblijvend. Ten eerste kan Jack er maar een beperkt aantal bij zich dragen en heeft hij voor sommige plasmids het serum EVE nodig. Deze manier van spelen geeft BioShock wat RPG-achtige invloeden mee die het spel net dat beetje extra geven.

Omdat BioShock zich onder water afspeelt en Rapture je constant een beklemmend gevoel moet geven, is het uiterlijk van het spel behoorlijk belangrijk. BioShock is namelijk geen recht toe recht aan shooter, maar een (bijna) interactieve thriller. De belofte van 2K Games dat de PlayStation 3-versie er beter uit ziet dan de twee vorige versies testen we maar al te graag uit. Het is ook een beetje een teleurstelling om vervolgens te moeten concluderen dat we weinig verbetering zien. Het blu-ray schijfje zou volgepropt moeten zitten met betere textures, maar onze preview-versie ziet er niet veel anders uit dan de versies op de andere platforms. Hopelijk wordt dit in de definitieve versie aangepast, want een jaar ontwikkeltijd zou voldoende moeten zijn om Rapture wat nieuw leven in te blazen.

De extra content die voor de PC en Xbox 360 al een tijdje beschikbaar is, zoals extra plasmids, zit wel standaard in de PlayStation 3-versie. Daarnaast heeft 2K Games beloofd om na de release nog meer content via het Playstation Network aan te bieden. Deze content komt in de vorm van Challenge rooms, aparte ruimtes met verschillende uitdagingen die vooral denkwerk vereisen. Om de aanschaf van een game die al een jaar uit is te rechtvaardigen, heeft 2K Games ook een compleet nieuwe Survivor-modus toegevoegd. Deze modus zorgt ervoor dat vijanden een stuk taaier worden, je minder health en EVE kunt vinden en ook de munitie voor je wapens behoorlijk schaars wordt. Om het einde van het spel te halen, zul je dus verstandig om moeten gaan met je plasmids.

Het is geen uitzondering dat ontwikkelaars een game voor een bepaald platform pas maanden, dan wel jaren na de release uitbrengen. Kijk maar naar Fable en de Grand Theft Auto-reeks. Toch blijft het gevoel dat BioShock op de PlayStation 3 best wat eerder had mogen verschijnen, overheersen. Met potentiële toppers zoals Far Cry 2, Call of Duty 5 en Dead Space in aantocht valt er voor BioShock waarschijnlijk niet zo heel veel meer te halen. Al blijft BioShock in onze ogen nog steeds een van de beste shooters ooit gemaakt.