Worlds of Hurt plaatst je in een ronde kamer van waaruit je acht kamers met uiteenlopende uitdagingen  zult verkennen. In het begin heb je echter nog geen wapens en plasmids om die uitdagingen het hoofd te bieden. Verspreid door de centrale kamer staan machines waar je enkele wapens en plasmids kunt halen. Je hebt echter maar een beperkte hoeveelheid Adam en cash, zodat je goed moet nadenken wat je koopt.  Wanneer je een deur naar de challenge rooms betreedt zie je de challenge room al onder je voeten liggen, want je loopt eerst op een glasplaat boven de kamer. Erg mooi gemaakt en ook erg handig. Je kunt daardoor namelijk eerst even rustig kijken wat voor uitdagingen je te wachten staan en een gepaste strategie uitdenken.

Nadat je de situatie hebt ingeschat is het handig om terug te keren naar de centrale kamer om daar de wapens en plasmids aan te schaffen die je strategie ondersteunen. Zie je bijvoorbeeld water in de kamer onder je, dan kan het handig zijn om de electrobolt plasmid in je arsenaal op te nemen. Wanneer je dan je tegenstanders het water in lokt, kun je ze trakteren op een flinke stroomschok. Ook kun je met de videocamera door het glas heen alvast wat foto's van de vijanden maken. Voldoende researchpunten belonen je met wat extra voordeel in de strijd. Je wapens brengen namelijk extra schade toe aan tegenstanders die je al een paar keer op de gevoelige plaat hebt vastgelegd.

Na het succesvol afronden van een kamer beloont een Little Sister je met een teddybeer, waarna je terugkeert naar de centrale kamer. De teddybeer bevat bonussen zoals extra geld of Adam, waarmee je weer nieuwe plasmids en wapens kunt aanschaffen. De opeenvolgende challenge rooms worden uiteraard telkens een stukje moeilijker. Zo bevat de eerste kamer een enkele, gewone Splicer, de tweede een Big Daddy en de derde een groepje Houdini-Splicers.

A Shocking Turn of Events plaatst je in een andere setting dan Worlds of Hurt. Het speelt zich af op een verlaten kermisterrein met daarin wederom verschillende ruimtes. Je begint ook hier weer in een kamer zonder wapens en plasmids. Terwijl Worlds of Hurt meer op actie is gericht, ligt de nadruk nu meer op puzzelen en creatief denken. Het uiteindelijke doel van deze serie uitdagingen is het bevrijden van een Little Sister uit een reuzenrad. Het reuzenrad heeft stroom nodig om te draaien en het is aan jou om met behulp van je gezond verstand en beperkte middelen te zorgen dat ze veilig beneden komt. Het speelgebied bevat meerdere verdiepingen, een lift die niet overal wil stoppen en meerdere ruimtes. Elke nieuwe ruimte die je betreedt is doordrenkt met een sinister sausje en ademt mysterie. Voor een bepaalde kamer heb je een code nodig die je ergens moet ontdekken, andere kamers dagen je uit om elementen als ijs of vuur creatief te gebruiken. Soms zijn er subtiele aanwijzingen verborgen in de omgeving, dus het loont de moeite om je ogen goed de kost te geven en alles rustig te analyseren. Een aantal puzzels is erg creatief gevonden en dwingt je echt om je grijze massa eens lekker te laten kraken. Hier en daar vind je wel eens wapen, maar die heeft bijvoorbeeld maar één kogel. Het is aan jou om te bepalen waaraan je die besteedt. Ook slingeren er hier en daar voorwerpen rond die je kunt gebruiken in de uitvindmachine om hulpmiddelen te maken die je van pas kunnen komen bij je opdracht.

Als je lekker gaat zitten voor A Shocking Turn of Events ben zo twee uurtjes verder. Met de twee andere modes daarbij opgeteld kun je in totaal wel zo'n vier tot zes uurtjes zoet zijn. We hebben ons optimaal vermaakt in deze hernieuwde kennismaking met Rapture en het was erg verfrissend om de puzzelelementen wat dieper uitgewerkt te zien dan in het eigenlijke spel. De downloadbare content is een absolute aanrader voor iedereen die nog geen genoeg heeft gekregen van BioShock. De content zal vanaf 20 november te downloaden zijn van het PlayStation Network voor €7,99.