Als jij van plan was deze zomer op vakantie te gaan, dan zou ik dat niet rond 24 augustus doen. BioShock ligt dan namelijk in de winkels, en elke zichzelf respecterende gamer dient dan naar de winkel te rennen, dit spel te kopen en het zonlicht buiten te sluiten. Wij speelden de eerste twee  levels van BioShock, een kennismaking met Rapture en de Medical Pavilion, en waren diep, diep, ja heel diep onder de indruk! Een eerste kennismaking met Rapture

Wanneer je vliegtuig crasht en je ineens ronddobbert op de oceaan, zoek je in paniek naar een uitweg. Iets om je aan vast te klampen, andere passagiers of een reddingsboot?! Niets van dit alles, het enige dat je ziet is de staart van het vliegtuig dat langzaam opgeslokt wordt door de zee en vlammen die gevaarlijk om je heen branden. Je zwemt wat rond en uiteindelijk zie je een soort van vuurtoren. Je hebt weinig keus en besluit de trap van de toren op te klimmen en hoort enkel je voetstappen galmen. Op de muur staat 'Gene Traitor' gekrast. Wat betekent dat? Wie is het? Je gaat de deur in de toren binnen en stuit op een lift en, nieuwsgierig als je bent, daal je ermee af. Het is het jaar 1960.

Terwijl de lift naar beneden raast, krijgt de speler een promotiefilmpje te zien en wordt het je duidelijk waarnaar je op weg bent: Rapture, de onderzeese stad die ontworpen is door Andrew Ryan in 1946, en in feite een verwezenlijkte utopie moest betekenen. Rapture staat in het Engels voor 'vervoering' of 'betovering' en dat was het uitgangspunt van Andrew Ryan. De gestoorde professor wilde een stad creëren waar alleen de allerbeste en slimste mensen mochten wonen. En Adam, een genetisch manipulerend goedje, maakte dit allemaal mogelijk. Professor Ryan ontdekte dat Adam mensen extreme krachten gaf, zogenaamde Plasmids. Moeders konden door pyrokinetische krachten zo de BBQ aansteken want vuur schoot gewoon uit hun handen, maar ook werden mensen supersterk, konden ze telekinese toepassen of ijs uit hun vingertoppen laten komen. Maar niet alleen geeft Adam superkrachten, ook kan het helpen je uiterlijk te veranderen. Schoonheid voor iedereen, het is zelfs een verplichting in de stad Rapture. Maar tegen welke prijs? Wat een droomwereld moest worden, lijkt een mislukt experiment en je stuit op een verlaten stad. Althans, dat lijkt zo…

Wanneer de lift stopt en je uit wilt stappen hoor je een stem sissen en deze heeft zeker niet het beste met je voor. Het is een Splicer, een genetisch gemanipuleerd persoon, die jou te pakken probeert te krijgen. Gelukkig schijnt iets of iemand anders de Splicer al om te brengen. Na deze eerste ontmoeting met een persoon uit Rapture ben je in de stad aangekomen en mijn mond viel open van verwondering.

Het getuigt van lef wanneer je als ontwikkelaar kiest voor een game die zich afspeelt in een art deco omgeving. Jonge gamers hebben er waarschijnlijk nog nooit van gehoord, en de gamer die wel weet wat het is moet waarschijnlijk denken aan zijn opa en oma en vindt het al snel ouderwets. Irrational Games is er echter in geslaagd om art deco en jugendstil helemaal hot te maken. BioShock ademt een sfeer uit die bepalend is voor de game. Het sijpelende water, de vreemde reclames waarin stralende mensen te zien zijn, rare teksten die op muren en vloeren gekrast zijn, flikkerende lichten en muziek en stemmen op de achtergrond. Rapture voelt daadwerkelijk als een verlaten stad en je zult met bonzend hart op ontdekking gaan.Adam en Eve

In den beginnen schiep Irrational Games…Adam en Eve. Adam staat voor de mogelijkheid om je genetische code aan te passen en dus te worden tot wie je bent met alle Plasmids die je maar wilt gebruiken. Eve stelt je in staat om deze Plasmids te gebruiken en is dus eigenlijk je krachtmeter of mana. Adam en Eve zijn heel erg belangrijk in BioShock. Niet alleen is daar het hele gedonder van gekomen, maar ook heb je beide stoffen nodig om erachter te komen wat er in Rapture gebeurd is en om ervoor te zorgen dat je de stad zelf weer heelhuids uit komt. Eve wordt vormgegeven als een soort injectienaald met een gifkleurig goedje erin. Wanneer je een Plasmid gebruikt, zul je jezelf eerst injecteren met Eve.

