Het verhaal achter Arcadia is dat van een botanist en de omgeving is dan ook voorzien van veel overwoekerend groen. Om iedereen in de onderzeestad Rapture te voorzien van voldoende zuurstof was het uiteraard van groot belang dat er voldoende planten en bomen waren. Zoals jullie uit eerdere previews wel zullen weten, ligt Rapture er in Bioshock wat minder rooskleurig bij dan dat het ooit geweest is. Dit geldt natuurlijk ook voor de groenvoorziening en je zult er in het spel voor moeten zorgen dat deze weer hersteld wordt. Hiervoor zul je een apparaat dat de Lazarus Vector genoemd moeten maken door middel van het 'Invention System' waarmee je zelf voorwerpen kunt maken. Wanneer je de Vector op zijn plaats hebt gezet zul je het gebied rondom moeten verdedigen tegen slechteriken die je proberen aan te vallen.

Wapens

Dit keer kregen we zwaardere wapens tot onze beschikking dan bij eerdere speelsessies, aangezien Arcadia ongeveer na tien uur spelen bereikt wordt. Naast het pistool en het machinegeweer konden we in Arcadia ook aan de slag met een kruisboog en de vlammenwerper. Vooral die laatste is bijzonder cool want je kunt een fles vloeibaar stikstof bevestigen aan het apparaat waardoor je vijanden ineens kunt bevriezen, in plaats van barbecuen. Bijzonder handig waren ook de mijnen. Deze kun je overal plaatsen (zelfs tegen muren of op plafonds) en laten ontploffen wanneer een vijand erbij in de buurt komt. Uiteraard heb je superkrachten tot je beschikking, plasmids genaamd. Aangezien je de plasmid telekinese tot je beschikking hebt kun je heel creatief omgaan met deze bommen door ze bijvoorbeeld te bevestigen op een object dat je kunt verplaatsen. De mogelijkheden zijn legio! Maar ook waren wapens inmiddels geupgrade en voorzien van plasmids waardoor ze gevaarlijker en handiger worden. Vooral tegen Big Daddies!

Plasmids

Een van de nieuwe krachten die we tot onze beschikking kregen was die van het zetten van windvallen. Door een soort kleine tornado te plaatsen op de grond is het mogelijk om vijanden die erop stappen de lucht in de laten slingeren waardoor ze ongelukkig en hard op de grond smakken. Maar denk je de mogelijkheid eens in om deze windvallen te combineren met de mijnen. In sommige gebieden was het plafond erg laag en kon een bom aan het plafond worden bevestigd. Daaronder legden we vervolgens een windval neer en zo werd de tegenstander de lucht in geslingerd om vervolgens door een bomexplosie het loodje te leggen.

Enraged was de andere plasmid waar we dankbaar gebruik van maakten. Deze plasmid moet je gooien op een vijand en deze zal dan door het lint gaan en alles en iedereen aanvallen die in zijn of haar buurt is. Zoals we al eerder hebben verteld is Rapture een stad waarin verschillende vijanden wonen die ook nog eens onderling met elkaar in de kreukels liggen. Door de Enraged plasmid te gebruiken kun je ervoor zorgen dat ze al een hoop werk voor je opknappen.

Big daddies

Uiteraard kregen we het ook nog aan de stok met wat Big Daddies. Deze liepen log rond door de wereld en deden ons niets, totdat we ze zelf aanvielen. Aan de kleur van hun koplampen op hun hoofd zie je in welke staat ze verkeren, en rood betekent weinig goeds. We konden merken dat de Big Daddies sterker waren en dat we met een tactiek te werk moesten gaan om ze uit te schakelen. Gelukkig hielpen de windvallen en granaten hier goed bij. Wanneer de Big Daddies uitgeschakeld zijn heb je de keus om de Little Sister weer gezond te maken door haar te laten gaan, maar ook kun je haar omleggen door haar Adam af te pakken.

Arcadia

Het gebied waarin we ons begaven is niet supergroot, maar groot genoeg om een paar keer op je map te moeten kijken om te weten welke kant we op moesten. Gelukkig is er altijd een gouden pijl bovenin het scherm die je de richting wijst die je op moet. Uiteraard kun je er niet snel doorheen navigeren want je zult flink wat tegenstand krijgen. Ook zijn er nieuwe soorten splicers die ineens verschijnen en met vuurballen op je schieten, uiterst irritant. Maar door ze te bevriezen kun je goed met ze afrekenen.

Opnieuw waren we verbaasd door de slim uitgewerkte AI. Uit de raarste hoeken en gaten duiken splicers op en wanneer je denkt een veilige plek gevonden te hebben wordt je ineens van achteren aangevallen. BioShock zorgt ervoor dat je constant op je hoede bent en ook moet zijn. De fluisterende stemmen en schaduwen op muren dragen dan nog eens extra een de sfeer bij. 

BioShock blijft verbazen en uitdagen. Hoewel we bang waren dat de game te veel in de herhaling zou vallen, liet Arcadia ons zien dat het spel voldoende nieuwe features bevat (zelf items maken en upgrades op je wapens) die de gameplay uitdagend maken en houden.