Big Daddy en Little Sister

Splicers zijn niet de enige tegenstanders die je tegenkomt. Op je tocht door Rapture zullen geflipte mensen je proberen aan te vallen. Deze mannen en vrouwen hebben gemeen dat ze er heel ranzig en verminkt uitzien. Veel van deze personen hebben een masker op. Later in de game zul je erachter komen dat tijdens Oud & Nieuw in 1959 zich iets gruwelijks heeft voorgedaan in Rapture. De mensen met deze maskers zijn zich bewust van hun lelijkheid en je zult ze vaak genoeg horen beklagen over hun mislukte uiterlijk. Erg creepy!

Little Sisters zijn gemuteerde kleine meisjes die niet alleen heel eng zijn met hun hoge stemmetjes en bleke gezichtjes, maar ze kunnen Adam vergaren uit een lijk en dat zul je ze dan ook vaak zien doen. Maar als je dacht dat je je eigen Adam-supply even kon aanvullen door zo'n Little Sister af te maken, dan kom je bedrogen uit.  Elk klein meisje wordt namelijk beschermd door een Big Daddy. Deze Big Daddies, langzaam lopend in grote duikerspakken, lijken traag en ongevaarlijk. Maar zodra je ook maar een vinger uitsteekt naar zijn kleine zusje, dan krijg je er van langs. En niet zo'n beetje ook! Big Daddies zijn ontzettend sterk en kunnen alleen verslagen worden als je heel veel Eve, Plasmids en geduld hebt. Of je moet het slim spelen…

Als speler zul je vaak voor de keus komen te staan om zo'n Little Sister een kopje kleiner te maken om je eigen Adam aan te vullen, of haar met rust laten en zo de woede van een Big Daddy te vermijden. Uiteindelijk zul je toch de Big Daddy moeten slopen om Little Sister af te kunnen maken. Hoewel, je gaat toch wel even twijfelen als je op een Little Sister afloopt die in angst naar je kijkt en probeert weg te kruipen. Maar zolang jij de Little Sister niets doet, zal Big Brother jou ook niet aanvallen en is het zaak om daar zo slim mogelijk gebruik van te maken. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om eerst het level te verkennen en irritante tegenstanders uit te schakelen of om meer Eve of geld te verzamelen voordat je het gevecht met een Big Daddy aangaat. BioShock biedt spelers daarmee heel veel vrijheid en mogelijkheden en maakt dat de game niet verveelt. Iedere speler zal bepaalde momenten in het spel anders voltooien en dat maakt dat jouw spelervaring toch wel weer uniek is.

Zo is er bijvoorbeeld een scene waarbij een brancard met een lijk in de gang ligt. Een Big Daddy en Little Sister lopen ook door deze gang en je ziet een mogelijkheid om de grote vader in de val te lokken. Met je Incenerate Plasmid steek je het lijk in de fik. Vervolgens schiet je met je pistool op de Little Sister. Uiteraard gaat Big Brother door het lint en komt hij op je af. Met je Telekinese Plasmid til je het brandende lijk de lucht in en gooit deze op de grote vader. Deze vliegt ook in de brand en met flink wat kogels en granaten zie je een mogelijkheid om hem klein te krijgen. Dit voorbeeld illustreert hoe gewiekst je te werk moet gaan, zeker wanneer het aankomt op Big Daddies en Little Sisters die eigenlijk de levelbazen vormen, hoewel niet op een vaste plek.

Plasmids en wapens

In BioShock vormen de Plasmids en wapens je aanval en verdediging. Het eerste wapen dat je vindt is een moersleutel en hiermee kun je redelijk wat schade doen. Het schijnt trouwens dat je flink wat Achievement points krijgt wanneer je de game uitspeelt met alleen je moersleutel en Plasmids. Naast dit primitieve wapen zul je al snel de beschikking krijgen over vuurwapens. Wanneer je op een gegeven moment een gang binnen loopt zul je een verminkte vrouw over een kinderwagen zien hangen terwijl ze lieve woordjes uitkraamt. Ze begint je echter aan te vallen en je slaat haar de hersens in. Wanneer je je buigt over de kinderwagen verwacht je misschien een baby, al dan niet verminkt, maar je stuit op een pistool. In de loop van het spel zul je ook de beschikking krijgen over een machinegeweer, vlammenwerper en andere wapens. Kogels zijn echter heel erg schaars, dus lukraak alles afknallen is er niet bij. Ook zal het mogelijk zijn je wapens te upgraden met Plasmids waardoor ze krachtiger worden en er nieuwe functionaliteiten bij komen. Let bij het spelen van de game trouwens op de details. Wanneer je schiet met je pistool zal er een dunne rookpluim uit de loop komen, very nice!

 

In de game zul je op verschillende plekken zogenaamde Plasmid Stations tegenkomen die je nieuwe Plasmids, en dus nieuwe krachten, geven. Als eerste zul je kennismaken met de Electro Bolt. Door deze te activeren krijg je de kracht om elektriciteit te gebruiken. Je kunt er vijanden mee verdoven zodat ze even stilstaan en je er rustig op kunt schieten, maar denk eens aan de mogelijkheden die water en elektriciteit bieden? Wanneer vijanden tot hun enkels in het water staan en jij een Electro Bolt op ze afvuurt is elektrocutie het resultaat. Bijzonder handig en het voelt verdomd lekker aan om je tegenstanders zo te grillen.

Incineration geeft spelers de mogelijkheid om voorwerpen of personen in vuur en vlam te zetten. Vuur is gevaarlijk en gaat in BioShock ook zijn eigen weg. Wanneer je bijvoorbeeld iemand in brand steekt zal deze in paniek rondrennen en daarbij anderen of objecten verbranden. Op sommige plekken zal er olie op de grond zijn gelekt en hier kan je handig gebruik maken door vijanden naar die plek te lokken en vervolgens een vlammetje op ze af te schieten. Met Telekinese wordt de fun nog groter in BioShock. Je kunt letterlijk alles oppakken en als wapen gebruiken. Je zult de kracht leren beheersen door tennisballen uit een machine te onderscheppen en terug te schieten. Maar verder in de game zullen lijken, granaten en teddyberen door de lucht vliegen!

Andere plasmids die de revu passeren zijn onder andere de Chameleon Blood die je onzichtbaar maakt, de Cryo Field die ervoor zorgt dat je lichaamstemperatuur zo erg daalt dat je moersleutel ook een soort ijswapen wordt en vijanden met een klap bevriezen. In BioShock zijn twaalf actieve plasmids die je zelf kunt activeren en zo'n vijftig passieve plasmids die je kunt gebruiken om jezelf of wapens sterker te maken.

De Medical Pavilion

In de game zul je bij worden gestaan met advies via een radio. Atlas is de man die je informatie geeft en je uitleg geeft over de wereld. Overigens zul je in je weg door Rapture diverse radioverslagen vinden van verschillende mensen. Deze vertellen hun kant van het verhaal en geven de game heel veel diepte. Sommige stemmen klinken echt eng, terwijl andere verhalen juist je medeleven opwekken omdat je je voor kunt stellen wat er met ze gebeurd is, of op dat punt stond te gebeuren.

In een van de audioverslagen zul je dokter Steinman aan het woord horen. Hij was een chirurg in Rapture en spreekt vol passie over zijn werk. Al slaat hij daarin redelijk door. Zijn grootste inspiratiebron is de schilder Picasso (voor wie niet bekend is met zijn werk: hoekige en kubusvormige gestaltes) en Steinman zegt dan ook: “What Picasso does with his brush, I can do with my knives”. Je gaat naar hem op zoek in het Medical Pavilion er dit gebied ziet er heel naar uit. Wanneer je de klapdeuren binnenkomt zie je een operatietafel met bloed, posters van verminkte mensen en in bloed geschreven teksten op de muur en vloer.

In de Medical Pavilion zul je vaker gebruik gaan maken van je map, want de gangen en trappen kunnen je in de war brengen. Verminkte mensen, zogenaamde Splicers, zullen je flink laten schrikken als ze achter je aan rennen of ineens op je duiken. Gelukkig neemt het aantal Plasmids toe en krijg je de beschikking over een pistool en machinegeweer. Ook zul je in dit level gestoorde chirurgen tegenkomen en helpt de grimmige en beklemmende sfeer ook niet echt om je hart rustig te laten slaan.

Na flink wat obstakels, enge personages, puzzels, Big Daddies en Little Sisters lukte het dan eindelijk om oog in oog te komen staan met de geflipte dokter Steinman. Op het eerste gezicht lijkt het gevecht soepeltjes te verlopen totdat de dokter naar de medicijnkast rende en zichzelf daar voorziet van wat health. WTF! Hoewel het op dat moment niet eerlijk leek, zijn dat wel de dingen die BioShock bijzonder en leuk maakt. Het spel, en ook je vijanden, zit vol verrassingen. 

Slim spelen

We stipten het eerder al even aan, maar de vijanden en NPC's spelen een hele belangrijke rol in BioShock. Ze zijn bijzonder intelligent en zullen de speler keer op keer verbazen. Bovendien ben je niet de enige levensvorm die ze aanvallen. Ook onderling is er haat en nijd, en zullen ze elkaar in de haren vliegen. Hier kan je als speler van profiteren. Zo is het mogelijk objecten te gebruiken in je voordeel door hier bepaalde eigenschappen aan mee te geven. Wanneer je bijvoorbeeld de Berserk Rage toepast, zullen vijanden in razernij ontsteken en alles en iedereen in hun omgeving aanvallen. Je kunt dan stiekem langs ze sneaken, of deze actie gebruiken om bijvoorbeeld een Big Daddy in de val te lokken.

Hacken

Een leuke feature in de game is het hacken. Deze skills zul je nodig hebben om deuren te openen, of bij bepaalde objecten te komen zoals Eve. Maar je kunt ook hacken om kluizen te openen waarin natuurlijk handige items zitten, beveiligingsystemen uitschakelen, prijzen van ammunitie verlagen of je wapen upgraden.

Het hacken gebeurt door middel van een soort minigame. Een bord dat bestaat uit verschillende vakken verschijnt in je scherm Op elk vakje staat een deel van een pijp afgebeeld. Een teller geeft aan hoeveel tijd je hebt. Aan jou om zo snel mogelijk de pijp in de juiste volgorde aan te leggen zodat het water van de ene kant naar de andere kant kan stromen. Ben je niet zo'n liefhebber van dit soort stress games, dan kun je ook kiezen om geld te betalen waarmee je in een klap het voorwerp hackt.

Maar je kunt niet alleen fijne voorwerpen vinden die handig zijn, ook kun je machines voor je laten vechten door ze te hacken. In bepaalde gedeelten van de game zijn zogenaamde turrets die op je schieten wanneer je langs een beveiligingscamera loopt. Als je zo'n turret hackt, zal deze voor je gaan vechten en scheelt jou dat een hoop werk. Hoewel, de turrets kunnen ook schade doen, want als ze zomaar een Big Daddy aanvallen terwijl jij er nog niet klaar voor bent, dan is het hek van de dam. Wijs gebruiken dus, die turrets. En als ze niet bevallen kun je ze altijd nog kapot knallen!

Minpunten? Nee!

Hebben we dan helemaal geen minpunten aan de game kunnen ontdekken? Nee, eigenlijk niet. Hoewel we slechts twee levels gespeeld hebben, durven we te stellen dat de game heel erg strak in elkaar zit. Alles liep heel soepel en snel en echte fouten hebben we niet kunnen ontdekken.

De game mixt first-person shooter met Adventure en doet dit heel erg knap. Voor de FPS-fanaten is de game aantrekkelijk genoeg want je hebt allerlei verschillende krachten die je kunt gebruiken, evenals wapens. Je kunt als een gek door de levels rennen en vijanden afmaken, of dit juist meer tactisch doen. De speler bepaalt zelf het tempo en de manier van spelen. Personen die meer van het adventure genre houden komen meer dan genoeg aan hun trekken doordat het verhaal van BioShock je direct meesleurt. De sfeer is heel erg spannend en wanneer je de game met de gordijnen dicht in het midden van de nacht speelt kan ik je garanderen dat elk geluid je zal laten opspringen van spanning! Grafisch is de game schitterend en het water zal je meer dan eens doen stilstaan om het goed van dichtbij te bekijken.

Het verhaal van BioShock zorgt voor veel vragen. Wat is er gebeurt met Rapture en haar inwoners? Waarom is iedereen zo verminkt en heeft het te maken met Oud en Nieuw van 1959? Wat is de rol van de Little Sisters en Big Daddies? En hoe ben jij hier in verzeild en waarom helpt Atlas jou? Vragen waarop je in BioShock antwoord wil krijgen en ook zult krijgen. Of moeten we wachten op BioShock 2? De game heeft ontzettend veel potentie en zal bij echte gamers een gevoelige snaar raken. Wij kunnen in ieder geval niet wachten tot we meer mogen spelen!